2020-05-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är smittspridningen i samhället och dess konsekvenser på Sveriges inhemska ekonomi, internationella rykte, och export

utifrån ekonomiska erfarenheter från t ex Storbritannien, Italien och Tyskland

som borde diskuteras.

Det är statsepidemiologen som styrt in debatten på äldreboenden,

helt i onödan,

frågan om äldrevården är ju inte svårare

än att personalen i äldrevården har munskydd och spritar sig ordentligt.

Ändå bra att regeringen får kritik för att de inte gjort tillräckligt i den delen. Men håller med om att en vidare debatt behövs också.
Citera
2020-05-29, 09:18
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Regeringen blir totalt sågad i riksdagsdebatten om smittan på äldreboendena just nu..

Det är ju statsepidemiologen som är avogt inställd till munskydd för personal inom äldrevården,

av någon anledning ingen nånsin antagligen kommer att förstå.

EDIT: på Island har personalen inom äldrevården munskydd och skyddsutrustning,

tycker jag mig minnas Islands statsepidemiolog berättade igår i Aktuellt 21.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-29 kl. 09:21.
Citera
2020-05-29, 09:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
11.5 dagar låter som en lång inkubationstid! Jag antar att de menar att 95 % utvecklar symptom inom 11,5 dagar vilket skulle innebära att de flesta utvecklar symptom betydligt tidigare. Man brukar nämligen räkna med 5 dagar som median för inkubationstiden, vilket betyder att hälften utvecklar symptom inom 5 dagar. Har du en länk till din uppgift om 11,5 dagar?
Helt korrekt, det skall naturligtvis stå INOM 11,5 dagar (och att PEAK blir UPP TILL 11.5 dagar efter lockdown PLUS upp till 11.5 dagar för de som smittas i samma hushåll efter lockdown).
Citera
2020-05-29, 09:20
Medlem
Sharm0tas avatar
Fy fan, vem tillsatte alla dessa komapatientier till så viktiga positioner? De är ju totalt handlingsförlamade, klarar inte av minsta lilla uppgift...

Citat:
Beskedet om sommarresor skjuts upp: ”Hann inte klart”

– Det hann inte bli klart till i dag. Det kommer nästa vecka, säger Henrik Josefsson vid Folkhälsomyndighetens presstjänst och tillägger att han inte har någon om närmare information om vad det var som saknades för att ett beslut skulle kunna tas.

https://omni.se/beskedet-om-sommarresor-skjuts-upp-hann-inte-klart/a/Opv7m1
Vad är det de pysslar med som upptar all tid från pandemihanteringen? Vilka satans klåpare, att de inte skäms.
Citera
2020-05-29, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
https://www.bmj.com/content/369/bmj.m1375?=&utm_source=adestra&utm_medium=email&ut m_campaign=usage&utm_content=daily&utm_term=text

Sorry!
Jag missuppfattade ditt inlägg.
Eftersom jag är gravt efterbliven, så tyckte jag att du påstod att 78% av all smitta sker asymptomatiskt. Men det var ju inte vad du försökte säga..
Citera
2020-05-29, 09:21
Medlem
gloffgloffs avatar
dubbelpost
Citera
2020-05-29, 09:24
Medlem
Sharm0tas avatar
Statsfolkmördaren Tegnell brukar ju anse att man ska jobba evidensbaserat, men finns det vetenskapliga studier som stödjer hans tes om att ”munskydd invaggar folk i falsk säkerhet” där de omedvetet pillar på munskydden och därmed sprider smitta via fingrarna? Någon får gärna länka till dylika studier så att vi slipper betrakta det som killgissningar som blivit ”allmänna sanningar”.
Citera
2020-05-29, 09:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det där har vi ingen Aning om än.

Ett typiskt Tengele svar för att slippa hantera jobbiga frågor.....
Citera
2020-05-29, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det är ju statsepidemiologen som är avogt inställd till munskydd för personal inom äldrevården,

av någon anledning ingen nånsin antagligen kommer att förstå.

EDIT: på Island har personalen inom äldrevården munskydd och skyddsutrustning,

tycker jag mig minnas Islands statsepidemiolog berättade igår i Aktuellt 21.

Live update:
Flera debattörer i riksdagen just nu som verkar strunta i vad FHM säger, två kvinnor på raken nu, KD och L tror jag, som har tryckt på att personalen måste få tillräcklig skyddsutrustning och att ingen personal eller boende skall behöva känna oro...
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Sorry!
Jag missuppfattade ditt inlägg.
Eftersom jag är gravt efterbliven, så tyckte jag att du påstod att 78% av all smitta sker asymptomatiskt. Men det var ju inte vad du försökte säga..
Tja, jag är urusel på detta och formuleringar kan ibland röra till det, så det skall du inte ta på dig hela skulden för.

Den stora frågan är naturligtvis hur smittsamma de personer är som förblir asymtomatiska. Vetenskapen är väl ganska överens om att en asymtomatisk person är smittsam två-tre dagar INNAN denna utvecklar symptom, men vad gäller om personen ifråga aldrig utvecklar några symptom? DET har jag aldrig hittat ett svar på...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Fy fan, vem tillsatte alla dessa komapatientier till så viktiga positioner? De är ju totalt handlingsförlamade, klarar inte av minsta lilla uppgift...

Vad är det de pysslar med som upptar all tid från pandemihanteringen? Vilka satans klåpare, att de inte skäms.

Kan det vara så att man inväntar hur det utvecklar sig i de regioner där den nedåtgående trenden avtagit?
Man kanske känner sig orolig för om det var tillfälligheter eller något annat.
Är ju ganska viktig fakta att ha innan man ger nya rekommendationer.

För övrigt verkar den fallande trenden på iva fortsätta igen, efter några dagar med svagt stigande siffror.
Om det fortsätter idag också, så är vi snart nere på samma antal inlagda som i slutet av mars.
Citera
2020-05-29, 09:30
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kan det vara så att man inväntar hur det utvecklar sig i de regioner där den nedåtgående trenden avtagit?
Man kanske känner sig orolig för om det var tillfälligheter eller något annat.
Är ju ganska viktig fakta att ha innan man ger nya rekommendationer.

För övrigt verkar den fallande trenden på iva fortsätta igen, efter några dagar med svagt stigande siffror.
Om det fortsätter idag också, så är vi snart nere på samma antal inlagda som i slutet av mars.
Det är inte så smart att vänta ihjäl frågorna. Precis som någon annan var inne på lär folk snart helt skita i vad dessa rekommendationer går ut på när det hela tiden handlar om tomt pladder. Arbetar man med folkupplysning så ska man ha svar att ge eller lämna över rollen till mer kompetenta människor, det är ingenting att diskutera. ”Agera eller stick” är vad som borde gälla men Sverige är ju tyvärr inte ett normalt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in