2020-05-28, 07:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
För Sverigesdel första och andra vågen är ihop kopplade. Det blir en stor våg som håller i sig i flera år.
Det tar långt tid innan FHM lyckas uppnå 60% flockimmunitet som de har länge sett fram emot.
Här kommer resurserna ta ändå slut för eller senare.

Ja, vi ser inget slut på det här... Lågt antal med antikroppar o smitta/döda på stabil hög nivå. Total ovilja från Tengele att följa WHO rekommendationer med testa/spåra/karantän. Krävs en "lock down" initialt för att resurser ska räcka så där målade Tengele in Sverige i ett hörn.
Citera
2020-05-28, 07:28
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
De allra flesta rehabiliteras. En liten del av de smittade drabbas av ARDS pga cytokinstormar.

Det var positivt sagt. Om jag ej minns fel så får ca 10% allvarliga men/skador.
Sedan 10+% med mildare skador. Det är ju siffror från februari

Kineserna började planera lungfibros rehab redan början februari.

Sedan dess har det ju dykt upp fler biverkningar.
Citera
2020-05-28, 07:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tegnell är bekymrad och kan inte förstå den uppåtgående kurvan, jag kan berätta för honom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jywqq/tegnell-om-uppatgaende-siffran-vet-inte-vad-den-star-for

Till Tegnell:
I helgen hade stora delar av Sverige uppåt 20 grader och sol. Vi här i Sverige har ca 4-5 månader om året med värme och sol och då vi suttit inomhus och inte träffat folk på tre månader så börjar svenska folket att ledsna. Vad är problemet om jag går och tar en öl i solen på en restaurang eller då det samtidigt var lönehelg så åkte den andra delen till köpcentret och trängdes med folk. Ja, jag var där i min stad och vet att det var massor med folk och kö in på parkeringar.

Nu är det onsdag och inkubationstiden för Corona sägs vara ca 4-10 dagar så nu kommer kurvan att gå upp.

Svårare än så är det inte. Tegnell behöver ta sig utanför sin bubbla och se hur folk uppför sig.
Citera
2020-05-28, 07:29
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Verkligen ett liknande mönster för "the big 6" i Europa. Peak efter 25-35 dagar. Brinner ut nånstans vid dag 90. Får väl se om Sveriges lilla glitch på slutet bara är tillfällig.
https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=ita&areas=esp&areas=fra&areas=gbr &areas=bel&areasRegional=usny&areasRegional=usnj&c umulative=0&logScale=0&perMillion=1&values=deaths

De körde alla karantän.
Citera
2020-05-28, 07:37
Medlem
Den här Giesecke måste vara helt blåst i huvet. Fakturerar fel och är inte ett dugg ångerfull för det `!
han är inte ångerfull om det går åt skogen för Sverige heller. Då kan han enkelt rätta till det. Gud vet hur!
Är du ångerfull?

– Nej, inte ångerfull. Det här hade kunnat göras bättre från början men det är inte bara mitt fel. Men det är jag som har misskött det här lite och inte varit helt medveten om var gränserna ligger. Men det kan jag rätta till efteråt så jag är inte så ångerfull.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vRLAp/giesecke-felfakturerade-folkhalsomyndigheten-min-roll-ar-ju-lite-okl
Citera
2020-05-28, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
De körde alla karantän.
Det kan inte vara tillfälligt. Det är resultatet av att införa halvdant semi lockdown. De andra länderna har infört lockdown och nu börjar kurvan gå neråt. För Sverigesdel blir det fortsatt uppåt eftersom folk rör på sig som vanlig och smittar varandra.
Man kan inte förvänta sig annat än att smittfallen och dödsfallen stiger eller kommer att vara på samma nivå. Så länge det inte införs kraftigare restriktioner fortsätter viruset att smitta och skörda liv i Sverige.
Det är väldigt enkelt matematik 1+1=2
Citera
2020-05-28, 07:42
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Just pensionerade professorer kan vara de värsta lögnarna. De har ingenting att förlora, kan inte ställas till svars. Jättevanligt i akademin att en pensionerad professor vill sätta åt yngre som kritiserar deras tidigare favoritteorier som har helt blivit överspelade av ny empiri. Tidigare löstes det av sig själv, genom att de flesta dog vid typ 50. Ett exempel var skandalen kring Homo Floresiensis, där den ledande antropologen höll på skeletten, inkl skadade dem, för att de gick emot hans teori om att det inte fanns hobbitmänniskor (bara missbildning) - han dog, och då löstes en del.

I Sverige kan en pensionerad professor hålla på till 90, för de är pigga till skillnad från någon som haft arbetaryrken. Besätter massa central poster i akademier, är sakkunniga på professorstjänster, etc, som gör att ingen vågar stöta sig med dem. En lösning vore förstås att få bort alla som fyllt 65, dom får hålla på att forska, men inte ha någon som helst makt eller centrala uppdrag.

Detta är välkänt i akademin, men många som inte är forskare förstår inte detta.

Nja, jag är själv fd forskare.
Visst, på en enskild institution kan det finnas enskilda professorer som driver märkliga teser, men så fort dessa teser värdas internationellt på tyngre konferenser så brukar de snabbt sållas bort på ett ganska förnedrande vis.
Jag ägnade flera år av mitt liv att turnera runt på olika konferenser; jag har dessa år sett ett otal 'blodbad' som fått Texas Chainsaw Massacre likna en familjeutflykt.
Nu arbetar/arbetade jag dock inom ett tillämpat matematiskt område, där det förvisso är betydligt lättare att avgöra vad som var briljant och vad som är rena stollerier.
Historien med Schön visar dock att även teoretiska områden kan utsättas för bedrägeri.

Avslutningsvis vill jag hävda med emfas att Tegnells fantasier aldrig någonsin kan ha vädrats på några tyngre konferenser, då det krävs en betydligt mer förslagen bedragare än Tegnell, som t.ex. Schön för att ro något sådant (nästan) i land. Jag köper därför ditt påstående om att det sannolikt rör sig om ett fall av ren institutionell inavel, där obildade politiker väljer och vrakar bland forskare utifrån hur politiskt opportunt 'forskarnas' resultat är.

Jag begriper dock inte hur det kan finnas relevant kritik inom Sverige mot Tegnell från betydligt mer meriterade forskare än Tegnell som mer eller mindre tystats ner/förlöjligas av media.
På något sätt känns det som att media på ett märkligt sätt lyckats ta på sig rollen som domare när det gäller avgöra det vetenskapliga värdet, vilket i sin tur tyder på en närmast grotesk hybris från medias sida.
Genom att ta på sig rätten att avgöra vilka forskare som skall få komma till tals utsätter man sig för en uppenbar Confirmation Bias. Effekterna av detta ser vi nu.
Citera
2020-05-28, 07:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Vad är miljömögel för nånting ?
Mp’s och centerns skadliga påhitt, dränerar samhället på hundratals miljarder.
Citera
2020-05-28, 07:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
FHM’s och Tegnells inkompetens blir tydligare för var dag.

https://science.sciencemag.org/content/early/2020/05/27/science.abc6197
Citera
2020-05-28, 07:47
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tegnell är bekymrad och kan inte förstå den uppåtgående kurvan, jag kan berätta för honom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jywqq/tegnell-om-uppatgaende-siffran-vet-inte-vad-den-star-for

Till Tegnell:
I helgen hade stora delar av Sverige uppåt 20 grader och sol. Vi här i Sverige har ca 4-5 månader om året med värme och sol och då vi suttit inomhus och inte träffat folk på tre månader så börjar svenska folket att ledsna. Vad är problemet om jag går och tar en öl i solen på en restaurang eller då det samtidigt var lönehelg så åkte den andra delen till köpcentret och trängdes med folk. Ja, jag var där i min stad och vet att det var massor med folk och kö in på parkeringar.

Nu är det onsdag och inkubationstiden för Corona sägs vara ca 4-10 dagar så nu kommer kurvan att gå upp.

Svårare än så är det inte. Tegnell behöver ta sig utanför sin bubbla och se hur folk uppför sig.

Rimlig förklaring, men varför bryter folk mot gällande rekommendationer? Det är rimligen det som Tegnell inte förstår.
Citera
2020-05-28, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Behöver man ens svara på det? I Italien utan nån lockdown hade det idag funnits typ ett par hundra tusen döda. Inte bara det. Det hade nog varit inbördeskrig nu.
Samma i Spanien. Samma i USA. Samma i UK. Boris gjorde kovändning när han insåg va han gick emot med flockimmunitet.

Till och med mördaren i vinröd tröja så att det "obviously" skulle lockdown ge resultat.

De enda som kan påstå att lockdown inte ger effekt är folk som antingen är allvarligt störda i huvudet eller som ljuger då de har en agenda.

Boris sket ned sig när han fick en dålig rapport från alarmisten Bozo Ferguson som ständigt har fel. Det har ju inte gått jättebra för UK direkt.
Citera
2020-05-28, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Boris sket ned sig när han fick en dålig rapport från alarmisten Bozo Ferguson som ständigt har fel. Det har ju inte gått jättebra för UK direkt.

Nej men det säger ju inget om hur mycket sämre det kunde ha gått om de hållit sig till samma strategi som nu FHM driver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in