2020-05-24, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Klart det blir ojämnt, du sköter ju dessutom det emotionella obetalda arbetet.
Men du, gör som alla andra feminister, skiljs dig, du förtjänar bättre.
Vem vet, det kanske finns en Brad Pitt därute som älskar att städa och serva dig hela dagarna, som redan är miljonär och inte behöver jobba?
Ett annat ord för slav är boy och på danska heter det dräng.

Sköter jag det emotionella obetalda arbetet? Nja, exet var betydligt mer känslig än vad jag är. Jag är mer åt det analytiska hållet till. Visst är jag känslosam, men det är väl alla människor mer eller mindre? Jag är redan separerad. Men innan dess delade jag och exkexet lika på hemarbetet. Jag vill i övrigt inte ha någon Brad Pitt. Inte heller någon slav.
Citera
2020-05-24, 02:07
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Sköter jag det emotionella obetalda arbetet? Nja, exet var betydligt mer känslig än vad jag är. Jag är mer åt det analytiska hållet till. Visst är jag känslosam, men det är väl alla människor mer eller mindre? Jag är redan separerad. Men innan dess delade jag och exkexet lika på hemarbetet. Jag vill i övrigt inte ha någon Brad Pitt. Inte heller någon slav.
Det var inte personligt utan ett av de vanliga och trendiga narrativen.
https://www.google.se/search?sxsrf=ALeKk00zT6bwanD7GzH0VmW5ziZfIV-XUQ%3A1590278944383&ei=ILvJXpf6FsSSmwWLlb_ACw&q=em otionellt+arbete&oq=emotionellt+arbete&gs_lcp=CgZw c3ktYWIQDFAAWABgsdgCaABwAHgAgAEAiAEAkgEAmAEAqgEHZ3 dzLXdpeg&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwiXisvcmsvpAhVEyaYKHYvKD7gQ4dUDCAw
Citera
2020-05-24, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Med andra ord tycker du att du själv är bättre på att bestämma över er arbetsfördelning än vad jag är.

Då borde du begripa att du inte har rätt att bestämma över andras fördelning.

Lustigt då att du tycker att alla andra inte själva ska få bestämma sin arbetsfördelning, utan du vet bäst även för dem.

Men så är det såklart inte.

Jag har aldrig påstått att jag vill bestämma över andras arbetsfördelning. Men om man bryr om sin partner, så bör man dela upp hemarbetet lika. Så att båda får tid för barnen och återhämtning. Eftersom det är viktigt för hälsan. Att leva jämställt är att by sig om sin partner och dennas hälsa. Att inte leva jämställt, utan låta sin partner dra det stora lasset är att svika sin partner och inte bry sig om sin partners hälsa. Men hur olika par lägger upp detta är upp till dem, det lägger jag mig faktiskt inte i. Men för mig är det logiskt att främst titta på tidsaspekten i uppdelningen för att få det någotsånär rättvist/jämställt fördelat. Men för vissa kanske det är andra modeller som passar bättre: att den fysiskt starke tar det tyngsta som tex. handling och dammsugning och den svaga tar matlagning och dammar.
Citera
2020-05-24, 08:25
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag vill bestämma över andras arbetsfördelning. Men om man bryr om sin partner, så bör man dela upp hemarbetet lika. Så att båda får tid för barnen och återhämtning. Eftersom det är viktigt för hälsan. Att leva jämställt är att by sig om sin partner och dennas hälsa. Att inte leva jämställt, utan låta sin partner dra det stora lasset är att svika sin partner och inte bry sig om sin partners hälsa. Men hur olika par lägger upp detta är upp till dem, det lägger jag mig faktiskt inte i. Men för mig är det logiskt att främst titta på tidsaspekten i uppdelningen för att få det någotsånär rättvist/jämställt fördelat. Men för vissa kanske det är andra modeller som passar bättre: att den fysiskt starke tar det tyngsta som tex. handling och dammsugning och den svaga tar matlagning och dammar.
Det är lätt att bli närblind och börja titta på världen som man gjorde vid fem, då man tog de upphällda saftglasen, ställde dem bredvid varandra för att på riktigt se om alla fått lika mycket.
Så gjorde t.ex svt när "gendertimern" uppfanns och man mätte på julkalendern exakt hur mycket män pratade och hur mycket av pratet som var kvinnor. http://se.gendertimer.com/sv/2016/12/21/juliga-mansgrisar-antifeministiska-troll-och-seriosa-samtal/#more-1085

Det var viktigt att de hördes lika mycket. Biofilm numera ska också klara det sk Bechdel-testet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bechdel_test

Som av en händelse har det visat sig att 99% kvinnliga röster är helt okej, men 61% manliga röster redan är värt kritik. Kalle Ankas jul klarade till exempel inte testet:
http://se.gendertimer.com/sv/vita-svarta-listan/

Det här är arketypen av ett lyxproblem och kan endast användas i samhällen där ingen längre utmanas med avloppskriser, löv i takrännorna, takläckor eller tung snöskottning eller byte av vinterdäck med handverktyg, för att inte tala om bygga huset för egen maskin, eller röja fram tomten och jämna ut den och sätta ett fundament som håller. Eller röja fram densamme ur skog och lerjord, eller stenig/bergig jord för den delen.

Pappa staten fixar, gnäll på bara.
Citera
2020-05-24, 10:41
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att jag vill bestämma över andras arbetsfördelning.
Så när du skriver att "något måste göras", vad menas?
Citat:
Men för vissa kanske det är andra modeller som passar bättre: att den fysiskt starke tar det tyngsta som tex. handling och dammsugning och den svaga tar matlagning och dammar.
Precis.

För att inte tala om folk med sjukdomar. Hur kan man få dem att ta ut föräldraledighet själv och tvinga partnern att lämna hemmet för jobbet.

"Jämställdhet på riktigt".
Citera
2020-05-24, 10:48
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Hatet bara ökar och ökar mot folk som är feminister, vad har det gjort som provocerar människor så mycket?

Dom vill inget illa ju.
Dom vill bara ha det jämställt mellan kvinnor och män, det är väl bra?

De är maktgalna idioter som ex. kräver speciallagar skrivna för kvinnor. Att ta fram lagar som enbart gäller kvinnor har inget med jämlikhet att göra. Då handlar det om makt. Även ex. Medicinska behandlingar där kvinnor får gratis bekandling men män inte är av ondo då det leder till ojämlikhet och diskriminering av män. Ex Så screenas kvinnor för bröstcanser medans män dör i drivor av prostata canser. (det dör fler män av prostata canser än kvinnor av bröstcanser) ändå så får män inte gratis screening likt kvinnorna. Kvinnor får hormonbehandling vod klimakteriet..för ayy hålla sig "unga" lite längre..Män nekas testosteronbehandling i äldre år.. OCH samma risker gäller för båda könen. likaså samma vinster av behandlingen.

Så det handlar om makt numera..inget annat.
Citera
2020-05-24, 11:04
Medlem
Citat:
Så när du skriver att "något måste göras", vad menas?

I vilket sammanhang skrev jag det? Jag har skrivt det i två sammahang och vill veta vilket du syftar på för att kunna utveckla mitt svar.

Citat:
För att inte tala om folk med sjukdomar. Hur kan man få dem att ta ut föräldraledighet själv och tvinga partnern att lämna hemmet för jobbet.

"Jämställdhet på riktigt".

Ja, jämställdhet på riktigt kan förebygga sjukdomar, så som stressrelaterade sjukdomar. Att efter sin arbetsdag inte vara ensam om allt ansvar för hemarbete och kunna ägna viss del av fritiden åt återhämtning och tid med barnen är förebyggande. Dvs.: delar man lika (i tid eller på det sätt som passar bäst för den enskilda familjen) på obetalt hemarbete, så får båda tid/möjlighet för återhämtning och tid med barnen = främjar bådas hälsa.

Är någon redan sjuk eller liknande, kan det naturligtvis vara svårt att dela på det obetalda hemarbetet osv. Men där ser man ju också en ökning av sjukskrivningar för stressrelaterad psykisk ohälsa: att hjälpa en sjuk familjemedlem samt även ta merparten av hemarbetet etc. blir för mycket. Så detta talar ytterligare för att dela lika och jämställt på hemarbetet om båda är friska. Inte sant?
Citera
2020-05-24, 11:11
Medlem
backlashfs avatar
Tror de är hatade för all dubbelmoral de står för. Jag har en bekant som är rätt nära till att vara en radikal feminist. Hon bor i ett hus med sin man. Insatsen har de fått av hennes föräldrar. Lån till bilen har de fått av hennes föräldrar. Hon har inget körkort utan förväntar sig att hennes man ska skjutsa och lämna överallt. Hon är alltid den som vabbar. Han klättar i sin karriär medan det främsta hon är, är att vara en mamma. Han drar alltså in stålarna.
Citera
2020-05-24, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Det är lätt att bli närblind och börja titta på världen som man gjorde vid fem, då man tog de upphällda saftglasen, ställde dem bredvid varandra för att på riktigt se om alla fått lika mycket.
Så gjorde t.ex svt när "gendertimern" uppfanns och man mätte på julkalendern exakt hur mycket män pratade och hur mycket av pratet som var kvinnor. http://se.gendertimer.com/sv/2016/12/21/juliga-mansgrisar-antifeministiska-troll-och-seriosa-samtal/#more-1085

Det var viktigt att de hördes lika mycket. Biofilm numera ska också klara det sk Bechdel-testet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bechdel_test

Som av en händelse har det visat sig att 99% kvinnliga röster är helt okej, men 61% manliga röster redan är värt kritik. Kalle Ankas jul klarade till exempel inte testet:
http://se.gendertimer.com/sv/vita-svarta-listan/

Det här är arketypen av ett lyxproblem och kan endast användas i samhällen där ingen längre utmanas med avloppskriser, löv i takrännorna, takläckor eller tung snöskottning eller byte av vinterdäck med handverktyg, för att inte tala om bygga huset för egen maskin, eller röja fram tomten och jämna ut den och sätta ett fundament som håller. Eller röja fram densamme ur skog och lerjord, eller stenig/bergig jord för den delen.

Pappa staten fixar, gnäll på bara.

Så du tycker det är rimligt att om två vuxna människor som båda yrkesarbetar 100%, när de kommer hem från sina respektive arbeten, så ska bara den ena göra allt hemarbete? Medans den andra kan ägna tid med barnen och återhämtning? Du inser väl att den som då både har arbetat en 8 timmars arbetsdag och sedan kommer hem till ännu mer arbete och inte får ordentligt med återhämtning till slut kommer bli sjuk? För den enskilde är sjukdom kris och inget lyxproblem.
Citera
2020-05-24, 11:35
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
I vilket sammanhang skrev jag det?
Jag citerade ovan. Här är det igen:
Citat:
Något måste iaf. göras.
Om du klickar på pilen i citatet så kommer du till den aktuella diskussionen.

Så, vad är det som måste göras?
Citat:
Ja, jämställdhet på riktigt kan förebygga sjukdomar, så som stressrelaterade sjukdomar.
Lustigt att stressen verkar öka i takt med jämställdheten. Korrelationen är verkligen obefintlig.

Och sjuka hjälps inte av att tvingas till att arbeta.
Citat:
Är någon redan sjuk eller liknande, kan det naturligtvis vara svårt att dela på det obetalda hemarbetet osv. Men där ser man ju också en ökning av sjukskrivningar för stressrelaterad psykisk ohälsa: att hjälpa en sjuk familjemedlem samt även ta merparten av hemarbetet etc. blir för mycket. Så detta talar ytterligare för att dela lika och jämställt på hemarbetet om båda är friska. Inte sant?
Jag är inte så förmäten att jag anser mig kunna tala om för folk hur de ska fördela sina uppgifter i livet. Nyss tyckte du att du själv var bättre än mig på att styra ditt liv, naturligtvis.

Jag har radat upp mängder med exempel där det förloras på att dela allt lika. Det går jättelätt att konstruera sådana exempel, ett ytterligare är om ena partnern har mycket längre pendling tex.

Du kan inte tala för samtliga familjekonstellationer.
Citera
2020-05-24, 12:01
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Så du tycker det är rimligt att om två vuxna människor som båda yrkesarbetar 100%, när de kommer hem från sina respektive arbeten, så ska bara den ena göra allt hemarbete? Medans den andra kan ägna tid med barnen och återhämtning? Du inser väl att den som då både har arbetat en 8 timmars arbetsdag och sedan kommer hem till ännu mer arbete och inte får ordentligt med återhämtning till slut kommer bli sjuk? För den enskilde är sjukdom kris och inget lyxproblem.

Du vet att folk är olika och finner olika saker lugnande va?

Jag får betydligt mer återhämtning av att laga lite mat i lugn och ro än att underhålla barnen en timme.
Citera
2020-05-24, 12:11
Medlem
Citat:
Jag citerade ovan. Här är det igen:

Om du klickar på pilen i citatet så kommer du till den aktuella diskussionen.

Så, vad är det som måste göras?

Lustigt att stressen verkar öka i takt med jämställdheten. Korrelationen är verkligen obefintlig.

Och sjuka hjälps inte av att tvingas till att arbeta.

Jag är inte så förmäten att jag anser mig kunna tala om för folk hur de ska fördela sina uppgifter i livet. Nyss tyckte du att du själv var bättre än mig på att styra ditt liv, naturligtvis.

Jag har radat upp mängder med exempel där det förloras på att dela allt lika. Det går jättelätt att konstruera sådana exempel, ett ytterligare är om ena partnern har mycket längre pendling tex.

Du kan inte tala för samtliga familjekonstellationer.

Tack så mycket. Vad jag menade med det var att något måste göras för att förebygga att allt fler kvinnor bränner ut sig. Vad detta är kan vara en mängd olika saker. Men något måste göras, då det är ett stort lidande för den enskilda individen och hennes familj samt ett stort och dyrt samhällsproblem. Så något måste göras, förmodligen flera saker. Att vara god nog på både hemmaplan och yrkesliv är en del, att dela lika på det obetalda hemarbetet är en annan del tänker jag. Men jag har inte alla svar på denna frågan, men att något måste göras är jag iaf. säker på. Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga gällande detta citat?

Att stressen ökar i takt med jämställdheten har förmodligen sina förklaringar i att jämställdheten är relativt ny och vi inte har nått den till fullo ännu. Visst: kvinnor har kommit ut på arbetsmarknaden och det är ett steg i rätt riktning. Men om kvinnorna samtidigt ska vara några slags hemmafruar samtidigt som de yrkesarbetar. Ja, då blir det skevt. De riktigt rika kanske löser det med RUT-avdrag etc.? Men de som inte är riktigt lika rika får försöka få till att hemarbetet fördelas mer lika mellan mannen och kvinnan och att "gott nog" får räcka. Det behöver inte vara tipptopp, men dugligt bra iaf.

Jag tänker ändå att tidsaspekten är viktig. vi har bara 24 timmar/dygn. Att fördela tiden för återhämtning ungefär lika är viktigt för bådas hälsa. Sedan vad den enskilde gör i hemarbetet och hur man lägger upp den biten måste par själva få bestämma anser jag. Men tidsaspekten är viktig. Att båda dagligen får ungefär lika mycket tid till återhämtning är viktigt för bådas hälsa. Håller du inte med? Tidsaspekten är ju viktig i samtliga sammanhang, varför har vi annars reglerade arbetstider? Om vi nu tycker att det är viktigt att reglera arbetstiden i vårt yrkesliv borde ju detsamma gälla vid obetalt hemarbete? Att man delar lika på tiden man utför det obetalda hemarbetet så att ingen behöver slita ut sig fler timmar tycker jag är en självklarhet lika självklar som att man reglerar arbetstiden med en övre gräns hur lång tid man får arbeta per pass/dygnsvila etc.
Senast redigerad av TomatKungen 2020-05-24 kl. 12:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in