2020-05-29, 23:17
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- När kom dom första varningarna om presymptomatisk smittspridning?

Hade corona-Bob Tegnell velat agera som en riktig epidemiolog så hade han åkt till Kina i januari och studerat viruset. Han hade säkerligen fått hjälp av fladdermus kvinnan i Wuhan.
Citera
2020-05-29, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Japp, snart 400k döda genom att de stängde ner länder och du påstår att det är som en vanlig förkylning.

Idioter finns det gott om.

Förkylning nä, men inte fan är det en extremt farlig sjukdom iallafall. Det är bara att konstera.
Citera
Medlem
HGs avatar
Jippi! Sverige ligger först vilket vi alltid eftersträvar (sarkastisk)

Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Registrerade döda i covid-19 per miljon invånare 29 maj, sjudagarsmedelvärde
Sverige 5,6
Brasilien 4,5
San Marino 4,2
Peru 4,1
Storbritannien 3,8
Ecuador 3,0
USA 3,0
Mexiko 2,8
Kanada 2,7
São Tomé och Príncipe 2,6

Sveriges placering på tio-i-topp-listan över högst dödlighet i covid-19 per invånare, sjudagarsmedelvärde
29 maj Etta

28 maj Etta

27 maj Etta

26 maj Etta

25 maj Tvåa

24 maj Tvåa

23 maj Fyra

22 maj Trea

21 maj Tvåa

20 maj Etta

19 maj Etta

18 maj Etta

17 maj Tvåa

16 maj Tvåa

15 maj Etta

14 maj Etta
Fotnot: Siffrorna är hämtade från Our World in Data
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Media vänder, sedan folket?

Är kanske ingen nyhet att jag bevakar media mkt.

Det började för kanske 2 veckor sedan, med ökat antal kritiska artiklar, från framför allt DN och Expressen. (Från att de varit knäppysta och hållt "borgfred" mot svenska strategin). Några kritiska reportage även från SVT/SR. Aftonbladet, väldigt lite.

Nu har jag sett på DNs insändarsida en markant skiftning även där. Från många Tegnellfans, till skarp kritik senaste dagarna... Exempel idag:

Det är inte okej att över 4000 svenskar fått sätta livet till på grund av den uppenbart misslyckade strategi som statsepidemiolog Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten format som utmärker Sverige i hela världen.

Detta är högst intressant och man kan anta att mediernas makt sannerligen är stor. Det torde ha mkt stor betydelse att media i 2 månader knappt har kritiserat, men så fort de börjar göra det, så får även folk upp ögonen och följer efter....

https://www.dn.se/insandare/over-4-000-doda-ar-ytterst-statsministers-ansvar/
För några månader sedan så var alla dödssiffor under 10k att anses som ett mirakel. Det som hände sen var att våra grannländer satte ribban genom att parera pandemin helt. Nu har Sveriges belackare sänkt ribban till att ”noll döda och inga restriktioner” är ett realistiskt mål, i linje med Norge.

Men om man nu får leka spåtant. Våra grannländer (och även Sverige) har draghjälp av att vi går in i sommaren. Det är inte säsong nu för näsa-hals-virus. Befolkningen är även på tårna av att just ha haft nedstängning. Men det kommer se helt annorlunda ut i höst/vinter. Jag ser egentligen bara två möjliga scenarier för vintern:

1) Vintern 20/21 dör en miljon européer i corona.

eller

2) Vintern 20/21 kommer våra grannländer att behöva göra lockdown i 6 månader.

Att få så många som möjligt immuna, nu när vädret är bra och innan influensasäsongen drar igång, kan bli det som räddar Sverige.
Citera
2020-05-29, 23:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det gör jag.

Jag anpassar mig efter dina tolkningar.

Men det är ju bara i din verklighet som man får plussa och ta minus på de som dör när det passar ens eget argument.

Du är bara tröttsam med dina dunning kruger uttalanden.

Nej du kommer bara med felaktigheter i din enfald. De som dör i covid-19 dör i covid-19. Det har inte dött 300 per dag i covid-19 sedan slutet på april som du påstod. Det dör många fler i andra sjukdomar. När året sammanräknas ser man om det blev någon överdödlighet eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag vet inte om jag skulle lita på ett sånt test.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GGkb9m/masstesterna-ar-ett-lotteri-utan-vinnare

Jag har inte sett just pålitligheten på detta senaste. Men det andra som marknadsfördes var väl ändå 99,6%? Låter som vanliga vårdens test, såvitt jag har förstått. Men jag förstår din grundtanke iofs. Det är bra att vara fundersam kring pålitlighet. Jag kan inte visa källor, bara dra ur minnet nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, så ser det inte ut i UK.
https://forumfiles.com/lb69I635o7/Screenshot_2020-05-29_at_22.08.48_png

Och inte i Belgien heller:
https://forumfiles.com/n28fId3co7/Screenshot_2020-05-29_at_22.14.27_png
Mitten på den vänstra bullen (cases) är ju en vecka efter mitten på den högra bullen (döda). Både för UK och Belgien.
Citera
2020-05-29, 23:22
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Du har fan rätt popeye! Om dessa idioter på FB slutar sprida panik kommer hela världen att återgå till vanligt liv. Lysande! Kommer du fram till sånt helt själv eller är det nån som hjälper dej med dessa magiskt smarta påstående?

Nämnde jag Flashback? Mitt inlägg var mer generellt.
Inte ens de värsta pandemierna genom historien så som t.ex Spanska sjukan dödade fler än ett fåtal trots avsaknad av modern sjukvård eller kunskap om hygien (plus utedass och trångboddhet och fattigdom även i Sverige).
Att det dör lite gamla människor av Corona istället för stroke eller vanlig influensa (viss överdödlighet pga att det sprids lätt) är ändå ingen orsak till att förstöra generationers liv så som det görs nu.
Inte heller är det skäl nog att låta Kina (som spred panik för att sedan påstå att dom utrotat sjukdomen helt efter att ha visat total lockdown i en obetydlig stad som föregångsexempel för världen) köpa upp alla våra överlevande företag för att sedan utpressa väst då vi börjat genomskåda den nya Sidenvägen-taktiken för att ta över världen ekonomiskt... Tror man det är man bra jävla naiv och dåligt insatt i världspolitiken i allmänhet och Kinas ambitioner och taktiker i synnerhet.

Att sociala medier sprider panik som gör att politiker populistiskt tar i med meningslösa metoder i excess för att verka handlingskraftiga är PATETISKT. Det bär mig emot, men jag måste ändå lyfta en smula på hatten åt det svenska systemet och politiker samt tjänstemän som ändå tagit det med lite ro och skiter i foliehattarna som skriker om lockdown. Nu är det ju de svenska lagarna om självständiga myndigheter som har störst förtjänst till vår "coolhet" men ändå...

Återigen: PANIKEN ÄR PATETISK. Återgå till vardagen för helvete.
Citera
2020-05-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Återigen: PANIKEN ÄR PATETISK. Återgå till vardagen för helvete.

Du är för fan störd i huvudet. Hela världen gör allt för att rädda sitt folk och så kommer svin svenne och vill återgå till det normala. Gå själv ut till det normala och sug på lite corona så du kanske dör, ditt kräk.
Citera
2020-05-29, 23:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
I portugal gick alla och hämtade ut sina gamla föräldrar från långvården och förvarade dom hemma.

Det var fint!

Problemet i Sverige är ju, att makthavarna har byggt ett samhälle, där barn och gamla ska förvaras på institutioner finansierade med skattepengar, och även gifta/samboende kvinnor förväntas yrkesarbeta för att skattepengarna ska räcka för att finansiera dessa institutioner.

Detta gör att skatterna blir så höga, att de flesta familjer inte har råd att ha kvinnan/mamman hemma... och då kan familjerna inte heller ha sina barn respektive gamla hemma. Sorgligt men sant.

...men just FÖR ATT makthavarna har skapat den här modellen, så måste man i så fall kunna vara säker på, att ens barn och gamla verkligen har det bra på de institutioner där de är!
Citera
2020-05-29, 23:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nja, fast de får ju skylla sig själva faktiskt. Tragiskt men sant, hursomhelst dör feta personer i förtid.

Fast vi behöver också lite feta människor också i vårt samhälle, eller hur?
Citera
2020-05-29, 23:27
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Finns det inga krav på inläggen i denna tråd numera?

Hur menar du? Det hade väl varit bra om Tegnell hade åkt till Kina i januari och studerat COVID-19. Då hade vi nog haft en helt annan situation i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in