2020-05-24, 13:35
Medlem
Bunsofsteels avatar
Tja, old news vid det här laget men för att ingen skall "glömma":

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&year=2020-05-04&time=2020-03-17..&country=Europe+SWE+USA+OWID_WRL

Går ju skitbra det här...

Fyfan vad vi suger...
Citera
2020-05-24, 13:36
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
What are you talking about? Are you saying that the dataset is unusable because the dataset is too small, or because the test parameters are bad? Because the test parameters can be calculated around and the dataset can be scaled.
Ja, men är du övertygad om att just det testet är det som stämmer så låter jag dig vara det.
Citera
2020-05-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Approx 88 people outside the riskgroups has died in Sweden.
Our real infection rate is calculated to around 665k..given it goes 30 undetected cases for every detected one.

88 to 665K..do the maths yourself.

Do you have a source for the 88 deaths outside of risk-groups? For example, more than 500 people without a risk factor have been placed into intensive care. Assuming the survival rate reported earlier is constant that alone accounts for 100 deaths. High blood pressure affects 30-40% of the population and accounts for 40% of risk groups in ICU wards — so a large portion of the population is at risk.

I’d put our true-infection rate between 400,000 and 500,000 at the moment. I cannot see it being 665,000 unless we have a lot more hardship awaiting us soon.
Citera
2020-05-24, 13:37
Moderator
Chantres avatar
Citat:
På IVA i Falun går personal omkring utan visir, ansiktskydd eller skyddsförkläden
Citat:
Vi har under hela perioden provtagit all personal som har eller har haft symtom vilket är nästan 25 procent av hela personalstyrkan. Av dem är det strax över tio stycken som varit positiva och av dem är det en person som inte haft sjuka anhöriga i hemmet innan, säger verksamhetschefen Torbjörn Roos.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/omodern-men-utmarkt-for-coronapatienter-faluns-iva-ar-inte-som-andra
Citera
2020-05-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poindexter
Ser att många har noll förståelse av den norska oljefonden (det är en fond som har investerat de norska oljemiljarderna i utländska värdepapper, fastigheter etc.), ta en titt på denna sida:

https://www.nbim.no/no/

Idag är fonden på 10 222 815 437 472 norska kronor (dvs. en bra bit över tio tusen miljarder kronor) - ingen större risk för att norrmännen kommer att svälta på en stund.

De kan ju alltid äta lax. Det är bra med fiskolja, Omega, och D vitamin nu i Coronatider.

Norge har en helt annan politik än Sverige med jordbruk och fiske. Norsk landsbygd har fått kosta. Man har en politik där man vill att folk bor kvar i sina hembygder, och det kostade stora pengar att befolka hela landet innan de ens hade råd efter andra världskriget, och innan de hittade olja.

De har alla EU s fördelar utan nackdelarna som visar sig nu. Hur kan man inte bli förtjust i Erna som är som en go mamma åt hela sitt folk, undrar jag.
Citera
2020-05-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du har helt fel. Dessutom är det ju inte eleverna som blir så sjuka att de måste stanna hemma utan lärarna. Barn smittar runt på skolorna, ingen tvekan om saken, att påstå motsatsen är dårskap.

https://skolvarlden.se/artiklar/hogre-franvaro-bland-larare-i-grundskolan-pa-gymnasiet

Det drabbar ju bara lärarna.
Citera
Medlem
Citat:
https://zoonosen.charite.de/fileadmin/user_upload/microsites/m_cc05/virologie-ccm/dateien_upload/Weitere_Dateien/analysis-of-SARS-CoV-2-viral-load-by-patient-age.pdf
Jag citerar detta verbatim från deras slutsats:
Citat:
In our study, the virus detection rate increased steadily with age of patients tested. As testingwas predominantly directed by symptoms, this suggests that children with respiratory symptomsand fever are less likely than adults to suffer from acute SARS-CoV-2 infection.
Vi har haft öppna skolor i Sverige, och i Finland har lågstadiet alltid varit öppet. I Danmark är nu skolan åter öppen igen.

Säg mig, varför har Finland klarat sig bättre än Danmark som hade sin skola stängd längre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, men är du övertygad om att just det testet är det som stämmer så låter jag dig vara det.

Which of the two? I don’t think the results are the be-all to end-all, but I don’t think a second round of tests will show a dramatically different result. If they release a paper with the study explaining their audience so the bias can be analyzed alongside whether they have corrected for the test parameters, then the results will be more conclusive. Time will tell, of course.
Citera
2020-05-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Jag citerar detta verbatim från deras slutsats:

And I will also cite verbatim:

Based on the absence of any statistical evidence for a different viral load profile in children found in the present study, we have to caution against an unlimited re-opening of schools and kindergartens in the present situation, with a widely susceptible population and the necessity to keep transmission rates low via non-pharmaceutical interventions. Children may be as infectious as adults.
Citera
2020-05-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Som alla föräldrar vet så är barn effektiva smittspridare i hemmet även om de inte hostar så mycket.
Anekdotiskt.

Var det inte du som förutspådde 80 000 döda i Sverige innan juni?
Citera
2020-05-24, 13:44
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Why are you suspicious of me? You can run the numbers through a Bayesian Inference model yourself. Are you paid to sow disbelief in numbers that don’t align with the FHM? Or just ignorant?
Äh, så typiskt att komma med en sådan dum kommentar som att om man invänder mot uppenbar vilja att dra Sverige i smutsen så är man betald av svenska myndigheter. Det är skrattretande att ens tänka tanken att jag skulle vara det.

Ignorant är jag väl till viss del inom både det ena och det andra men det gäller alla människor, även dig, inget specifikt för mig alltså.

Litar inte helt på dig och dina avsikter nej och det beror på det du har skrivit här. Inte mycket du kan göra åt det.

Tror att många med mig aldrig har stått upp för sitt land som nu och det betyder inte alls att man är okritisk, för det går jättebra att kombinera.
Citera
2020-05-24, 13:45
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Anekdotiskt.

Var det inte du som förutspådde 80 000 döda i Sverige innan juni?

Skilj mellan fantasi och verklighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in