Citat:
Ursprungligen postat av
Arcanii
För att vi inte pratade om T, utan Wilma. Tishko har uppenbara psykiska problem som jag redan diskuterat, vilket du borde veta då du även svarat på samma sidor som dessa kommentarer legats.
Mamman har ingen rätt att inte vilja ha sin dotter boende som 15-18 åring OAVSETT hur hon har betett sig - hon är ansvarig vårdnadshavare. Wilma var ingen psykopatisk missbrukare och hade fortsatt god kontakt med mamman. Det är en mammas ansvar att styra och hjälpa sin dotter, inte bara när det lätt.
Att hon inte var helt bostadslös stämmer, men det gör inte mammans svek mindre. Det betyder bara att socialtjänsten inte hade några grunder för att erbjuda W boende - inget annat.
Om du ser på Wilmas vädjan för socialen att skaffa ett boende som ett tecken på vildhet och att hon är ohanterlig tror jag du har psykiska problem elr liknande. Det var ett tecken på hennes utsatthet och desperation från en liten flicka som inte hade någon trygg anknytning till NÅGON familjemedlem.
Att T troligen har grava psykproblem är jag rätt övertygad om, och jag tror faktiskt t o m att han kommer att dömas till rättspsykvård. Men eftersom DU blandar in någon amatörmässig psykoanalys av W:s uppväxt och behandling av sin mamma, så vore det ju på sin plats att göra detsamma med T, för enligt svensk psykologi (och några andra länders) så grundläggs ju även psykiska sjukdomar i barndomen och då (givetsvis) specifikt i hur mamman har behandlat/uppfostrat dem. Farsorna går ju alltid fria......ALLT är alltid mammans/kvinnans fel. Det gör mig så urbota förbannad faktiskt.
Mamman har visst rätt att inte låta dottern bo där, det finns massvis av barn i Sverige som TVINGAS att bo hos en förälder de inte vill bo med, av det svenska rättsystemet; vårdnadstvist!! Och, W fick ju bo hos pappan, så varför ska soc komma in?? Ska soc även komma in när den yngre tonåringen inte får den mobiltelefonen de vill ha, märkeskläderna, ipad, laptop, spelkonsollern??
Det finns yngre tonåringar som pucklar på sina föräldrar alltå utsätter dem för våld och regelrätta stölder, utpressning. Jag pratar GENERELLT här, alltså INTE att W skulle ha uppträtt så, men jag vill påvisa att livet ALDRIG är helt vitt eller svart.
Du får lära dig att läsa ordentligt jag skrev ingenting om att W:s "vädjan" om eget boende till KURATORN var "ett tecken" på att W var "vild, etc", utan att det KAN vara en förklaringsmodell till att W "inte fick" bo hos mamman. KURATORN verkar ju inte heller se W:s "vädjan" (som du kallar det) som någon direkt utsatthet, snarare bortskämdhet, är min känsla.
W var i alla fall tillräckligt "anknuten" till sina anhöriga för att tigga pengar, ofta.
Jag vill inte alls kasta någon skit på W, otroligt hemskt och sorgligt slut för henne och hennes anhöriga, men jag blir så trött på alla som tror att det är lätt som en plätt med tonåringar och ska kasta skit på föräldrar jämt och ständigt. Det finns en massa saker man som vårdnadshavare INTE får göra också, enligt lag, exempelsvis inte begränsa ett "barns" rörlighet!