2020-05-28, 21:11
Medlem
Slettsnokens avatar
Ser ikke det risikable med å løfte et lik inn i en bil som står i en garasje, enten det er høylys dag eller midt på natta. Tvert i mot er det mindre påfallende å kjøre i området innenfor normal arbeidstid.

Liket må vekk, og en passende anledning er når TH skal møte politiet. Han hadde selvsagt ikke mobilen med, og bilen var gammel, så ingen vet om han kjørte korteste vei til bensinstasjonen, eller tok en avstikker for å legge fra seg liket et sted han visste var trygt.
Citera
2020-05-28, 21:12
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Kan noen ha sørget for at garasjen var ulåst og at dør mellom garasje og hus var ulåst?
Da er det ikke en "vanlig" kidnapping slik TH prøver å hevde i dette første avhøret. Da er det medhjelpere med innsideinfo. Et vindu eller en kjellerdør kan også vært på gløtt.
Citera
2020-05-28, 21:16
Medlem
Slettsnokens avatar
Samtidig er det interessant at TH selv foreslo i avhør at AE kan ha blitt dopet ned av kidnapperne. Dette kunne vært en plausibel forklaring dersom det ble funnet spor som tilsa at AE ble utsatt for gift eller medikamenter på åstedet.

I så fall nok et eksempel på det å komme etterforskningen i forkjøpet.
Citera
2020-05-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Da er det ikke en "vanlig" kidnapping slik TH prøver å hevde i dette første avhøret. Da er det medhjelpere med innsideinfo. Et vindu eller en kjellerdør kan også vært på gløtt.
Ja da må det ha vært noen med tilgang til huset som har lagt til rette ved å sørge for ulåst eller åpen dør/vindu.

Hvis TH er medskyldig, kan han ev ha sluppet noen inn i huset fra kjelleren eller fra bakdøren eller gjennom garasjen mens AE var opptatt i telefonen med lønnskjøreren. Men dette passer ikke inn med ryggende bil 9:05 og AEs telefonsamtale 9:14. GM kom kanskje inn i huset (gjennom en åpen kjellerdør eller dør på baksiden av huset) etter 9:05?
Senast redigerad av POlROT 2020-05-28 kl. 21:27.
Citera
2020-05-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Har hørt på Krimpodden, og det er en pinlig seanse, hvor det tydelig skinner igjennom at Milli ikke tror på lagmannsretten, men på politiet.

Det egentlige budskapet i podden er dette.

• THs familie er et offer for bekreftelsestendens
• Det kunne politiet også blitt, men de er de beste etterforskerne i Norge, som også har fått hjelp av de beste i utlandet, som dessuten har metoder for å unnslippe bekreftelsestendenser

Sorry, Milli, men den argumentasjonen hjalp ikke i lagmannsretten.
Takk for flott oppsummering! :-)
Citera
2020-05-28, 21:29
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja da må det ha vært noen med tilgang til huset som har lagt til rette ved å sørge for ulåste eller åpne dører/vinduer.

Hvis TH er medskyldig, kan han ev ha sluppet noen inn i huset fra kjelleren eller fra bakdøren eller gjennom garasjen mens AE var opptatt i telefonen med lønnskjøreren. Men dette passer ikke inn med ryggende bil 9:05 og AEs telefonsamtale 9:14. GM kom kanskje inn i huset (gjennom en åpen kjellerdør eller dør på baksiden av huset) etter 9:05?
Det gir ikke mening. Hvis han er involvert men andre har utført så har de ikke tatt seg inn før TH var på jobb med alibi. Men han kan ha delt ut nøkkel eller lagt til rette for adkomst.
Citera
2020-05-28, 21:29
Medlem
Citat:
Dette er bare så usannsynlig. Hvilken kvinne som har framstått engstelig og urolig "for noe" tar et bad eller dusj for ulåst dør? Ikke fortell meg at kidnappere har gamblet med at de tilfeldigvis skulle finne en nøkkel gjemt i garasjen, og i tillegg ta med seg nøkkelen på vei ut. Man gambler heller ikke på at et vindu står oppe. Hvordan har de da kommet inn? Det var ingen tegn til innbrudd. TH forklarer vel dette med den forsvunne nøkkelen.

Jeg tror ikke noen kom inn med en ekstranøkkel, men at døren var ulåst da TH forlot boligen.

En annen ting:

I følge TV2s kilder har TH over lenger tid følt seg overvåket og fortalt i avhør at han mente fremmede har vært på eiendommen hans FØR kona hans forsvant.
TH «opplevde å bli beglodd» og mistenkte at personer hadde vært på eiendommen, i garasjen og rundt huset.

Han har i avhør hatt en teori om at den eller de som sto bak, holdt ham under oppsikt før kona hans ble utsatt for en alvorlig kriminell handling, og han ble krevd for nesten 90 millioner kroner i løsepenger.

(...)

Også i tiden etter forsvinningen har TH opplyst til politiet at det er «en kjensgjerning» at han har blitt spanet på. Han har sagt at han blant annet har lagt merke til «biler her og der», ifølge TV 2s opplysninger.
Hvis TH var opptatt av at noen lusket rundt huset hans FØR forsvinningen, da kan man jo spørre seg:

Hvorfor ble alarmsystemet med kameraer og bevegelsessensorer deaktivert i slutten av 2017 og var avslått i månedene før AEH forsvant?
Citera
2020-05-28, 21:35
Medlem
[quote=Jayce|71751587]Jeg tror ikke noen kom inn med en ekstranøkkel, men at døren var ulåst da TH forlot boligen.

En annen ting:

I følge TV2s kilder har TH over lenger tid følt seg overvåket og fortalt i avhør at han mente fremmede har vært på eiendommen hans FØR kona hans forsvant.
TH «opplevde å bli beglodd» og mistenkte at personer hadde vært på eiendommen, i garasjen og rundt huset.

Han har i avhør hatt en teori om at den eller de som sto bak, holdt ham under oppsikt før kona hans ble utsatt for en alvorlig kriminell handling, og han ble krevd for nesten 90 millioner kroner i løsepenger.

(...)

Også i tiden etter forsvinningen har TH opplyst til politiet at det er «en kjensgjerning» at han har blitt spanet på. Han har sagt at han blant annet har lagt merke til «biler her og der», ifølge TV 2s opplysninger.
Hvis TH var opptatt av at noen lusket rundt huset hans FØR forsvinningen, da kan man jo spørre seg:

Hvorfor ble alarmsystemet med kameraer og bevegelsessensorer deaktivert i slutten av 2017 og var avslått i månedene før AEH forsvant?[/QUOTE

Hvis noe ser ut som en and, svømmer som en and og kvekker som en and, så er det mest sannsynlig en and.
Citera
Medlem
Citat:
Vedr. spor i terrenget så trenger det absolutt ikke være spor etter noen som har gått på en sti. Husk på at det ikke ble utført utendørsundersøkelser før flere uker senere.

Vi vet ikke hvor lenge bilen var der oppe, om den kom ut samme vei eller hva. Antar politiet vet. Det er utført rekonstruksjon av bilkjøringen.

Å rygge hele veien opp gir absolutt ingen mening for meg som kjenner forholdene der godt. Skal man først inn porten i Sl*raveien er det desidert mest fornuftige å kjøre vanlig, så rygge inn porten.

Beste (eneste grunn?) til å rygge må være å slippe å snu for å komme raskt ut igjen SAMME VEI ved behov.
Kan hende bilen har rygget et stykke inn, og stått parkert en stund. Det var en nabo som observerte en grå kassebil parkert den samme dagen. Det er et parti av gangveien som er litt bredere, hvor man kanskje kan sette igjen en bil, men det er nok umulig å få snudd en større bil der pga vegetasjonen.

Har lurt på en ting ang en bilobservasjon. Mulig det er den du refererer til. Det er denne observasjonen jeg mener.

"- Jeg irriterte meg over at biler kjørte på gangveien ved Langvannet. Jeg var ute og luftet hunden, da jeg så en grå kassevogn stå parkert. Da den kjørte i retning gangveien, fortet jeg meg rundt for å få tatt et bilde av bilen, men den hadde snudd og kjørt foran, over plenen, forteller naboen."
https://www.dagbladet.no/nyheter/jakter-svar-blant-20-mystiske-biler/71648182

Jeg har vært der noen ganger og sett så jeg vet ihvertfall noe om hvordan det ser ut, men forstår ikke helt hvor denne bilen evt da stod og hvilken retning denne mannen var på vei. Han sier han snudde seg og da hadde den svingt over plenen. Da mener han vel inn mot blokkene? Klarer du å forstå denne forklaringen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Ja, og det som sies er at Politiet er meget beviste på hvordan tunnelsyn kan forekomme, og at dette IKKE er en faktor i hvorfor de har siktet TH for drap, eller medvirkning til drap.
Det var ju löjligt att ens nämna confirmation bias i detta fall med tanke på hur länge de utredde fallet som en kidnappning. Inget bra exempel att dra upp det i detta fall.
Citera
2020-05-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
VG med nye detaljer fra avhør med TH:
VG får opplyst at han i et vitneavhør senere gjentar dette: Kona er mentalt sterk. De som skal passe på henne har fått noe å tenke på
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mgkwG/tom-hagen-til-politiet-trodde-kona-ville-omtale-ham-som-iskald

Kan ikke noen som vet mer om hva som egentlig foregår når pressen lekker fortelle litt om det?

I Krimpodden i dag, og på VGTV, sier Milli at politiet ikke svarer på henvendelser.

Likevel har politiet lekket og lekket til mange medier i snart 14 dager.

Hvordan foregår lekkasjene i praksis?

Og er det noen i det hele tatt i pressen som tenker at de lar seg bruke?

Er det noen som husker på at riksadvokaten og Advokatforeningen har undertegnet på en utredning hvor det står:

«Etter utvalgets oppfatning er det gjennomgående vanskelig å se noen legitim grunn for politiets tjenestemenn til å uttale seg anonymt under etterforskingen.»

Tenker ikke pressen i det hele tatt på at lagmannsretten har sagt at det ikke er skjellig grunn til mistanke? Og det derfor står en bitteliten dør på gløtt - at TH kan være uskyldig.
Senast redigerad av Sandemose 2020-05-28 kl. 21:42.
Citera
2020-05-28, 21:36
Medlem
NikoBoriss avatar
Angående AEH telefon og lyd. Kan den ha vær tilkoblet bluetooth headset? Da høres ingen ringelyd, frem til det er tomt for strøm. Politiet har sikkert klona tlf med systeminnstillingene. Jeg synes det er rart at TH skulle si at han ikke hørte telefonen om han faktisk gjorde det. Ser ikke at han oppnår noe med å lyve akkurat her.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in