2020-05-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Framsläpningar tar ut eftersläpningar och ger ingen entydlig indikation på att det rullande medelvärdet går nedåt.

Gå efter dödsfallsdatum, titta 7-10 dagar bakåt.
https://twitter.com/hagenbaden/status/1265260205593505796?s=20
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ok, är du inne på att nedgången fortsätter ?
Jag är lite inne på det också, den uppskattade eftersläpningen blir för stor om DET FAKTISKT pågår en nedgång, motsvarande tvärt om vid uppgång.
Citat:
I april hade man uppemot 40 nya IVA-fall per dag, men nu har den siffran gått ner med över 50 procent.

– Nu en dryg månad senar där vi i en situation där vi har ungefär 15 nya IVA-fall per dag, så vi har sett mer än en halvering av antalet nya IVA-fall.
https://www.expressen.se/nyheter/nya-besked-om-friska-70-plussare-vantas1/
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det dör ungefär lika många i Covid 19 från icke riskgrupper som det dör i trafiken varje år.
Skall vi kanske sätta bilar och bussar i karantän?

Det är betydligt större dödsrisk att öppna sin ytterdörr och gå ut istället för att sitta hemma helt oavsett Covid 19.

Vi måste få lite rimliga perspektiv här..och dessutom har ingen nationalekonomi längre råd med att folk sitter hemma och glor utan att göra något.

Problemen som globala lockdowns har skapat är allvarliga nog precis som de är.

Jag tror att du inte har riktigt har förstått problematiken med COVID-19 och dess påverkan på det svenska samhället. Vi räddar ju också folk efter en bilolycka, eller hur?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Är det någon mer än jag som nu hör att man håller på att byta strategi? Dock utan att erkänna det såklart.
Tycker det funnits tecken på detta någon vecka nu.

En sossejävel kommer aldrig erkänna ett misstag, så strategiändringen kommer ju att ske ”under bordet” så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Kan inte lyssna på idioterna får huvudvärk och blir arg, kan du förklara vilka tecken det finns på att clownerna håller på att ändra strategi och i så fall åt vilket håll?

Håller med Copernicus, "referat" och reflektioner om PK uppskattas. Jag orkar inte heller titta på dem längre, blir bara less av att se samma tjat där jämt och inget nytt. Men infon är ändå bra att få (ifall det verkligen är nåt nytt).
Citera
2020-05-26, 15:01
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Bra att de verkar jobba hårt på att öka testkapaciteten ifall det kommer en våg 2. Hoppas de lyckas nu, inte gått så bra hittills.

Andra saker de förtydligat idag ifall någon var osäker är att de testar i princip enbart folk som kommer in till sjukhus och behöver en diagnos. De skyllde nedgången i tester förra veckan på att det var långhelg. Pandemin tar ju en paus just i Sverige på helgdagar som vi vet!

Personal de testar är endast de som uppvisar symtom. På frågan om att testa personal inom äldrevården som inte visar symtom sa de att de ska titta på det eftersom många äldre kanske inte visar lika tydliga symtom. De verkar se det spegelvänt enligt mig vilket är rätt märkligt.... och asymtomatisk smitta är fortfarande ingen stor grej enligt dem tydligen.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8311193/amp/More-HALF-COVID-19-patients-caught-virus-showed-symptoms.html

Detta är det mest allvarliga. Folk sprider smittan ohämmat sålänge man inte vet om man är smittad. Själv är jag troligen smittad, är ganska dålig med andnöd etc enligt listan. Men jag får inte testa mig! Jag måste antagligen komma in med ambulans för att någon ska bry sig.

Under tiden så är alla i min omgivning i riskzonen
Citera
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jävlar +96 döda
Sverige
+96 döda
Norge
+0 döda
Finland
+4 döda
Danmark
+0 döda

Tegnell har kört oss i botten.
Skandinavien kunde kommit ur detta som ett gyllende exempel och bli hyllade till skyarna!
Synd att tegnell är svensk.. Hoppas han blir skjuten... Och dör!
Citera
Medlem
Det blir intressant att se hur myndigheterna skall hantera trängsel på caféer, barer och restauranger i Stockholm nu när sommaren börjar ta fart. Tidigare har man stängt ner ställen som inte brytt sig om riktlinjerna. Nu tycker jag det känns som varenda ställe har fyllt på med bord och har den vanliga Stockholm-trängseln. Det finns ingen kultur i Sverige med bordsservice på alla ställen. Dom flesta har inte personal att hantera bordsbeställningar till en massa sällskap. Redan nu ser man den vanliga tjocka trängseln runt baren som man är van vid på sommaren.

Jag förstår inte alls denna teori att smittan skall gå ner på något mirakulöst sätt för att det blivit sommar. Det kan absolut finnas fördelaktiga faktorer. Man vistas utomhus, luftfuktigheter eller vad det nu kan vara. Eventuellt. Men den viktigaste faktorn är ju mängden fysisk kontakt mellan människor. Den lär öka rejält kommande veckor jämfört med några månader av kyla och en rätt stor medvetenhet som mer och mer verkar vara som bortblåst.
Citera
2020-05-26, 15:02
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Löfven har aldrig sagt att han är virus expert nej ansvaret är pä Tegnell. Det är han som lurat oss att döda våra egen släkt!!!!
Egen släkt?
Citera
2020-05-26, 15:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Hur kommer det sig att fler och fler länder tar efter Sveriges modell???
Sverige valde rätt väg och AT kommer bli ihågkommen som en hjälte
Du måste vara eftetbliven? Ärligt! Du ställen denna fråga dag efter dag och erhåller samma svar. Ändå begriper du inte?

De länder som nu öppnar upp hade för avsikt att göra precis som de gör nu. Det ingår så att säga instrategin.
Citera
2020-05-26, 15:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Det där med att Tegnel gnäller om mordhot

- Många fler dör av Influensa än mord så mordhot är inte värre än en nysning

- Min matematiska modell säger att Tegnel inte kommer bli mördad så finns inget att bry sig om

- Om alla mordhotade låser in sig så finns absolut ingen risk att de blir mördade
Citera
2020-05-26, 15:04
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Hur kommer det sig att fler och fler länder tar efter Sveriges modell???
Sverige valde rätt väg och AT kommer bli ihågkommen som en hjälte

Ingen gör som sverige.
Anders Tegnell ska åtalas för folkmord...
Vi är många som förlorat våra äldre nära och kära det räcker nu......
Citera
2020-05-26, 15:04
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu får ni ta och lugna ner er en del i tråden! Det räcker väl med att vi har +96 döda i COVID19 idag:

Anders Tegnell har tagit emot dödshot
Polisen har utrett hot riktade mot Tegnell och hans familj

Statsepidemiologen Anders Tegnell har utsatts för upprepade hot.

Nu kan Aftonbladet avslöja hur polisens demokrati- och hatbrottsgrupp har försökt spåra gärningsmännen – som bland annat uppgett att det har beslutats om en attack mot hans anhöriga.

– Jag blev inte så oroad själv men jag tar det på största allvar när det riktas mot min familj, säger Tegnell i ett polisförhör.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLzmg6/anders-tegnell-har-tagit-emot-dodshot

Ge er nu!

Många här har bidragit till den sjuka hetsen mot Tegnell. Skäms! Man kan framför kritik på ett vettigt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in