2020-05-28, 16:16
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
När rapporteringen släpar. Då ger de senaste två veckorna en kraftigt fallande trend. Vilket ger intrycket av att det minskar även om vi ligger stadigt. Äldsta dödsfallet dagens rapport är 30 dagar gammalt.

Dödsfallen per dag minskar kanske med 1 i veckan. Men det är väldigt osäker gissning. Jag undrar om rapporten om intensivvård också släpar. Den kanske man kan använda som bas för att gissa dagens nivå.
Ja, fast som jag skrivit några gånger redan så uppdateras ju även den fallande trenden som ändå ändå är fallande. Och efterrapporteringen för en månad tillbakaÄr ändå synnerligen marginell. Folk som tex skriver att vi ligger på 50 döda om dagen kan kanske förklara hur den logiken går ihop när det bara rapporterats om fler än 50 två gånger senaste veckan.

Sen verkar det ju tyvärr komma oroväckande siffror från flera regioner om att antalet smittade börjat öka igen och det är ingen kul läsning.
Citera
2020-05-28, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tack!

Den fokuserar på eventuell överdödlighet, något som är närmast omöjligt att uttala sig om i detta läget.

Jag hade hoppats på att journalisten hade hittat en "smoking gun", typ en hemlig lista med ej inrapporterade dödsfall. Då hade man varit något riktigt smaskigt på spåren.

Det är dock ganska intressant, att självaste FHM-kvinnan ändå bekräftar att det troligen är en massa extra dödsfall i Corona. De är ju ökända annars för att förneka/bortförklara sig, på FHM. Hade hon verkligen inte trott det så hade hon ju säkert väldigt gärna dragit till med nån annan trolig bortförklaring, typ det måste vara alla dessa andra extra olyckor/sjukdomar/osv. Men hon vet att det inte finns ngn annan trolig förklaring, så hon erkänner.

Hon var samma kvinna som erkände i en annan artikel att det är flera som inte kommer med i dödsstatistiken, pga bristande testning. Kul att det finns iaf en hedervärd medarbetare på FHM.
Citera
2020-05-28, 16:17
Medlem
Stones avatar
Stefan Löfven: ”Frustrerad över att fler inte testats”"

Är han inte frustrerad över antalet döda?
Citera
2020-05-28, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nu börjar effekterna slå mot vanligt folk

Tvåbarnspappan Jo*kim N*lss*n har varit arbetslös i åtta veckor – men han står fortfarande utan ersättning.

När räkningarna är betalda har familjen bara 200 kronor kvar att leva på.

Familjen får köpa mat på kredit. Reportage om a-kassor med tre och fem månaders handläggningstider, blir en svår tid för alla de som drabbats av massarbetslösheten, i coronans spår.

Vi skulle rädda ekonomin, var det ja.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/3Jyeqv/joakim-har-vantat-pa-ersattning-fran-a-kassan-i-manader

Det klassiska svenska misstaget: medelvägen. Vi väljer alltid medelvägen, oavsett vad det gäller.

Nu kom en kris vi inte kunde mellanmjölka oss igenom och Sveriges blaskstrategi mal nu sönder ekonomin.

Varför ingen lockdown?

För dyrt.

Vad kostar inte dagens katastrof?
Citera
2020-05-28, 16:18
Medlem
Study finds why COVID-19 patients who recover may get reinfected with the virus
Källa: Timesnownexs.com (6 h sedan)

According to the findings of the study, all coronavirus patients who have recovered carry antibodies that can neutralise the virus, but only a few have enough of them to prevent reinfection from the virus.

According to a report published by the DailyMail, a small study has found that people who recover from COVID-19 generate at least some antibodies which are capable of neutralising the SARS-CoV-2 virus. However, while many antibodies may be able to grab hold of the virus, only a few of them are able to fight it and prevent its entry to the cells.
Citera
2020-05-28, 16:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att hon förbereder för att skylla allt på Tegnell. MEN Löfven kan knappast göra det - han VET att han hade det yttersta ansvaret. Han hade kunnat köra över FHM. Det var det statschefer i andra länder som gjorde, när deras medicinska rådgivare förordade en slappare linje.

Tror inte att svetsaren vågar köra över någon i sin statsapparat. Han är själv helt outbildad och kan inte göra några beslut när det kommer till något i livet. Löfven har hela sitt liv vänt sig till experter för beslut om olika frågor.
Citera
2020-05-28, 16:19
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash

Tycker överdödlighet blir knepigt oavsett. Denna säsongs inluensa t ex har ju varit knappt existerande och mildare än på många år som jag förstått det. Så underdödligheten där får bara den detta virus att se mildare ut när man kollar överdödlighet. Eller tänker jag fel?

Vet inte om det är rätt eller fel, men man kan endast dö en gång.
De steg vi har tagit för att minska smittspridningen har även motat bort andra infektionssjukdomar.

Detta kan faktiskt ha räddat ett antal i riskgruppen, men det vet man inte förrän vi sammanställer långtidsdata.

Sen ska man inte glömma att man gör vad man kan för att logga avlidna i covid-19.
Så man kommer inte att missa många dödsfall relaterade till covid-19.
Citera
2020-05-28, 16:20
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Stefan Löfven: ”Frustrerad över att fler inte testats”"

Är han inte frustrerad över antalet döda?

Många döda försöker fly.
Citera
2020-05-28, 16:20
Medlem
Wajis avatar
Säger det igen. Sverige har många farliga människor i vårt land och talar jag inte bara om islamister som får gör som de vill i Landet.

https://www.facebook.com/groups/797526950758017/

Någon ställde en fråga om har inte Tegnell gjort fel nu? Den raderades. En annan frågade om Svensk taktik inte får se som misslyckad med tanke på många döda? Den raderades

Christine Tidåsen verkar vara någon slags av moderator.

Hur kan en grupp människor vara så naiva och trångsynta att man inte ens får ställa frågor utan att bli bortplockade bara för det inte stämmer överens med dyrkande?

Det är nästan läskigt hur folk inte förstår eller vill förstå. Vill man leva i någon värld där man själva styr eller vad är det frågan om?

Hittade en länk om den Christine och nu ser jag att alla hästar inte är i hagen

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=7231678

https://nxt.bt.se/debatt/folk-pa-landsbygden-har-rad-med-dyrare-bensin/
Senast redigerad av Waji 2020-05-28 kl. 16:23.
Citera
2020-05-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Så blir det när vi håller på restriktionerna som FHM ger oss, hade FHM inte haft restriktioner hade många fler haft kvar sina arbeten. Bara det att folk jobbar hemma istället för på kontoret skadar ekonomin i städer.

Ja fast hade vi inte haft några restriktioner alls, så hade vi ju haft ännu större dödstal, typ plats nummer ett i världen, det tror jag ingen hade velat se... Så tror inte att vi nånsin hade haft ett realistiskt val att verkligen låta allt "rulla på" helt som vanligt, faktiskt.

Vår ekonomi är också så nära sammanflätad med resten av världens ekonomi, så det påverkar enormt mkt också.
Citera
2020-05-28, 16:24
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Kostnader för staten.

Fick ett brev av försäkringskassan igår till mitt företag.
Vi får tillbaka alla sjuklönekostnader som vi haft i April, det krediteras direkt till skattekontot.
Detta ska gälla under coronapandemin står det.
Utslaget på andelen anställda blir det c:a 3000:-/anställd

Vi har redan fått sänkta sociala och arbetsgivaravgifter på c:a 5600:- /anställd

Totalt 8600:-/anställt/månad

Det arbetar c:a 3,5M i privata företag, om summan är lika för alla blir det c:a 30 Miljarder i extra utgifter för staten varje månad.

Hur det påverkar offentlig anställda och arbetslösa vet jag inte men dyrt blir det.
Citera
2020-05-28, 16:24
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, fast som jag skrivit några gånger redan så uppdateras ju även den fallande trenden som ändå ändå är fallande. Och efterrapporteringen för en månad tillbakaÄr ändå synnerligen marginell. Folk som tex skriver att vi ligger på 50 döda om dagen kan kanske förklara hur den logiken går ihop när det bara rapporterats om fler än 50 två gånger senaste veckan.

Sen verkar det ju tyvärr komma oroväckande siffror från flera regioner om att antalet smittade börjat öka igen och det är ingen kul läsning.
Antal smittade är inget jag oroar mig för. Det beror mer på hur man testar än faktiska fall. Testar man mer så registreras fler fall.

Flera inskrivna är givetvis oroande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in