2020-05-25, 12:56
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag konstatera att en droppe bara är en droppe och att det tar är att testa alla en gång. Vill du gnälla över det så gnäll på du bara om det gör dig lycklig.
Om man aldrig börjar gå kommer man aldrig heller fram till målet. Jag anser att masstestningar är en väg framåt beroende på resultatet av testningarna. Du vill absolut ingenting, så varför skriver du ens i tråden?
Citera
2020-05-25, 12:57
Medlem
tjallepetters avatar
Han är så sjuk den där Anders Tegnell.

Hur fan kan man komma med råd om att låta äldreboenden ta emot besök i detta skede?
Citera
2020-05-25, 12:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var inte jag som länkade. Länken kom ursprungligen från en annan användare.

Mig kvittar det om jag tvättar händerna "i onödan". Folk tycks ha varit friskare än normal den här vintern. Fri från vinterkräksjukan och annat skit. Det finns bakterier också så virus är inte det enda man ska skydda dig från.

Japp! Om den vanan kan bli kvar i befolkningen efter coronan, så kommer vi att vara friskare överlag, och det är även bra för nationalekonomin att folk inte är sjuka så mycket. En annan åtgärd som behöver bli kvar, är att stanna hemma när man faktiskt är sjuk, och hålla sina barn också hemma när de är sjuka. Jag känner folk som har barn på dagis nu, och dom säger att det är helt otroligt att det GÅR att slippa alla dagissmittor som vanligen går runt! Men det går nu, för så fort barnen är lite sjuka så får de vara hemma, i stället för att proppas fulla med Alvedon och lämnas på dagis ändå.
Citera
2020-05-25, 12:58
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Nä, för att FHM sprider desinformation om att det saknad evidensbaserad forskning.

Nu när det finns det så vill man inte prata om det.
Det har funnits hela tiden men FHM har valt att inte ta några beslut baserat dessa studier, trots att dom tydligt visar att munskydd hjälper mot att sprida eller bli smittad av luftburet virus.
Varför man har gjort detta val vet jag inte, men det är väldigt märkligt med tanke på det stora antal studier som finns i ämnet. Det finns säkert någon förklaring även om den är svårbegriplig?
Citera
2020-05-25, 12:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Nu skiljer sig ländernas produktioner åt vilket säkert kommer ha stört betydelse oavsett vad man gör. Säkert så att Sveriges industritunga ekonomi tar mest stryk. Jag har dock väldigt svårt att se att Sveriges strategi skulle vara ekonomiskt negativ? Typ allt är öppet och ingen bryr sig längre, på vilket sätt kan det vara negativt ekonomiskt? Hälsomässigt är det emellertid en katastrof..

Svensk besöksnäring gör ju inte direkt vågen. Utländska turister kommer sky Sverige som paria under resten av året. Reser de hit, måste de underkasta sig 2 veckors karantän när de reser tillbaka. Hade Sverige tagit kontroll över smittan på det sätt som våra grannländer gjort hade vinsterna varit uppenbara. Då har jag inte ens nämnt det mänskliga lidandet i form av döda och svårt sjuka. Nu har vi en gigantisk vårdkö som bara växer sig längre och längre för var dag som går. Får vi inte ett effektivt vaccin inom relativ närtid tror jag allvarligt talat att Sverige är ett av de länder som kommer komma sämst ur det här, inte bara sett till antal döda/capita, utan faktiskt även ekonomiskt. Vi kommer gå på tomgång som ett skadeskjutet djur, medan övriga länder kan gasa upp nästan för fullt. Länder som tagit kontroll över smittan och inte satsat på en helt missriktad flockimmunitetsstrategi mot denna dödliga smitta.
Citera
2020-05-25, 13:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Parodin fortsätter. De anser nog att för få äldre har dött.

Vad som har fungerat i de flesta länderna har inte fungerat i Sverige...

Besöksförbudet på äldreboenden i Sverige har inte hejdat smittspridningen där som förväntat.

Statsepidemiolog Anders Tegnell vill nu se att fler undantag görs från förbudet.

Tegnell säger att man så småningom kommer att studera vilka, om några, effekter förbudet fick. Det är komplicerat, säger han, men några enkla samband har man hittills inte kunnat se.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-ge-fler-undantag-fran-besoksforbud/

Antagligen har besöksförbudet räddat fler anhöriga att bli smittade än äldre...Personalen sprider smittan mycket effektivare då de besöker många äldre. Så besöksförbudet hade antagligen marginell effekt då det hade behövt kombineras med PPE o tester av alla anställda för att bli effektivt.
Citera
2020-05-25, 13:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du kommer alltså inte ihåg vad du skrev, hur ditt argument bestod i att håna munskydd inom vården, varpå jag helt sakligt förklarade varför de var mer motiverade inom vården, och för det anklagade du mig för personangrepp. Du verkar totalförvirrad. Har du slagit knut på hjärnan av att försöka tänka? Det här var ditt s k argument:

Ge det lite tid så kommer Sveriges myndigheter och intellektuella elitgrupp med ett gäng ståupp-komiker i spetsen att införa frivillighet inför kravet på munskydd vid kirurgiska ingrepp också, skall du se.

Du måste känna dig himla stolt över ditt bidrag till diskussionen.
Ja, jag är stolt över att om och om igen referera till forskning och expertis.

Som ytterligare svar på din fråga om huruvida det behövs tvång för att få folk att bära ansiktsmask kan man väl säga att världens ledande expertis håller med mig. Det blir således INTE tårta på tårta. Det är en absolut nödvändighet.

Citat:
Fast det blir lite tårta på tårta ovanpå den sociala distanseringen. Är det verkligen motiverat med ett tvång?

Här är Kwok-Yung Yuen:s egna ord:

Citat:
So let's talk about that right now this is the article you published and there were three questions in the article. ONE: can infected individuals reduce the risk of spreading the virus to others by wearing face masks.

Well, this is very certain. Basically, the..when you wear a surgical mask...even if you are shedding viruses, many of those virus particles laid in the...droplets, cannot escape through the mask. So basically, actually, the most important function of wearing a surgical mask..is that..ehh.. even for asymptomatically infected individuals, or what we call subclinical mildly symptomatic individuals, ehh..they may be shedding viruses unknowingly, and by wearing a surgical mask this [ohörbart] will reduce the amount of infected residual droplets, or saliva, being shedded from this patient or from this subclinically infected patients, to infect other people and also to infect the surrounding. Ehh.. you know that when the saliva and droplets come out, they often drop within three to six feet away from the patients, and that will lead to indirect or direct transmission, especially when the other people unknowingly touch such secretions, and we know that this Coronoavirus can survive on surfaces for many days. And that is perhaps one other important route of transmission besides directly spraying people with the virus through coughing and sneezing. So basically, I must say that wearing a mask protects other people...ehh..even if that person is already infected. And of course, when you are wearing a mask while you are susceptible and not infected, it also protects you to some extent.

Här är länken till det papper han skrivit i ämnet:
https://academic.oup.com/ije/advance-article/doi/10.1093/ije/dyaa044/5813980

Här är intervjun:
https://www.youtube.com/watch?v=RPHGxz2L_IE

Så, nu kan du fortsätta med dina personangrepp...
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-05-25 kl. 13:04.
Citera
2020-05-25, 13:02
Medlem
Döda Corona i världen
24 januari 40
24 februari 2700
24 mars 19156
24 april 200382
24 maj 346445
Citera
2020-05-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Om tvätta händerna är åtgärd nummer 1 mot coronaviruset kvittar det varför just du tvättar händerna. Hajar du? Om tvätta händerna är lika verkningslöst som att skriva 100 inlägg/dag i den här tråden så handlar det mer om lyckad hjärntvätt än något annat.

Jag hajar så pass mycket att det kanske är helt verkningslös vad vi sen än gör. Allt är bara för att lugna ner folket som tror att de dör imorgon bitti.

Men att tvätta händerna gör man ju redan annars. Det är ingen som tvingar mig att tvätta händerna. Det ingår i mina vanliga vardagsrutiner. Men jag går inte normal ut med en mask på ansiktet.

Folk vill tjäna pengar på maskerna, eftersom människor är desperata och söker trygghet. Det är fult.

Jag förstår att det behövs nya arbetstillfällen, men låt folk välja vad de vill stödja.
Citera
2020-05-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter

Hur fan kan man komma med råd om att låta äldreboenden ta emot besök i detta skede?
Han ska behålla besöksförbud trots att han säger att det inte har någon effekt.
Men sen ska han också se över hur man kan runda förbudet som inte har effekt.
Allt för att vara tydlig säger han.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter

Komplett livsfarlig. Han kommer döda oss alla om han inte stoppas.

Psyksjuk, ignorant politruk som bara håller ställning för partiet på en annan myndighet.
Citera
Medlem
Förtroendet är bort för Giesecke. Han har påstått länge att dödligheten för Corona virus kan inte vara mer än 0,1%, se länken nedan. Men FHM har nyligen gått ut med att dödligheten är minst 0,6%.
Om man tittar på Stockholm då är dödligheten uppe emot 1%.
Finns det nåt förtroende kvar för Giesecke, svar: Nej

https://www.svt.se/nyheter/johan-giesecke-om-brittisk-expert-arrogant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in