2020-05-30, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Inte bråka nu 😘
Tyvärr finns det inget belägg för att BlueStar indikerar kadaverin (cadaverine eller putrescine) utan endast hemoglobin. Kadaverin är en diamin, en amin med två aminogrupper.
https://www.bluestar-forensic.com/en/our-products/bluestar-forensic/documentation

Cadaverine is a foul-smelling diamine compound produced by the putrefaction of animal tissue. Cadaverine is a toxic diamine with the formula NH2(CH2)5NH2, which is similar to putrescine's NH2(CH2)4NH2.”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cadaverine

Kadaverin är en amin
”Vad är aminer? Aminer är organiska ämnen som innehåller en amingrupp, –NH2.
Aminer luktar!
"Fiskdoft" = aminer
"Ruttnande kadaver" = putrescin (1,4-butandiamin) och kadaverin (1,5-pentandiamin) = diamin, en amin med exakt två aminogrupper.
Putrescin och kadaverin bildas när aminosyror i kadavrets ruttnande kropp bryts ner.”
https://ehinger.nu/undervisning/index.php/kurser/kemi-2/lektioner/organisk-kemi/5601-aminer.html

Precis så. Finns inga belägg för att bluestar reagerar på kadaverin. Och hur skulle det kunna reagera på det hundarna reagerar på = doft.

Har även läst mig till att vi alla innehåller en liten liten mängd kadaverin även när vi är vid liv och att vissa sjukdommar kan ge en ökad mängd av kadaverin.
Citera
2020-05-30, 13:15
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Angående nycklar behöver han väl inte säga mer för att skapa osäkerhet. Men han har tidigare påstått att Wilma lät göra två extranycklar, vilka hon gav till sina föräldrar.

Försöker Tishko peka ut hennes föräldrar som ansvariga för mordet på Wilma? Att de sedan velat sätta dit Tishko och planterat huvudet i garderoben. Även vissa av Tishkos försvarare i tråden verkar vilja antyda detta.

Det går såklart inte ihop med resten av hans historia. Han ska ha varit hemma hela helgen, enligt sig själv. Då finns det inget utrymme för en sådan komplott att äga rum.
Nä precis, om han menar att det gjorts efter han anhållits är det ju kört med för vid den tiden var lägenheten märkt plus att grannarna säkert var väldigt uppmärksamma på allt i huset.
Väskan låg där från början dessutom 🤦🏼‍♀️
Citera
2020-05-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Eller så tröttnar man!
Här kommer en länk som ger lite fakta eftersom jag själv var novis på området

https://kriminalteknikern.wordpress.com/category/blodbildsanalys/
Fortfarande inget som slår fast att bluestar eller luminol reagerar på annat än blod.
Citera
2020-05-30, 13:18
Medlem
Aaronwanbissakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3mmaa
Vadå dåligt svar?
Scrolla ner tryck continue o du kommer till Youtube..
Ja länken funkar inte på min mobil.
Det var ingen youtubelänk heller?

Vad ska man söka på youtube? Testat med ljudupptagning Uddevalla / Tishko etc
Citera
2020-05-30, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaronwanbissaka
Ja länken funkar inte på min mobil.
Det var ingen youtubelänk heller?

Vad ska man söka på youtube? Testat med ljudupptagning Uddevalla / Tishko etc

Sökte på ljudupptagning o de första som kom upp va just denna!

https://youtu.be/cC0dBnyeRZQ
Citera
2020-05-30, 13:27
Medlem
Aaronwanbissakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3mmaa
Sökte på ljudupptagning o de första som kom upp va just denna!

https://youtu.be/cC0dBnyeRZQ
Du har uppenbart inte läst mitt grundinlägg. Det var: Vart kan man lyssna på ljudupptagningen från hela gårdagens förhör av Tishko?

Det du länka är samma 4 minutersklipp som finns på expressen. Helt ointressant. Jag vill ha hela utfrågningen och höra hans svar.

Folk i tråden var ganska säkra på att han kommer fällas efter förhöret igår.

Jag hörde att han var pratsam igår, fast han nekar. Och jag tror absolut han fälls för något i tingsrätten. Men om han fortsätter neka så blir han troligtvis friad för mord och dömd till dråp i hovrätten. Ute efter 3,5 år är min gissning.
Polisens utredning lämnar En del kvar att önska enligt mig.
Citera
2020-05-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Återigen, tack för balanserade och bra inlägg. Varför tror inte du på rättspsyk?

Tror kanske du blandat ihop mig med någon här? Kan inte minnas att jag uttalat mig om rättspsyk i denna tråd och har i regel inga starka åsikter vare sig för eller mot. Men om det finns indikationer på att TT i detta fall lider av en allvarlig psykisk störning är det ju naturligtvis ett alternativ som bör övervägas.
Citera
2020-05-30, 13:29
Medlem
Citat:
Du har uppenbart inte läst mitt grundinlägg. Det var: Vart kan man lyssna på ljudupptagningen från hela gårdagens förhör av Tishko?

Det du länka är samma 4 minutersklipp som finns på expressen. Helt ointressant. Jag vill ha hela utfrågningen och höra hans svar.

Jag hörde att han var pratsam igår, fast han nekar. Och jag tror absolut han fälls för något i tingsrätten. Men om han fortsätter neka så blir han troligtvis friad för mord och dömd till dråp i hovrätten. Ute efter 3,5 år är min gissning.

De är den här som blivit länkad som du gnällt om att du inte får fram ... 🤦‍♀️
Citera
2020-05-30, 13:30
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Fortfarande inget som slår fast att bluestar eller luminol reagerar på annat än blod.

Jo sammansättning av kalk gör att det i kombo reagerar på blod

Det viktigaste är väl inte utan ATT det fungerar. Slut för mig om frågan. Oväsentligt
Citera
2020-05-30, 13:31
Medlem
askungens avatar
Citat:

Tror inte det finns någon ljudupptagning på hela rättegången än. Aftonbladets liverapportering finns kvar att läsa för att följa vad han sagt.
Der verkar som rättegångspodden ska läggs ut hela rättegången efter domen.
Jag vet dock inte vad det skulle innebära om man överklagar domen och det går vidare. Så om det inte läcker någonstans får vi vänta tills slutet på Juni/början av Juli...!
Citera
Medlem
Caticorns avatar
Fingeravtryck jag reagerat på.

Print fup s.422 av 976: https://forumbilder.com/i/r5g4

Skikt C innerst, ett avtryck som inte identifierats.
Tänker om detta skikt tagits först från rullen är det inte konstigt om ett avtryck finns beroende på hur man tar av folien från rullen (använder den taggade kanten att riva med eller tillexempel väljer att riva av folien alternativt klippa. Detta fingeravtryck kan lika gärna vara W’s.

Skikt A ytterst, ett avtryck som inte identifierats.
Vad tror ni?

Kan han ha lagt upp delar av folie innan han började paketera. Kan vara från den nya rullen som W möjligen har tagit i, och sedan kanske sett ”ah vi hade en som redan var öppnad!”

Kan dessa fingeravtryck vara medhjälpare?
I så fall misstänker jag att det är en vän. Någon av de som sa att W var på Elgiganten. Den historien känns så galet uppdiktad.
Citera
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
JA

FUP sid 436

Materialet 5501/46793-19/G059 består av sju skikt av aluminiumfolie. Skikten har benämnts A-G, A ytterst och G innerst. I ett område på klisterskiktet av en tejpände på skikt D (det vill säga det fjärde skiktet utifrån), påvisades DNA. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från Tishko Ahmed
(Grad +4)
,
Apropå DNA analys - vad används för teknik för att säkerställa att DNA är från T och inte från hans pappa, t ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in