Citat:
Ursprungligen postat av
CelenoII
Jag citerade ovan. Här är det igen:
Om du klickar på pilen i citatet så kommer du till den aktuella diskussionen.
Så, vad är det som måste göras?
Lustigt att stressen verkar öka i takt med jämställdheten. Korrelationen är verkligen obefintlig.
Och sjuka hjälps inte av att tvingas till att arbeta.
Jag är inte så förmäten att jag anser mig kunna tala om för folk hur de ska fördela sina uppgifter i livet. Nyss tyckte du att du själv var bättre än mig på att styra ditt liv, naturligtvis.
Jag har radat upp mängder med exempel där det förloras på att dela allt lika. Det går jättelätt att konstruera sådana exempel, ett ytterligare är om ena partnern har mycket längre pendling tex.
Du kan inte tala för samtliga familjekonstellationer.
Tack så mycket. Vad jag menade med det var att något måste göras för att förebygga att allt fler kvinnor bränner ut sig. Vad detta är kan vara en mängd olika saker. Men något måste göras, då det är ett stort lidande för den enskilda individen och hennes familj samt ett stort och dyrt samhällsproblem. Så något måste göras, förmodligen flera saker. Att vara god nog på både hemmaplan och yrkesliv är en del, att dela lika på det obetalda hemarbetet är en annan del tänker jag. Men jag har inte alla svar på denna frågan, men att något måste göras är jag iaf. säker på. Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga gällande detta citat?
Att stressen ökar i takt med jämställdheten har förmodligen sina förklaringar i att jämställdheten är relativt ny och vi inte har nått den till fullo ännu. Visst: kvinnor har kommit ut på arbetsmarknaden och det är ett steg i rätt riktning. Men om kvinnorna samtidigt ska vara några slags hemmafruar
samtidigt som de yrkesarbetar. Ja, då blir det skevt. De riktigt rika kanske löser det med RUT-avdrag etc.? Men de som inte är riktigt lika rika får försöka få till att hemarbetet fördelas mer lika mellan mannen och kvinnan och att "gott nog" får räcka. Det behöver inte vara tipptopp, men dugligt bra iaf.
Jag tänker ändå att tidsaspekten är viktig. vi har bara 24 timmar/dygn. Att fördela tiden för återhämtning ungefär lika är viktigt för bådas hälsa. Sedan
vad den enskilde gör i hemarbetet och hur man lägger upp den biten måste par själva få bestämma anser jag. Men tidsaspekten är viktig. Att båda dagligen får ungefär lika mycket tid till återhämtning är viktigt för bådas hälsa. Håller du inte med? Tidsaspekten är ju viktig i
samtliga sammanhang, varför har vi annars reglerade arbetstider? Om vi nu tycker att det är viktigt att reglera arbetstiden i vårt yrkesliv borde ju detsamma gälla vid obetalt hemarbete? Att man delar lika på tiden man utför det obetalda hemarbetet så att ingen behöver slita ut sig fler timmar tycker jag är en självklarhet lika självklar som att man reglerar arbetstiden med en övre gräns hur lång tid man får arbeta per pass/dygnsvila etc.