2020-05-29, 17:31
Medlem
drunknars avatar
Fortsättning:

5. Nej hon var inte med och mordet sköts upp, det är vad jag tror i alla fall. SD hade inte det som krävs och om det är sant så är det ju en av de få sakerna som kan sägas smickra honom lite, även om det inte är jättemycket direkt. Inte så förvånande enligt mig, den typen av narcissist som jag ser SD som har det mer ynkliga och tvekande närmare sig än hur jag tror HD är designad. SD kan lysa in ficklampa genom fönster, han kan lägga lappar på bilar, han kan skriva kryptiska och mörka sms, han kan antyda hot till kvinnor, barn och feminina män men när det blir allvar viker han ner sig och spelar/blir offret som är oskyldigt drabbad. Se t.ex hur han beskrivs ha betett sig vid geocacheträff mot vem det nu var som utmanade honom. Offerkofta på direkt. Kan ha fel här, LW var ju en obeväpnad småväxt kvinna som attackerades med överraskning av beväpnad gm så om han någonsin kunnat känna sig stor och manlig så hade han ju bra förutsättningar där. Men om man inte har det iskalla inom sig som krävs så blir det nog i stort sett omöjligt. "Du får göra det älskling, det är inte rättvist. Det är ju din plan" Så blir det och föraktet HD>SD växer än mer. För SD>HD blir det bara ännu mer klart att hon är drömkvinnan i hans liv.

Vill lägga till en sak till: Detta mord är ju ganska förvirrande på många sätt, dels väldigt välplanerat men samtidigt så sitter vi med ett indicieberg mot SD. Men om man ser på HD som jag gjort så stämmer det fint in: Välplanerat för att täcka upp riskfaktorer som kan fälla henne och få henne att se skyldig ut ens men slafsigt vad gäller SD och hur han kommer att se ut efter utredning. Om han planerat detta så har han tagit en gigantisk risk att bli fälld och få sitta på livstid. Detta går inte ihop med all planering som man kan se klara spår av i fup och som dessutom skett under en lång tid.
Jag tänker på filmen Zodiac när den besatte tecknaren bankar på polismannens hemdörr och sedan smackar dit den misstänktes födelseattest som visar på samma födelsedag som Zodiacmördaren uppgav ha i ett telefonsamtal med någons städhjälp när den han sökte inte var hemma. "He made a misstake!" Så ser jag på den av sömnbrist tillfälligt instabila HD när hon samtalade med kollegan där på morgonen efter mordet på LW. I filmen säger tecknaren vidare typ: "He made a mistake. He didn´t expect someone nice to pick up the phone" Och HD insåg inte att hon var påverkad av sömnbristen och insåg inte heller att kollegan kunde få ur henne en sådan groda, kanske genom sättet hon talade på i kombination med annat. HD förväntade sig nog ändå inte att kollegan skulle kunna återge samtalet så väldigt noggrant och detaljerat.

..........Allt endast spekulationer givetvis..........
Senast redigerad av drunknar 2020-05-29 kl. 17:33.
Citera
2020-05-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vilket begrepp som är det fackmannamässigt korrekta, för att beskriva att en HR skall ”behandla” en överklagan från en TR, vet jag ej. Det kanske inte finns något absolut fastslaget uttryck för det.
Men om, som i detta fall, en överklagan inkommit i rätt tid så handlar det inte om något ”godkännande” från HR:sida; de kan ju inte ”inte godkänna” den.
HR har ju inget mandat att säga typ ”Nej den här överklagan vill vi inte ta upp, den känns inte tillräckligt genomarbetad, domen från TR var så solid så det är ingen idé” etc etc.
Det står alltså i nuläget klart att fallet skall gå vidare till HR.
Det är inte så att man nu väntar på att HR skall godkänna att fallet hamnar på deras bord.
Det var det jag ville få fram.
Är sedan osäker på den semantiska delen.

Ta reda på det då för fan innan du läxar upp folk i tråden.
Har läst igenom överklagan och det är ett omfattande arbete, med din logik så kunde ju åklagaren lämnat in en liten skrynklig papperslapp som det står "överklagan" på eftersom HR ändå inte kan säga varken ja eller nej. Även om överklagan är ren formalia skall den väl skickas in, ses över och sedan godkännas. Med det sagt så förstår jag vad du ville ha fram och har nu lärt mig att hovrätten verkställer alltid en överklagan
. Tack för din hjälp
Senast redigerad av DenGladeBagaren 2020-05-29 kl. 17:51.
Citera
2020-05-29, 17:53
Medlem
Ni som är insatta i detta drama, vad är oddsen att stefan blir frikänd i nästa instans 80-20? 10-90?
Citera
2020-05-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGladeBagaren
Hur mår han nu då? Tänker han positivt och tror att han ska klara nästa rond med?

Eller sitter han hemma apatisk med hjälp av morfinet han har till sitt diskbråck?

Morfin för diskbråck????!!!!
Citera
2020-05-29, 17:57
Medlem
Ja morfin kan hjälpa mot smärtan vid diskbrock!
Citera
2020-05-29, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGladeBagaren
Ta reda på det då för fan innan du läxar upp folk i tråden.
Har läst igenom överklagan och det är ett omfattande arbete, med din logik så kunde ju åklagaren lämnat in en liten skrynklig papperslapp som det står "överklagan" på eftersom HR ändå inte kan säga varken ja eller nej. Även om överklagan är ren formalia skall den ses över och godkännas.

Men din kn-ppgök, saken handlade ju inte om ordval utan om den faktiska konkreta processen. Och givetvis är det så att åkl kunde inkomma med en skrynklig lapp rubriksatt som ”Överklagan” med aktuellt ärendenummer etc.
Det hade också räknats som en formell överklagan. Försök förstå.

En mängd inlägg i tråden handlade om frågan i fall fallet öht kommer att tas upp av HR, flera verkade uttrycka en stor oro över att HR kanske inte kommer att ”godkänna” överklagan.
Jag försökte då förklara att det inte handlar om att HR skall ”godkänna” eller ev avslå att ta upp överklagan.
Det funkar helt enkelt inte så.
Du hävdar bestämt motsatsen. Då blir det upp till dig att påvisa det.
Citera
2020-05-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suiris
Ni som är insatta i detta drama, vad är oddsen att stefan blir frikänd i nästa instans 80-20? 10-90?
Beror på hur mkt åkl kan täta till åtalet. Mordvapen och MGMs DNA på bp lär de inte få fram. Jag tror de kan putta fram det till 20% risk att HR friar kanske. Men är sådär 99% på att SD är GM. Kanske m medhjälpare.
Citera
2020-05-29, 18:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
HD eller inte HD? Jag försöker sammanställa några för och emot HDs inblandning. Fyll gärna på! protestera räknar jag med att ni gör också.
FÖR
(1) HD verkar veta ngt om försvinnandet innan ens SD fått reda på det. Hon berättar för sin chef och säger t.o.m. "Hoppas hon är död". (a) Hade HD berättat om hur hon fick veta om försvinnandet, skulle det satt henne i bättre dager. Men antagligen SD i sämre. Rädd för detta? Hot? Eller finns det ngn annan som berättat (SOA? JG? eller har SD berättat om plan kvällen innan?) (b) Detta Hoppas är ju gräsligt. Så gräsligt att jag TYCKER att HD inte borde sagt det om hon verkligen trodde att det var så. Och hade hon varit med borde hon insett det.
(2) HD har mest att vinna på det (se citat ovan). FAST hon hade kunnat lösa detta på annat sätt. Den ultimata hämnden på LW, borde väl varit att kunna stå med SD som helt sin egen och visa upp för en levande LW. Kanske borträknat i och med skilsmässan? Hon står verkligen med en väldig förlust nu (barnens pappa (han kanske inte var mycket att hänga i julgranen men kunde ändå bidra till uppehälle), hela privatlivet i en FUP, etc).
(3) Trots all info som får oss att tycka att vi känner SD litet väl väl, är HD blank som sina minnesluckor. Medveten strategi? Någon som inte syns kan väl inte mörda (boktips: T Rickne "Mord - mitt arbete")?
(4) Beteende efter mordet - gladare och mer ihop med SD. Visst finns alternativa förklaringar och hon kanske bara gör en Löwengrip och smilar utåt men gråter inåt?
(5) Saknar alibi. Och har berättat att hon inte bara sov hela natten, kanske, fast hon minns inte.
(6) Skulle kunnat använt mediciner för att övervinna spärrar (men hade också kunnat förse t.ex. SD eller SOA med sådana).
(7) Någon hållhake har SD på henne, kanske via SOA, kanske att hon sagt att LW ska bort och känner sig skyldig, kanske bara rädsla för att själv råka ut i framtiden. Varför skrek hon vid gripandet i augusti?

MOT
(1) Åklagaren menar att HD inte mäktade med mordet. Här vore det bra med precision: jag tror inte de menar att HD inte fysiskt haft kraften. Svårt att säga utan mordvapen. Hon är väl dessutom längre än SD?
(2) Motiv: känns som om just HD hade än mindre behov av mord då hon skulle åka bort med SD - men det kan ju vara en del av en plan? GCmotivet…. tja vem vet, men...
(3) HD hade inte kunnat lura ut LW. Så ensam om mordet det är hon inte.
(4) Mer sannolikt med en ensam mördare - eftersom de flesta INTE kommer på det som problemlösning, speciellt inte om de inte missbrukar eller är yrkeskriminella. Men visst: kaka säker maka eller också har maken bakat henne länge för att få henne dithän?
(5) Hon var inte med i planen 11/5 (men kanske just därför skulle ngn kunna säga...)

Skulle mannen som vände i gränden kunnat vara SOA? Även för honom gäller att han inte skulle kunnat få ut LW ur huset, men han kan varit där för att spana och ställa sig på plats - SD kunde ju inte veta precis när han fick ut LW till planket och hade inte mobil med sig. Och det hade SOA säkert inte heller eftersom man väl kollat vilka mobiler som rört sig i området (finns sätt att undgå säkert).

Intressant tema som ligger mig varmt om hjärtat.
Du tar verkligen upp många bra tankar som tål att grunna lite mer på, vilket jag ska göra.

Roligt att du ger dig in i tråden numer på ett lite mer ingående sätt! Tidigare skrev du mest lite oneliners.
Citera
2020-05-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Beror på hur mkt åkl kan täta till åtalet. Mordvapen och MGMs DNA på bp lär de inte få fram. Jag tror de kan putta fram det till 20% risk att HR friar kanske. Men är sådär 99% på att SD är GM. Kanske m medhjälpare.
Lyckas åklagaren bevisa att den där omtalade inloggningen på datorn skett från något slags automat program har hon en liten chans att få fällande dom i hovrätten, men hon måste fortfarande bevisa att SD har varit på brottsplatsen den aktuella tidpunkten. Annars blir det nog svårt att få en fällande dom eftersom att det finns allt för många luckor i indiciekedjorna. Sedan är det en annan punkt i tingsrättsdomen att tingsrätten påpekar att blod rester på tvättmaskinen inte hittats vid de första undersökningarna utan först senare efter att huset har storstädats. Jag tolkar det som att tingsrätten misstänker att det är planterade bevis. Sedan finns det en annan sak som är märklig att det finns blodspår av lw på insidan av SDs plös på skorna. Hade SD varit gärningsman borde blodet ha hittats på utsidan. Att det nu finns på insidan av plösen gör att det är mer sannolikt att det kommit dit vid något annat tillfälle ex att sd när de haft sex (kanske när lw haft mens) råkat få blod på sina strumpor och att det sedan har hamnat på plösen när han har satt på sig skorna igen
Citera
2020-05-29, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suiris
Ja morfin kan hjälpa mot smärtan vid diskbrock!

Är det bekräftat att han får denna behandling? Morfin kan vara starkt beroendeframkallande. Hur länge har han fått denna smärtlindring? Har inte hört talas om denna behandling tidigare i tråden.
Citera
2020-05-29, 18:36
Medlem
drunknars avatar
Finns det verkligen ingen som har insyn hur HD och SD lever sina liv för tillfället? Kan ha missat något men det enda jag snappat upp är att HD geocachat massor med manliga kompanjoner medans SD cachat noll. Det var i och för sig något som rapporterades för ett antal veckor sedan och kan tänkas ha förändrats. Man skulle faktiskt vilja veta lite om hur det går för LWs anhöriga också men det är enligt mig inte lämpligt att skriva om i tråden. Tar gärna pm och garanterar att inte lägga ut ett tecken om det i tråden om sådant skulle skickas. Hoppas på att de klarar att hantera motgången med tingsrätten på ett bra och harmoniskt sätt.

HD sägs jobba heltid men SD har väl inte gått tillbaks till något jobb än så länge? Han borde vara ordentligt omskakad och nojjig nu med oro över framtiden och alla tänkbara hot som kan drabba honom negativt.

Man bara myser lite när man föreställer sig honom sitta där om några månader på livstid med sina krossade grandiosa självideal. HD hittar snabbt ny snyggare och mer framgångsrik man som ändå går att styra tillräckligt för att inte känna att man saknar kontroll. Men han cyklar givetvis inte omkring om nätterna och lyser på folk som en dåre. Hon kan nog ha lärt sig ett och annat av allt detta, t.ex att för stor dominans leder till förakt och en för henne nästan outhärdlig situation med svalnat och menlöst äktenskap/förhållande. Denna nya man har mer av allt och snart är han barnens fadersfigur, han håller inga förhör om strössel och slår inte sönder väggar som en dåre. Kanske har han egna barn och alla kan integreras till en ny version av en lyckad familj som ger alla en mer harmonisk tillvaro. SD var problemet och detta är något som han själv känner innerst inne och det kommer fram vid tuffa lägen. HD kanske har haft liknande känslor kring sig själv och sin påverkan men inte säkert.

Åren går och besökare ur tidigare kärnfamiljen slutar dyka upp med hänvisning till diverse nonsens men kanske att hans föräldrar och syskon ändå har sympatin kvar för honom trots att banden försvagats genom åren. Dessa familjemedlemmar har nog också redan insikten att det är HD som var den som planterad kilen mellan D-familjen och lille Stefan från början. Hur subtil man än är så kan man inte dölja allt för alla.

HD sitter och myser om kvällarna med nya mannen, kanske ett glas rödvin och när han slumrar till zoonar hon ut lite och minns med ett leende sitt mästerverk med förintat hatobjekt och den uttjänta SD liggandes i cellen med magont av allt snask han skyfflat i sig för att dämpa ångesten.
En dag släpps han ut och då nöjer han sig med att cykla förbi HDs hus sent om natten och försöka få en glimt av allt. Men persiennerna är nedfällda, ska han smyga fram till huset och försöka titta in från närmare håll? Det blir inte så, han cyklar vidare...där ligger en pantburk, han plockar upp den och lägger den i kassen med de andra burkarna. I morgon ska han panta alla och kanske köpa den där nya Maraboukombinationen han sett reklam för. Persikochoklad och bilar, mums!

Lägger till: Allt är givetvis mina spekulationer här också men bygger som annars på mina teorier och tolkningar av fakta från fup och tråd....kan vara ganska annorlunda men inget av det jag skrivit är enligt mig motbevisat än så länge. Om någon kan spräcka mina teorier gör gärna det!
Senast redigerad av drunknar 2020-05-29 kl. 19:00.
Citera
2020-05-29, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Är det bekräftat att han får denna behandling? Morfin kan vara starkt beroendeframkallande. Hur länge har han fått denna smärtlindring? Har inte hört talas om denna behandling tidigare i tråden.
Framgår i fupen, gällande att han har sådana smärtor att han kan behöva hjälp att knyta skorna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in