2020-05-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Vore riktigt bra om det stämde och låter inte som en omöjlig teori.

FHM kör dock med ett medelvärde på sista 10 dagarna och inte de sista 7. Så med 10 dagar blir det säkert en svag minskning.
Ska leta lite och se om jag hittar inlägget, är ju dock rätt många sidor i denna tråd 🙄
Citera
2020-05-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
En miljon omsättning på ett år, då har han en hög timpenning, det är mycket bra pengar för han jobbar nog knappast 40 timmar i veckan åt FHM.

Giesecke, Tegnell och Carlson, vilket grabbgäng som har befolkningens liv i sina händer,

Giesecke anställde Tegnell, nu anlitar Tegnell Giesecke, med Carlsons överinseende - och hur bra gör de sitt jobb egentligen förutom att de får bra betalt med skattemedel?

Giesecke sa i SVT att viruset lever "i princip en minut" på hårda ytor som plast och metall, samtidigt var informationen på WHO 72 timmar,

Tegnell har förnekat presymptomatisk/asymptomatisk smittspridning konsekvent trots internationella forskningsrön,

Sverige har flest döda i världen beräknat utifrån befolkningsmängd,

nu mår jag faktiskt illa på riktigt.

EDIT: bra jobbat Expressen!

Jag förstår ditt illamående.. Håller med om att det var bra av Expressen att faktiskt visa på detta med Giesecke. Media kanske inte slitit sig helt fria, men de börjar iaf rycka i "husses koppel" på dem..
Citera
2020-05-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja men jag undrar, vågar verkligen regeringen stå för det, om de släpper över hundratusentals personer till Gotland, med deras lilla enda sjukhus på ön... Och i princip hela befolkningen där osmittad. Med den stora risk det innebär för en veritabel "slakt"... Ja, kanske att de gör det, att de "bettar" allt på ett kort, dvs. att sommaren gör att viruset trivs mindre bra.

Men jäklar vilken gambling, riktig rysk roulette! Jag bävar för vad som kan hända där.
Även om folk håller avstånd, mindre folk på restauranger osv?
Citera
2020-05-26, 23:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det mörkläggs också från myndigheter. Taxichaffisar verkar vara illa däran. Min chaffis har slutat köra och låter frugan som har ett jobb som hon kan sköta hemifrån försörja familjen. Enligt honom är det en del kollegor till honom som ligger hemma och hostar.

En annan sak som kan förklara IVA-minskningen är att sjukvården blivit bättre på att behandla c19. I början hade de ju ingenting att gå på men nu börjar de få rutin och även idéer från kollegor jorden runt.

Det låter som en rätt sund självbevarelsedrift. Har de blivit bättre på att intensivvårda på sjukhusen är det förstås bra, men vet inte hur pass utbredd behandlingen är med Remdesivir och hur stora vinsterna egentligen är. Tycker det står rätt olika om det där.
Citera
2020-05-26, 23:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Om det stämmer att dödligheten är 0,3% och det i Sverige dött ca 4000 personer så borde då ca 1333000 svenskar ha/haft smittan, tänker/räknar jag rätt?

Du räknar rätt men 0,3% är fel, cfr ligger på runt 1,1 - 1,3%. Det är möjligt att det blir 0.3% i slutändan, men just nu ser det inte ut så. Det här är ett okänt virus, vi får vänta och se helt enkelt. Om alla gör sin del så kommer siffran att minska, om inte...
Citera
2020-05-26, 23:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Har du någon källa på det, eller fler detaljer ( t.ex. totalt antal på festen, vad de gjorde etc...), oavsett visar det ju att vi behöver vara återhållsamma i det sociala livet för en tid framöver....
Ja, italiensk public service. De har vevat det (det i Italien) sen några dagar tillbaka.
”Hoten” var spontana typ ”Kom inte hit med era kameror nån mer gång för då slänger vi er och kameran i sjön.” och kom från ”festande” som kände sig störda.
Det i Italien var mest på barer, uteserveringar etc och både i norr och i söder. Inte fientligt överallt.
Det var ungefär som i Sthlm (fast med mer folk verkar det som, det bor ju fler därnere och mer uteliv).
Folk har lätt för att slappna av, helt enkelt, oavsett om det är festlighet eller inte.

Sydkoreagrejen omnämnde de idag, men jag har hört om den tidigare. Det var ett hundratal på ”festen”, tror typ mer eller mindre alla blev smittade. Minns inte så noga, men poängen var och som jag tog till mig är att en snubbe kan smitta ner ett helt stort gäng. Det rörde sig om ”ungdomar” eller åt det hållet.

Det största problemet är de ”yngre”, typ ungdomar och unga vuxna. Rastlösa och osårbara världsmästare - man har tagit till sig att det enbart är äldre som drabbas.
Sen att man själva kan föra smittan vidare, tänker man inte på. Möjligtvis sätter man på sig ansiktsmasken när man inte festar, håller avstånd hemma och tvättar händerna och känner sig duktiga då ...
Citera
2020-05-26, 23:16
Medlem
Hörde Tegnell säga idag att vi har fläcksmitta. Han har tidigare förnekat klustersmitta. Ni som kan det här, är det någon skillnad på fläcksmitta och klustersmitta?
Citera
2020-05-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du räknar rätt men 0,3% är fel, cfr ligger på runt 1,1 - 1,3%. Det är möjligt att det blir 0.3% i slutändan, men just nu ser det inte ut så. Det här är ett okänt virus, vi får vänta och se helt enkelt. Om alla gör sin del så kommer siffran att minska, om inte...

Sweden’s CFR is currently 11.9%, you are thinking of the IFR. Spain’s antibody testing showed a 1.1% IFR, Lombardy predicted a 1.29% IFR and the first attempt at a global stratified IFR was just over 1% after analyzing the currently released antibody tests. 0.3% has been off the table for a long, long time now.

But time will tell, as always.
Citera
2020-05-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Även om folk håller avstånd, mindre folk på restauranger osv?

Det bor bara 60.000 pers på Gotland och Gotland är väldigt litet, på sommaren blir det extremt trångt i Visby och på ett par badorter, när de får sina 700.000 turister varje sommar. Om man faktiskt skall begränsa trängseln där, så måste man nog rent fysiskt begränsa själva turismen dit kraftigt, t.ex. endast tillåta en viss begränsad procent att åka dit. Usch jag ser bara Gotlandsbåtarna framför mig, med all trängsel redan där. Ja ja, den som lever får se... Man kan hoppas att sommaren dödar viruset iaf.
Citera
2020-05-26, 23:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
En miljon omsättning på ett år, då har han en hög timpenning, det är mycket bra pengar för han jobbar nog knappast 40 timmar i veckan åt FHM.

Giesecke, Tegnell och Carlson, vilket grabbgäng som har befolkningens liv i sina händer,

Giesecke anställde Tegnell, nu anlitar Tegnell Giesecke, med Carlsons överinseende - och hur bra gör de sitt jobb egentligen förutom att de får bra betalt med skattemedel?

Giesecke sa i SVT att viruset lever "i princip en minut" på hårda ytor som plast och metall, samtidigt var informationen på WHO 72 timmar,

Tegnell har förnekat presymptomatisk/asymptomatisk smittspridning konsekvent trots internationella forskningsrön,

Sverige har flest döda i världen beräknat utifrån befolkningsmängd,

nu mår jag faktiskt illa på riktigt.

EDIT: bra jobbat Expressen!
Såg ett inslag på italiensk TV idag då man berättade om en studie som konstaterat att viruset kan överleva upp till en vecka på vissa ytor/material.
Man poängterade att det var en studie, dvs inte typ ”vetenskapligt granskad”.
Citera
2020-05-26, 23:25
Medlem
Ser att i England är antalet som dör i åldern 40-59 år mycket låg. Däremot många 60+ och äldre. (Källa: Sky News)

Varför har vi så många50-59 år som dör i Sverige? Antalet 50-59 år i Sverige närmar sig antalet 60-69 år. Det är stor skillnad från hur det ser ut i England.
Citera
2020-05-26, 23:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
96 döda, men med som vanligt stor eftersläpning.

Fast med en stor eftersläpning innebär det ju att dessa stora dödstal kan fortsätta till slutet av juni. Frågan är vad som väntar oss i juli?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in