2020-05-27, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Media-vovven rycker i sitt koppel igen!

Om Sverige stämplas som paria kommer vår ekonomi att ta skada. Det har vi inte råd med.

Expressens ledarartikel går med epidemiolog Tove Fall och säger att man bör prioritera testning av de med lätta symtom. Pressa ner smittan. Både för vårdens återhämtnings skull men även för ekonomin.

Passande nog säger den tidigare hårt kopplade media-vovven att Sverige måste bli "rumsrent" igen...

https://www.expressen.se/ledare/pressa-ner-smittan-sa-att-sverige-blir-rumsrent-igen/
Tegnell har redan förkastat detta.
Cirkulera.
Citera
2020-05-27, 00:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det beror till stor del hur folk (läs: ”yngre”) beter sig. Italien har öppnat upp, och på en del ställen har det varit upprörande stora festande folksamlingar. ”Det är bara äldre som dör.”, kan de utbrista. På en del ställen har journalister mer eller mindre hotats till livet (inför kamerorna) när de gjort reportage (utan att vara påträngande).
Regeringen/regionerna har svarat med lättare restriktioner för t ex barer, men är nog beredda med storsläggan.
Det här beteendet gör att den uppoffring folk gjort genom att sitta i karantän riskerar att gå till spillo.

Så frågan är om det egentligen blir frågan om en ”andra våg” eller om en ”återuppblossande” förstavåg pga av nonchalans.
Jag vill gärna se en andravåg som uppstår ur glöd som pyr i det fördolda och som blossar upp under eftersläckningsarbetet - och inte som synlig glöd nån råkar spruta bensin på istf vatten.

I Sydkorea smittade nyligen en ung man över hundra pers på nåt festliknande arrangemang. Det visar hur pass smittsam covid är.

Tänker du på HBTQ dåren som horade runt på gaybarer? Ja kanske är det bögarna som är drivande även här, likt AIDS? Jag är inget fan av bögar men i en pandemi så får vi hjälpas åt oavsett hur kåt man är!
Citera
2020-05-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Polisen har annat att göra än att kontrollera folk som går till Ica för tredje gången på en dag!

Vem har sagt att man behöver ha polis till allt. På tunnelbanan är det t.ex. vanliga personer som arbetar som kontrollanter, som skriver ut böter till folk som tjuvåker.

Nu när man har massarbetslöshet i Sverige igen så kan man ju ta ett gäng arbetslösa och de får ge sig ut och skriva böter vid lämpliga ställen, vart man nu vill prioritera det och vilka restriktioner som är viktigast att upprätthålla. Man kan ju fundera på alternativa lösningar istället för att bara säga om allting att "det går inte".

Den här "Det går inte"-sjukan verkar vara den nya folksjukdomen.. Biverkning av covid? Kanske FHM borde titta på den, men om det är de som hjälper till att sprida den, så kanske inte det är nån bra idé..
Citera
2020-05-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
19 children in the Netherlands with new serious illness, possibly due to corona

The NVK asked Dutch pediatricians two weeks ago to report all cases of the new condition they detect. The new disease appears to be a combination of two known diseases: the rare Kawasaki disease, which almost exclusively affects children under 5 years of age, and toxic shock syndrome (TSS).
Källa: Flutrackers.com (igår)

Som sagt: Det är mycket vi inte vet om viruset.
Närbesläktat från San Diego

https://www.foxnews.com/science/mysterious-inflammatory-syndrome-tied-to-covid-19-is-showing-up-in-adults-in-their-early-20s
"
Mysterious inflammatory syndrome tied to COVID-19 is showing up in adults in their early 20s"
Citera
2020-05-27, 00:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
FHM’s latest IFR estimate of 0.6%, lowest IFR estimate of 0.8% following the first three rounds of NYC antibody testing (not adjusting for the time to death vs time to IgG antibody delay), the first globally stratified IFR estimate of 1% (also the Imperial College estimate), the 1.1% estimate from the Spain antibody study and the 1.29% estimate by the Lombardy antibody testing. I also included 0.9% and 1.2%, although I left out 0.7% as I only included calculations for the FHM estimate as a bonus.

These are built on different thresholds for herd immunity starting at the 50% floated by the FHM and ending at the 82% suggested by the CDC, scaled in increments of ten.
Låter ju helt makalöst.

Vad gjorde kalkyleringarna när de fick tag i det där?

Gissar att de löste SARS-CoV-2 problematiken direkt?
Citera
2020-05-27, 00:48
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I believe the IFR is somewhere between 0.8% to 1.2%, and that hospital collapse will skew this upwards to a maximum of around 2-3% in the event of total hospital collapse. You recently brought up that you believe the IFR is 0.0001%; what makes you believe this?

Stämmer ganska bra, lite kryddat för alla under, 60 år men för en frisk människa är dödligheten precis som för en utsatt för vanlig influensa.. Dödligheten för en frisk ungdom är okryddat 0.0001.

Men du din jävla alarnist tar ju dödlighet utgående från ålderdomshem, folk som dör när som helst.. Du är en farlig människa iom att du på riktigt tror att att Covid-19 är farligt likt pesten.
Citera
2020-05-27, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nä du räknade på en felaktig dödlighet givetvis, vi vet sen länge att enbart gamla och sjuka kan dö. Man är fanimig en idiot när man tror att allmän dödlighet ligger på 1%.eller ja som du ditt överknäppo 5%

Håller med, och vill lägga till att det är lättare att bedöma dödligheten om man delar in i 70+ och 70- ålder.

Jag gör ett räkneexempel, utan att hävda att det är rätt, bara för att pedagogiskt visa skillnaderna:

Antag att vi har haft 400.000 smittade i landet ( 4% av befolkningen) och 4000 dött. Av de döda är 90% 70+, men utgör sannolikt bara kanske 10% av de smittade=40000. Då blir den gruppens dödlighet 3600/ 40000= 9%, och på samma sätt blir det 400/360000, alltså lite över 0,1% för 70-

Jag anser att det är så här man måste tänka och räkna......
Citera
2020-05-27, 00:57
Moderator
Chantres avatar
Citat:
På sexton platser i Danmark finns nu tält där oroliga danskar utan restriktioner kan få veta om de har covid-19 just nu, eller inte.
Men den danska masstestningen får nu intern kritik av läkarorganisationer och infektionsläkare. för att ta stora resurser och lägga stor press på laboratorier, utan att ge särskilt mycket.
Resultaten kan inte användas för forskning eftersom urvalet av testade inte är representativt. Risken finns att de testade invaggas i falsk säkerhet, eftersom de inte är helt säkra, påpekar Jens Lundgren som är professor i infektionsmedicin på Rigshospitalet.
– Testningen kan uppfylla önskan hos den enskilda individen, och vackert så. Men det är inte något som vi som övervakar smittspridningen i landet kan använda till något, säger han till Danmarks Radio.
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-26/politiker-blickar-mot-danmarks-testning-som-far-lakarkritik
Citera
2020-05-27, 00:59
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Håller med, och vill lägga till att det är lättare att bedöma dödligheten om man delar in i 70+ och 70- ålder.

Jag gör ett räkneexempel, utan att hävda att det är rätt, bara för att pedagogiskt visa skillnaderna:

Antag att vi har haft 400.000 smittade i landet ( 4% av befolkningen) och 4000 dött. Av de döda är 90% 70+, men utgör sannolikt bara kanske 10% av de smittade=40000. Då blir den gruppens dödlighet 3600/ 40000= 9%, och på samma sätt blir det 400/360000, alltså lite över 0,1% för 70-

Jag anser att det är så här man måste tänka och räkna......
Ja, du är nog inte fel ute.

Det finns ett par undantag runtom i världen, men huvuddelen av de avlidna i de flesta länder hittas i gruppen äldre och sjuka. Jag GISSAR att anledningen till det höga antalet döda i Italien kan tillskrivas generationsboende. Både här i England och i Sverige är det äldreboenden som är den stora anledningen till antalet döda.

Jag hävdade ganska tidigt att lösningen hade varit att testa vårdare för att bygga upp en pool människor som kunde vårda en grupp isolerade äldre och sjuka - då hade vi andra kunnat fortsätta leva som vanligt.
Citera
2020-05-27, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Stämmer ganska bra, lite kryddat för alla under, 60 år men för en frisk människa är dödligheten precis som för en utsatt för vanlig influensa.. Dödligheten för en frisk ungdom är okryddat 0.0001.

Men du din jävla alarnist tar ju dödlighet utgående från ålderdomshem, folk som dör när som helst.. Du är en farlig människa iom att du på riktigt tror att att Covid-19 är farligt likt pesten.

Strange, the fingers type, yet the brain does not function. The lethality for those in elderly homes is far higher than 1%. The weighted IFR is not representative of what the risks are for every age demographic but for the population at large. It’s obvious that the IFR varies by age and health, although I’ve seen estimates of 0.07% to 0.2% for those under 60; which is still worryingly high.
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-05-27 kl. 01:07.
Citera
2020-05-27, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, du är nog inte fel ute.

Det finns ett par undantag runtom i världen, men huvuddelen av de avlidna i de flesta länder hittas i gruppen äldre och sjuka. Jag GISSAR att anledningen till det höga antalet döda i Italien kan tillskrivas generationsboende. Både här i England och i Sverige är det äldreboenden som är den stora anledningen till antalet döda.

Jag hävdade ganska tidigt att lösningen hade varit att testa vårdare för att bygga upp en pool människor som kunde vårda en grupp isolerade de äldre och sjuka - då hade vi andra kunnat fortsätta leva som vanligt.

Ja, och jag tycker inte detta är en stor Einstein, men världen drabbades av hybris/panik, så blev det som det blev. I vårt land ville politikerna inte stänga gränser, det strider direkt mot devisen om "den humanitära stormakten" med dörrarna på vid gavel för all världens folk......du var helt rätt ute med poolen också, men även det är naturligtvis politisk sprängstoff ( varför duger inte "Ahmed"och "Fatima" som äldrevårdare, de har ju gått i Ylva J's snabbspår och ska lära sig svensk arbetsmarknad....)
Citera
2020-05-27, 01:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, och..? Det var ju inte riktigt det faktumet mitt inlägg handlade om. F.ö. beror immuniteten i en population på smittans Rnoll värde, det är inte generellt så som du säger, det varierar med olika smittor.

FHM "inväntar" inte flockimmunitet, åtminstone inte utan hjälp av ett vaccin, det var det jag ville poängtera.

R0 värdet varierar mellan olika sjukdomar. Jag utgår ifrån 2,5 när man diskuterar spridningen av SARS-COV2. Har de kommit nya rön om ett nytt R0 värde, så är jag intresserad att få reda på det.

Formeln för att beräkna RE innehåller variabeln "i" som betecknar den procentuella andel av befolkningen som är immun, t.ex 0,2. Variabeln "c" betecknar smittskyddsåtgärdernas effektivitet, t.ex 0,5.

RO (1-i) X (1- c) = RE

RE = 1 betyder att smittspridningen vare sig ökar eller minskar

RE <1 betyder att smittspridningen minskar. Ju lägre RE är under 1 ju snabbare minskar smittspridningen.

RE > 1 betyder att smittspridningen ökar. Ju högre RE är över 1 ju snabbare ökar smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in