Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Har du någon källa på det, eller fler detaljer ( t.ex. totalt antal på festen, vad de gjorde etc...), oavsett visar det ju att vi behöver vara återhållsamma i det sociala livet för en tid framöver....
Ja, italiensk public service. De har vevat det (det i Italien) sen några dagar tillbaka.
”Hoten” var spontana typ ”Kom inte hit med era kameror nån mer gång för då slänger vi er och kameran i sjön.” och kom från ”festande” som kände sig störda.
Det i Italien var mest på barer, uteserveringar etc och både i norr och i söder. Inte fientligt överallt.
Det var ungefär som i Sthlm (fast med mer folk verkar det som, det bor ju fler därnere och mer uteliv).
Folk har lätt för att slappna av, helt enkelt, oavsett om det är festlighet eller inte.
Sydkoreagrejen omnämnde de idag, men jag har hört om den tidigare. Det var ett hundratal på ”festen”, tror typ mer eller mindre alla blev smittade. Minns inte så noga, men poängen var och som jag tog till mig är att en snubbe kan smitta ner ett helt stort gäng. Det rörde sig om ”ungdomar” eller åt det hållet.
Det största problemet är de ”yngre”, typ ungdomar och unga vuxna. Rastlösa och osårbara världsmästare - man har tagit till sig att det enbart är äldre som drabbas.
Sen att man själva kan föra smittan vidare, tänker man inte på. Möjligtvis sätter man på sig ansiktsmasken när man inte festar, håller avstånd hemma och tvättar händerna och känner sig duktiga då ...