2020-05-29, 14:20
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Covid19 klassas som en samhällsfarlig smitta, inga åtgärder. Klamydia klassas också som en samhällsfarlig sjukdom, kommer du inte in och testar dig så hämtar polisen dig med våld! Varför skiljer det sig åt?
Sant. Inkonsekvensen är häpnadsväckande...
Citera
2020-05-29, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag gick och gjorde tentor med uppemot 1500 andra personer i salen dagarna innan universiteten stängdes. Jag vet. Men ingen bryr sig och om man undrar var smittspridningen kommer ifrån så är det ju inte svårt att se varifrån. Så här var det överallt i samhället för att FHM inte gjorde ett skräp.

Jag gjorde samma sak, och jag var super nojig då jag var sjuk som fan när ja skrev tentan.
hostade sönder mina lungor i skrivsalen.

som tur så tror jag inte att det var corona då, känns som man fått ett nytt chans och nu plågar mig tanken att sitta på tåget och i en sal i flera timmar, speciellt när man vet hur svenska regeringen och folkhälsomyndigheten är när det gäller trovärdighet.
Citera
2020-05-29, 14:21
Bannlyst
Hade alla dödligt sjuka i covid-19 från äldreboenden kommit in till sjukhusen, så skulle IVA kollapsat för länge sen.
Svensk sjukvård och idioterna som håller presskonferens just nu har klarat sig tack vare dom flesta dödsfallen skett utanför sjukvården.
Citera
2020-05-29, 14:22
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
2020-04-22 288
2020-04-23 286
2020-04-08 271
2020-05-29 259

4:e högsta stockholmssiffran under hela pandemin, och högsta på ca 5 veckor.

Grafen ser inte bra ut
https://c19.se/Sweden/Stockholm

Vi har haft ett långt intro i Sverige. Nu går allt åt fel håll och katastrofen är ett faktum. Vi skulle ha gjort som övriga nordiska länder. Kan inte tro att det är sant att Sverige varit riktigt såhär genomkorkade i sin hantering. Till och med Lena Mellin ryter ifrån nu och då har det gått långt!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Opv7Ok/aven-lofven-maste-fatta-vad-som-galler
Citera
2020-05-29, 14:23
Medlem
Eländet fortsätter. 70 döda och nära 700 personer smittade. Trenden har varit så sen början av april.
Inget kommer att ändras så länge Sverige håller på med sin icke vetenskapliga semi lockdown strategi.
Operationen måste agera på en gång. Begära ingående omröstning om den felaktiga svenska strategin som har fått kritik av många ledande experter både i Sverige och utomlands.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Bra där! I början uppfattade jag nog dig som en förnekare men har kommit till insikt om att vi tycker ganska lika i de här frågorna. 👍🏻

Tack! Skönt att höra.
Jag försöker bara hålla mig hyfsat nyanserad.
Vissa uppfattar det då som om jag är en ”förnekare”.

En underdrift är ju att kalla denna tråden polariserad.
Citera
Medlem
Det är stabilt som Tegnell brukar säga. Och tänk nu alla på att man skall vara väldigt, väldigt försiktig när man tittar på statistiken, som Löfven sa för någon timme sedan. Löfven vill nog allra helst att vi alla blundar eller i alla fall kisar när dödssiffrorna fladdrar förbi.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Nja. I Sverige bryr man sig inte om sina äldre släktingar. Kan dessutom ärva bostadsrätt. Medan man i vissa kulturer dödar sina släktingar pga heder dödar man i Sverige pga avsaknad av heder.

Ja det kan du faktiskt ha rätt i, fastän det säkert inte var deras intention, men om man ser c19 som en influensa och modellerar därefter så.

Men synen på Sverige är ju att vi "offrat" våra gamla för nåt som inte finns i detta virus förutom om man inte tror den är en influensa såklart (FoHM). Det är ju verkligen inte bra PR. Det kommer vara svårt att återuppbygga förtroendet, det kan raseras på 1 dag det man byggt upp under lång tid = förtroende.

Stödbegäran måste socialstyrelsen få, annars får inte kommunerna stöd. Alltså det är som Kafkas processen.
Gå till den luckan, nej du måste ha ett papper från lucka 3 först, gå tillbaka till lucka 5 för att få ett intyg för att gå till lucka 4 för att sen kunna komma till lucka 3 igen, och sen kom tillbaka.

https://www.svtplay.se/video/24740926/aktuellt/aktuellt-28-maj-21-00-3?start=auto
https://sv.wikipedia.org/wiki/Processen
Citera
2020-05-29, 14:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Läste att det var få norska kunder vid gränshandeln men norskar får väl åka till sverige. Och skolorna öppnar 15 juni då brukar ju skolorna stäng.a de öppnar väl ej för lektioner? För barnen brukar ju gå på sommarlov då

Har för mig att norrbaggar som åker in till Sverige kan få sitta i karantän i 14 dagar då de kommer tillbaka till Norge.
Citera
2020-05-29, 14:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Öppnar gymnasier från 15e juni. Fast de slutar för året veckan innan väl?
Ja.
Citera
2020-05-29, 14:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trndsttr
Nej, fr o m 15 juni. Men ja, det verkar onödigt att öppna upp just precis nu.
Eleverna slutar tidigare.
Citera
2020-05-29, 14:26
Bannlyst
Vad är dagens siffror från våra grannländer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in