2020-05-28, 04:17
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Sen kan vi fortsätta med att du uppenbarligen inte är så jäkla smart om du tror det påverkar kurvan om dödsbuden läggs bakåt i tiden (när de inträffade). Jag tänker att du kanske trots allt förstår att även kurvan justeras I efterhand. Men den går likt förbenat ner ändå. Dessutom rätt kraftigt ner. Men skulle det trilla in 95 döingar till imorgon (idag) så kommer det platta till kurvan men den kommer ändå fortsätta neråt på glidande medelvärde. Trillar det in typ 10 så går den ner lite mer... så fungerar det. Just nu verkar vi snitta på 25-30 om dagen. Alldeles för mycket men betydligt färre än 100 när det var som mest.
Men snälla du gullet. Jag uttryckte mig inte så bra som jag borde ha gjort för att just DU ska begripa situationen. När man lägger på siffror på staplar som redan finns så kan diagrammen bli annorlunda och låtsas att det går nedåt. Därför min fråga till de som vet om någon orkar förklara för de som inte vet.
Citera
2020-05-28, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det verkar vidst som om Sverige har över 1000 döda vilka man menar kan vara obekräftade Covid-19 dödsfall. Det ger oss över 5200 döda i dagsläget.
Ja, precis. Som jag redan skrivit är överdödligheten den intressanta siffran för att utröna hur många fler som verkligen avlider i epidemin.

Alla andra siffror dras med felkällor.
Citera
2020-05-28, 04:32
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
Men snälla du gullet. Jag uttryckte mig inte så bra som jag borde ha gjort för att just DU ska begripa situationen. När man lägger på siffror på staplar som redan finns så kan diagrammen bli annorlunda och låtsas att det går nedåt. Därför min fråga till de som vet om någon orkar förklara för de som inte vet.
Men gullet, staplarnas förändring gör såklart att även kurvan förändras.
Citera
2020-05-28, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, precis. Som jag redan skrivit är överdödligheten den intressanta siffran för att utröna hur många fler som verkligen avlider i epidemin.

Alla andra siffror dras med felkällor.

Samtidigt vad ska detta bevisa menar du? Att viruset har en hög dödlighet med sig finns hur mycket data på som helst.

Räcker att titta på USAs överdödlighet här tex som jämför med tidigare år.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/28/us/coronavirus-death-toll-total.html

Och visar att överdödligheten är mellan 24-225% beroende på stad i USA än så länge.

Eller sammanställt för ett antal länder här

https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid

Vad är det som är intressant att se? Vi vet redan att det är så, vetenskapligt alltså...
Ändå i Sverige så är det personer som resonerar som att "nä vi får vänta och se om det är värre än en vanlig influensa", vilket är ett resonemang man förväntar sig från idioter som sitter vid Jackvegas maskinerna varenda dag och fortfarande tror de ska knäcka systemet och bli ekonomisk oberoende.
Citera
2020-05-28, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Samtidigt vad ska detta bevisa menar du? Att viruset har en hög dödlighet med sig finns hur mycket data på som helst.

Räcker att titta på USAs överdödlighet här tex som jämför med tidigare år.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/28/us/coronavirus-death-toll-total.html

Och visar att överdödligheten är mellan 24-225% beroende på stad i USA än så länge.

Eller sammanställt för ett antal länder här

https://ourworldindata.org/excess-mortality-covid

Vad är det som är intressant att se? Vi vet redan att det är så, vetenskapligt alltså...
Ändå i Sverige så är det personer som resonerar som att "nä vi får vänta och se om det är värre än en vanlig influensa", vilket är ett resonemang man förväntar sig från idioter som sitter vid Jackvegas maskinerna varenda dag och fortfarande tror de ska knäcka systemet och bli ekonomisk oberoende.
Många som avlider registreras ju inte som alidna i covid-19.

Däremot kan man ju jämföra exempelvis feb - apr mot ett genomsnitt för ett antal tidigare år och se hur många fler som avlider i år.

Det blir ett mer sant värde.

Naturligtvis är covid-19 värre än en genomsnittlig influensa.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-05-28 kl. 05:26. Anledning: Förtydligande
Citera
2020-05-28, 04:55
Medlem
Citat:

Däremot kan man ju jämföra exempelvis feb - apr mot ett genomsnitt för ett antal tidigare år och se hur många fler som avlider i år.

Naturligtvis är covid-19 värre än en influensa.

Vilket är exakt vad länkarna jag bifogade påvisar, det gäller i alla länder, i alla städer och det gäller så klart även i Sverige.
Citera
2020-05-28, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vilket är exakt vad länkarna jag bifogade påvisar, det gäller i alla länder, i alla städer och det gäller så klart även i Sverige.
Vad yrar du om då?
Citera
2020-05-28, 05:16
Medlem
arbetets avatar
Antal döda spikar markant både i USA och i Brasilien, samtidigt som det tillkommer många nya fall:

Nya fall/döda

USA: +20,546 +1,535

Brasilien: +22,301 +1,148

Är en andra våg på gång? Vi ser tendenser även i Sverige.

Edit:

Beware of the second wave of COVID-19
/.../Leung and colleagues also modelled the potential adverse consequences of premature relaxation of inter- ventions, and found that such a decision might lead to transmissibility exceeding 1 again—ie, a second wave of infections. The finding is critical to governments globally, because it warns against premature relaxation of strict interventions. However, the effect of each intervention, or which one was the most effective in containing the spread of the virus, was not addressed in the study. While interventions to control the spread of SARS-CoV-2 are in place, countries will need to work toward returning to normalcy; thus, knowledge of the effect of each intervention is urgently required. Air travel data were used to model the effect of travel restrictions on delaying overall epidemic progression, and were found to have a marked effect at the international scale, but only a 3–5 day delay within China.4 A study5 focused on the effects of extending or relaxing physical distancing control measures in Wuhan has suggested that if the measures are gradually relaxed in March, a second wave of cases might occur in the northern hemisphere mid-summer. Country-specific models of the effects of travel restrictions and social distancing, as well as the alternative strategies after the relaxation of these interventions, such as the use of face masks, temperature checks, and contact tracing, are now needed.

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2820%2930845-X
Senast redigerad av arbetet 2020-05-28 kl. 05:34.
Citera
2020-05-28, 05:17
Medlem
Citat:

Naturligtvis är covid-19 värre än en influensa.

Väldigt många som avlider med C19 dör av andra orsaker än C19
Många förstår inte det är en sak dö C19 och en annan pga ut av C19....
Skulle alla länder räkna som Oss hade vi haft samma antal
Citera
2020-05-28, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Jag skulle säga att de flesta dör av följdåkommor. Viruset i sig är inte särskilt dödligt.
Citera
2020-05-28, 05:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Utveckla gärna det där. Med källhänvisningar.
Citera
2020-05-28, 06:09
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att de flesta dör av följdåkommor. Viruset i sig är inte särskilt dödligt.

Vilket är som att säga att metanol är ofarligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in