2020-05-26, 16:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Avdelningen som Tegnell är avdelningschef för skulle jag tippa är tio personer.

Max.

Bara att kolla organisationsschemat på FHM:s hemsida så inser du att könssjukdomar bland knarkande HBTQ-folk förmodligen har fler resurser...

Kan det verkligen vara så illa som du säger? Låter inte bra i mina öron!
Citera
2020-05-26, 16:09
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Det är ganska rejält uppenbart att allting minskar i intensitet.

Jo, men nog hade man hoppats på en lägre dagssiffra. Trist som fan att snudda vid tresiffrigt igen efter att trenden varit klart lägre ett tag. Eftersläpning efter långhelgen som gick så klart men jag hade iallafall trott och hoppats på lägre siffra ändå.
Citera
2020-05-26, 16:10
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Lätt för henne att göra detta i efterhand. Hade varit lite mera civilkurage om hon hade direkt vid COVID-19 infektionen och sagt det hon säger nu.
Men hon kanske nu vill ha tillbaka sitt gamla jobb? Vem vet.......
Hon säger ju att det är en insikt som kommit senare och alltså inte fanns från början.

Till The Observer uppger hon att hon lät sig luras av talet om "flockimmunitet" och den svenska idén om att hela befolkningen förr eller senare skulle smittas oavsett vilka åtgärder som vidtogs.

– Så när Anders Tegnell sa att "vi kommer att platta ut kurvan och vi kommer att skydda de utsatta" så tänkte jag att vi skulle nå flockimmunitet efter ett tag och att det kunde vara en bra strategi. Jag var inte så kritisk.
Citera
2020-05-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
+96 nya fall

Karin Tegmark Wisell, avdelningschef för mikrobiologi på Folkhälsomyndigheten:

- Antalet avlidna per dag, de här siffrorna släpar efter lite. Här ser vi också en nedgång, som finns från början av april och neråt. Vi har sedan mitten av maj sett en brantare nedgång.
Det är ingen brant nedgång. Bara en platå på 70-80 döda om dagen.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kan det verkligen vara så illa som du säger? Låter inte bra i mina öron!
Område Beredskap, sidan 50 i 2019-årsredovisning anger att 25% av myndighetens resurser hamnar här.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/546e684554d04089ba0f3d7e4e115291/folkhalsomyndighetens-arsredovisning-2019.pdf

Så fler än ett tiotal personer arbetar med dessa frågor.
Eller så har Tegnell en maffig lön.
Citera
Medlem
Japp, vi lyckas med bravaden att vända på siffrorna, börjar sticka iväg igen. :P
Citera
2020-05-26, 16:16
Medlem
Merwinnas avatar
Hallengren verkar också förbereda för en pudling:

– Den som möjligen tycker att Sverige för tre månader sedan skulle ha en total nedstängning av samhället må tycka så. Men vi kan ju inte gå tre månader tillbaka i tiden och ha en lockdown, säger Lena Hallengren. (från Expressens blogg)
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Suck, lockdowns är samhällsfientligt trams. Vi vet detta nu, enbart ålderdomshemmen som bör ha lockdown. Feta mänskor ska börja motionera, borde va lag på det

Hur har du tänkt att feta människor skall tvingas motioneras? Vill du att man skall införa läger som alla feta människor inackorderas i?

Sedan borde du också vara för att all snabbmat införs med en 500 skatt så att vi kan få ner fettnivån i samhället!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Bland annat. En nära vän till mig som jobbar på demensboende i Munka Ljungby, där de har fått in smitta på boendet så häromdagen att det inte bli aktuellt med någon sommarsemester som det ser ut i dagsläget, möjligen senare. En vän till familjen som jobbar på Covid avdelning på Sahlgrenska har också berättat samma sak dvs att det är väldigt osäkert med semester i närtid. En gammal klasskamrat från uska utbildningen som jobbar på demensboende i Kalmar har inte heller fått någon sommarsemester beviljad pga rådande omständigheter. Däremot så känner jag folk som jobbar inom LSS biten som kan ta ut sin sommarsemester som vanligt.

Ja precis, det är ju inget nytt, det har ju skrivits om i media ett antal gånger, att personal på många håll inte för nån sommarsemester pga covid...

Stockholm skulle väl delvis vara ett stort undantag, då man ansåg att det varit så hårt belastat så länge, att de måste ha sommarsemester. Men då har man i gengäld fått ställa in all planerad vård tills hösten.. mkt allvarlig situation.
Citera
2020-05-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Är det högerextremister som ligger bakom dödshoten mot Tegnell?

Vore ju ironisk då det det är främst somalier och araber som stryker med i Sverige på sjukhus.
Antar dem kan argumentera för att etniska svenskar dör inom äldreomsorgen dock.
Citera
2020-05-26, 16:18
Medlem
Sharm0tas avatar
Tengele & co låter restriktionerna för 70+ ligga kvar men vad betyder det i praktiken? Vad händer om gamlingarna skiter i restriktionerna? Låt mig gissa... Ingenting? Indragen Whiskas?
Citera
2020-05-26, 16:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Fick precis ett samtal från en dansk mäklare i Spanien, hade en resa för att köpa lägenhet inbokat som vi fick boka av.
Enligt henne var det fritt fram för oss att flyga ner efter 1 Juni (jag har ingen aning om det stämmer)

Bara så att du förstår, om du drar på dig corona där nere..

-glöm att reseförsäkringen hjälper dig..
-räkna inte med ambassad-hjälp, om du bryter mot UD`s reserekommendationer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in