2020-05-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
OK, trevligt, det leder oss till där vi startade, hur säkra kan vi vara på att AT och JG verkligen själva tror på det som de kablar ut, hur mycket är bestämt av staten och dess tillkortakommanden?

För en sak är helt klar: S och Löfven är livrädda för att de ska anklagas för t.ex. passivitet eller dålig beredskap eller liknade, de tänker bara på att se bra ut inför nästa val, och skiter egentligen fullkomligt i hur det går för det svenska folket. Det är därför de skjuter Myndigheterna framför sig, hänvisar till Regioner och kommuner mm.

Nä, mycket till ledare har vi inte i detta landet, de flesta av både obildade och dåligt utbildade.....

Är det inte samma sak, obildade och dåligt utbildade alltså?

Jag tror fortfarande hela detta kommer bita S och regeringen rejält när väl det börjar analyseras och forskas i vad de gjort och inte gjort.
Citera
2020-05-25, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Så kommer några dumma nederländare och hävdar att immuniteten varar högst 6 månader. Varvid de runt 7,3 % i Stockholm som hade utvecklat antikroppar fram till april/maj är tillbaka på ruta noll lagom till hösten/vintern. Precis som övriga städer och länder.

Just det - det är nog alldeles för tidigt att säga något alls om framtiden. Och framför allt att slå sig för bröstet och hävda att vi ”ju” kommer att kunna gynnas av gamla meriter.
1) Ingen vet om det är ”nivån av antikroppar” som har betydelse för immuniteten, eftersom det bara är en del av immunförsvaret.

2) Även om nivån av antikroppar sjunker så är man aldrig ”tillbaka på ruta noll”. Immunförsvaret är mer komplicerat än så.
Citera
2020-05-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
ALLA DE HÄR LÄNDERNA HAR NÄSTAN ELLER HELT UTROTAT CORONAN:

VÅRA NÄRMASTE GRANNLÄNDER:
Norge
Finland
Danmark
Island

Estland
Lettland
Litauen

ANDRA LÄNDER:
Nya Zeland
Australien
Syd Korea
Singapore
Cuba
Österrike
Grekland
Cypern
Slovenien
Slovakien
Kroatien
Tjeckien
Bulgarien
Albanien
Israel
Japan
Hongkong
Taiwan
Kina
Vietnam
Montenegro
Malta
Serbien

Afrikanska länder står i bevakning för att se om den låga dödligheten håller I sig.

Källa: Worldometer

Förlåt, men nu måste jag nog vara på dig igen.....

De har inte "utrotat" viruset, de har ( högst sannolikt) begränsat det kraftigt i respektive länder. Men Covid19 lever i högsta grad vidare, och kommer så att göra mycket mycket länge......
Citera
2020-05-25, 23:07
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det konstigaste uttalandet från Tengele måste ändå nedanstående vara:

Jag förstår verkligen inte varför man inte ska göra saker för säkerhets skull när det handlar om en dödlig smitta? Mannen är bindgalen och hans anhängare fullblodspsykopater.

Det han sa efter är ju minst lika sjukt. Hela uttalandet om det i länken:

”Man ska använda skyddsutrustning där den behövs, och inte ’för säkerhets skull’.”

På följdfrågan om hemtjänstpersonal då inte kunde bli smittspridare svarade han:

”Jag är inte riktigt säker på hur man tror att den smittspridningen ska gå till i det fallet.”

Helt galet. Finns inga andra ord.
Jepp, lär finnas en och en annan psykopat som gillar det som sker nu och krigar för Tegnell, men jag tror majoriteten av de som stöttar honom bara är okunniga eller/och rädda.
Citera
2020-05-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Modigt att göra det 2 veckor innan skolavslut. Eller inte.

Förstå att de kommer åka på en andra våg i takt med att de och andra helt nedstängda länder öppnar upp nu, vilket kommer kulminera redan innan sommaren är över!

Sommaren i Sverige ser däremot ljus ut, i dubbel bemärkelse!
Myten om andra vågen är lika mycket fantasi som historien om flockimmuniteten.
Den är påhittad.
Österrike har öppnat upp och de upplever ingen andra våg.
Citera
2020-05-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Förlåt, men nu måste jag nog vara på dig igen.....

De har inte "utrotat" viruset, de har ( högst sannolikt) begränsat det kraftigt i respektive länder. Men Covid19 lever i högsta grad vidare, och kommer så att göra mycket mycket länge......

Jo.. utrotat det ! I det landet !

Hen syftar ju på resp land?

Fantastiskt. Island sitter där utan smittspridning och väntar fint på vaccin. Utan massa död i covid-19.

Och absolut så kan smittan komma in i dessa länder igen. NÄR DET EÅDANDE IN OCH UTRESEFÖRBUD i de olika länderna försvinner. Och det lär jävlar i mig dröja.

Så hurra till dessa länder som lyckats
Citera
2020-05-25, 23:13
Medlem
Annorlunda reportage om covidvården..

En sköterska har lagt upp en bild "före och efter" på sig själv, för en 50-timmarsvecka i covidvården, antagligen för att visa hur slitsamt det är... Det är nog svårt att förstå, man får verkligen respekt för hur de har slitit.

Jag har aldrig sett så många svårt sjuka människor samtidigt. Majoriteten lite äldre, lufthungriga, män

Sköterskan säger att man skall ta hand om sig, för corona är "inget hon rekommenderar"...

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/maj/jag-har-aldrig-sett-sa-manga-svart-sjuka/
Citera
2020-05-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta argument igen. Att några veckors lockdown är detsamma som diktatur och polisstat. Det är verkligen löjligt. I andra länder har man gjort det och det är inte många som har protesterat.
Jag tror mest att det handlar om någon sorts nationalism. Bara för att Sverige har valt en egen väg så tycker många att det är den bästa vägen. Hade vi haft lockdown och noll nya fall idag så hade samma personer tyckt att vi gjorde rätt då med.

Inte?

Fler är ute på gatorna i Sydafrikas kåkstäder – trots utegångsförbud
https://www.dn.se/nyheter/varlden/fler-ar-ute-pa-gatorna-i-sydafrikas-kakstader-trots-utegangsforbud/

Italienare trotsar karantän – dödstal stiger
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9AAP7/italienare-trotsar-karantan--dodstal-stiger

Men det är klart. Om man riskerar en halv miljon (!) i böter för att man råkar prata med grannen vid husentrén ..

Citat:
Tyskland beslutar om nya förbud för att stoppa spridningen av corona. Det är nu olagligt att träffas mer än två personer samtidigt.

Den som bryter mot förbudet riskerar böter på upp till 250 000 kronor.

Citat:
Skyhöga böter för italienare som trotsar restriktioner:
Min fru får gå runt med en lapp som förklara varför hon är ute, till exempel för att handla mat. Anser polis eller militär att det inte är en tillräcklig motivering riskerar man böter eller fängelse.

Citera
2020-05-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Är det inte samma sak, obildade och dåligt utbildade alltså?

Jag tror fortfarande hela detta kommer bita S och regeringen rejält när väl det börjar analyseras och forskas i vad de gjort och inte gjort.

Nej, inte riktigt. Att vara bildad är att ta in och bearbeta och förstå sammanhang, det följer ofta av utbildning och allmän vetgirighet. En utbildad person behöver nödvändigtvis inte bli särskilt bildad, utan kan "stanna" vid det den lärt sig i skolan. Vidare kan en person med mindre utbildning bilda sig, då kallas det ofta allmänbildning, bilda sig utanför olika mer specifika utbildningar.

Det är iaf. så jag uppfattar begreppen....

Vi får se om och hur mycket det skadar S ( och MP, samt "medlöparna" C och L), de har ju mäktiga beskyddare i media, de som egentligen ska granska makten. För min del tror jag fokus på Corona kommer att gradvis klinga av under året, för att nästan upphöra året därpå, vi får se....
Citera
2020-05-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Jo.. utrotat det ! I det landet !

Hen syftar ju på resp land?

Fantastiskt. Island sitter där utan smittspridning och väntar fint på vaccin. Utan massa död i covid-19.

Och absolut så kan smittan komma in i dessa länder igen. NÄR DET EÅDANDE IN OCH UTRESEFÖRBUD i de olika länderna försvinner. Och det lär jävlar i mig dröja.

Så hurra till dessa länder som lyckats

Island kommer med all säkerhet få tillbaka smittan eftersom turism är deras huvudnäring, hur bra gränskontroll de än har. Man kan inte stänga ner hur länge som helst, samhället kollapsar ekonomiskt
Citera
2020-05-25, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Annorlunda reportage om covidvården..

En sköterska har lagt upp en bild "före och efter" på sig själv, för en 50-timmarsvecka i covidvården, antagligen för att visa hur slitsamt det är... Det är nog svårt att förstå, man får verkligen respekt för hur de har slitit.

Jag har aldrig sett så många svårt sjuka människor samtidigt. Majoriteten lite äldre, lufthungriga, män

Sköterskan säger att man skall ta hand om sig, för corona är "inget hon rekommenderar"...

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/maj/jag-har-aldrig-sett-sa-manga-svart-sjuka/

Hon är helt svart runt ögonen. Hon har ju haft gasmasken på sig x-antal timmar. Jag förstår henne. Det är jobbigt.
Citera
2020-05-25, 23:17
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte?

Fler är ute på gatorna i Sydafrikas kåkstäder – trots utegångsförbud
https://www.dn.se/nyheter/varlden/fler-ar-ute-pa-gatorna-i-sydafrikas-kakstader-trots-utegangsforbud/

Italienare trotsar karantän – dödstal stiger
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9AAP7/italienare-trotsar-karantan--dodstal-stiger

Men det är klart. Om man riskerar en halv miljon (!) i böter för att man råkar prata med grannen vid husentrén ..

Det är skrämmande man skall inte bli straffad för att man går ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in