Ja, men de smittar i betydligt lägre utsträckning. Studien som vem det nu var hänvisade till hade ett skevt urval (studerade endast fall med vuxna som var bekräftat smittade) och till och med där fanns det bara 3 fall där ett barn misstänktes ha smittat dem.
Hitler var framförallt imperialist.
Hade han tänkt på sitt eget land hade han inte dödat sitt eget folk, eller andra folk.
Slut på off topic.
Låter som Stefan Löfvens Sverige. Pådyvlar världen sina världsomfattande humanitära stormaktsplaner med en svaghet för de enligt der Sozialdemokratische partei överlägsna raserna ifrån Afrika och Mellanöstern vilka man importerar i miljontals för den underlägsna svenska rasen att finansiera.
Nu befinner vi oss i det kritiska skedet där Löfvens egen Mengele, Dr Tengele, verkställer den slutliga lösningen av åldersdomsfrågan: den totala utrotningen av mindervärdiga äldre element.
Så, var det någon snyfthistoria om Hitler du ville dra?
SD samarbetar med KD och M så jag förstår inte riktigt detta tugg om sjuklövern längre.
Sen kan inte SD leva På att vara tvärt om i alla oändlighet. De måste ha en egen ideologi som är logisk och som kan förutses, varför skulle annars folk vilja rösta på SD. Att SD tappar väljare nu är rätt självklart och även resultatet av en urusel politisk ledning. Många som driver mindre företag och som är emot bidrag och invandring röstar ju på SD Men nu vill plötsligt SD att dessa företag ska sluta existera. Givetvis börjar dessa ägare fundera på det partiet som står på deras sida tydligast just nu. Framför allt de som röstade på S innan SD.
Men inte bara dessa ägare gör detta utan även anställda i småföretagen. De är precis lika beroende av företagens överlevnad. Sen har SD massa väljare inom LO som oftast har rätt trygga jobb som de skulle haft kvar även med en lockdown, dessa har ingen orsak attsluta rösta SD.
Nåja, det hör kanske inte hemma i denna tråd.
Jag tror att sverige kommer vara rätt nöjda om antalet döda nu snabbt minskar vilket jag tycker statistiken tyder på. Skulle det dessutom visa sig att vi faktiskt får/fått flockimmunitet så kommer det resultera i en snabb minskning medans andra länder kommer få nya vågor.
I USA har två delstater nya toppresultat, ett var Arkansas och det andra minns jag inte vilka de var. Men de kommer nog inte vara unika. Detta kommer ske i europa också även om det kan dröja nån eller några veckor till nu när de öppnar upp igen. Förhoppningsvis slipper sverige detta.
Ett "teoretiskt" block med i princip noll samarbete.
SD's "grundideologi" är egentligen avsaknaden av den universella utilitarismen - där statens ansvar gentemot den egna befolkning ses som ett hinder, snarare än fundamentet för dess existensberättigande.
Hela tanken kring faktiska okontrollerbara "vågor" grundar sig i den fatalistiska tron att smittan utgör en ostoppbar naturkraft. Även om delar av omvärlden låter smittan blossa upp borde det nu stå klart att det är billigare med skalåtgärder. Vi får väl se, att upphöja tron till dogmatism ser jag som pseudovetenskap då det rimligen är helt omöjligt att bevisa - ytterst handlar det om människors beteende och detta kan varieras i oändligheten.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-24 kl. 11:46.
En ung frisk individ har cirka 97% syremättnad i blodet men värdet sjunker med åldern. En alltför hög oxygenhalt i inandningsluften och vävnaderna kan också vara skadlig. Det finns så gott som aldrig någon anledning att höja syremättnaden över det normala för åldern.
Patienter med nedsatt andningsförmåga på grund av ex grav fetma löper risk att utveckla koldioxidretentionvid minsta överdosering av oxygentillförseln.
Onormal trötthet och aggressivitet kan vara ett tecken på syrebrist!
Du borde kanske kolla att din syremättnad är inom det normala?
Koldioxidförgiftning alltså, bra vettigt svar, tänk att det satt så långt inne. Då är det dags att ventilera i stället in med gubben eller gumman i respiratorn. ECMO är säkert ännu bättre men sådan apparater är nog bara till för regeringen.
Kunskapsläget är så att vi fortfarande inte vet inte nuläget. Vi vet inget om naturlig immunitet. Det finns också andra effekter än spridning från barn. Det är inte bara smittspridningen mellan barn i skolor, utan också mellan personal och föräldrar, gymnasieelever som reser kan öka trängseln i kollektivtrafiken, etc. En positivt effekt av skolstängning skulle exempelvis också kunna vara att föräldrar då i högre utsträckning är hemma.
Det enda sättet att undersöka effekterna av skolstängning blir när man jämför regioner som haft det och regioner som inte haft det, kontrollerat för olika faktorer. I Sverige skulle man också kunna titta på effekten av påsklovet.
Min bedömning är att skolstängning ger en effekt, det tror jag nog alla seriösa forskare är överens om. Frågan är hur stor effekten är, är den minimal eller är den tillräckligt stor för att ha varit motiverad.
Håller nog med dig.
Jag tror att det är ett stort misstag att stirra sig blind på smittning mellan barn, från barn, till barn. Det är liksom inte där den största effekten av fysiska skolstängningar ligger. Knappast heller i glesning i kollektivtrafik. Bägge bidrar säkert, men den stora effekten får man nog av att den psykologiska effekten på samhället är så stor.
Med undantag för en kortare avgränsning av ett (stort och folkrikt) landskap och stängning av restauranger så har vi egentligen inte haft någon som helst "lockdown" i Finland. Frissor och massörer har fått hålla öppet, alla butiker har varit öppna (många t.o.m. med förlängda öppethållningstider, min lokala Alepa gick från 6:30-23 till 24h maj-juni), rent formellt gäller inte ens samlingsbegränsningen på 10 pers i privata sammanhang.
Men skolorna övergick till obligatorisk distansundervisning fr.o.m. åk 4 (dvs 10-åringar), och starka rekommendationer att också alla yngre barn hålls hemma från skola och förskola.
Detta har en enorm effekt på samhället. Alla är medvetna om vad som pågår. Alla medier spinner upp med mängder av reportage om hur olika skolor ordnar undervisningen, skolluncher, familjer som gör roliga projekt tillsammans etc. Ministrar håller frågestunder för barn om vad som händer. De som är kvar i skolan/dagis rent fysiskt hittar på saker för att upprätthålla kontakten med de som är hemma.
Nu när skolorna öppnade igen så har vi igen sett samma effekt - det allmänna medvetandet hålls uppe genom löpande rapportering om hur det går. Och inte minst om hur många grupper eller hela skolor som skickats hem till karantän pga exponering för smitta.
Jag tror att den allra största effekten av skolstängningar kommer av att det är något som syns och märks och påverkar stora delar av befolkningen antingen direkt eller indirekt. Det är så övertydligt att detta inte är något man gör lättvindigt att det blir betydligt svårare att gnälla om inställd föreningsverksamhet eller shoppingkryssningar. För den enskilda är det också lättare att tacka nej till illa genomtänkta sociala bjudningar när samhället i stort visar att man menar allvar med att öka distanseringen och minimera möjliga smittvägar.
Så skolstängningar handlar om mycket mera än bara hur barn smittar eller smittas.
Låter som Stefan Löfvens Sverige. Pådyvlar världen sina världsomfattande humanitära stormaktsplaner med en svaghet för de enligt der Sozialdemokratische partei överlägsna raserna ifrån Afrika och Mellanöstern vilka man importerar i miljontals för den underlägsna svenska rasen att finansiera.
Nu befinner vi oss i det kritiska skedet där Löfvens egen Mengele, Dr Tengele, verkställer den slutliga lösningen av åldersdomsfrågan: den totala utrotningen av mindervärdiga äldre element.
Så, var det någon snyfthistoria om Hitler du ville dra?
Ta det lite lugnt. Det är förmodligen inte mer än 10-15% fler som dör på äldreboenden än en vanlig influensa. Hemskt och för jävligt att våra gamla har förbisetts av alla politiska partier.
Formuleringar som ”slutgiltiga lösning” är milt sagt överdrivna. Ta deg lite lugnt. Andas.
” Lena Hallengren anser att regeringen gjort sitt bästa för att hantera coronakrisen.
Samtidigt kan socialministern inte svara på om Sverige gjort rätt som gått emot strömmen.”
Koldioxidförgiftning alltså, bra vettigt svar, tänk att det satt så långt inne. Då är det dags att ventilera i stället in med gubben eller gumman i respiratorn. ECMO är säkert ännu bättre men sådan apparater är nog bara till för regeringen.
Nej den satt inte hårt inne. Hade du sökt i tråden hade du upptäckt att den här frågan har varit uppe redan tidigare. Men du var bara arg och ville inte anstränga dig själv utan förväntar dig att andra serverar dig svaret.
Och det är inte så att man "bara kan ventilera" någon vars lungor har slutat att fungera.
Inte heller tål ens kropp hur mycket IV-behandling som helst.
Men återigen ids du inte googla själv utan slänger ut dig det som du anser verkar som en bra lösning - utan verklighetsförankring.
Ja, men de smittar i betydligt lägre utsträckning. Studien som vem det nu var hänvisade till hade ett skevt urval (studerade endast fall med vuxna som var bekräftat smittade) och till och med där fanns det bara 3 fall där ett barn misstänktes ha smittat dem.
"We further show that children are at similar risk of infection as the general population, though less likely to have severe symptoms; hence should be considered in analyses of transmission and control."
"Analysis of variance of viral loads in patients of different age categories found no significant difference between any pair of age categories including children. In particular, these data indicate that viral loads in the very young do not differ significantly from those of adults. Based on these results, we have to caution against an unlimited re-opening of schools and kindergartens in the present situation. Children may be as infectious as adults"
Jag är rädd för att jag börjar fått rätt /tyvärr). Jäklar vad mothugg jag fick (inte bara av dig) när jag stod på mig om detta.
Frågan är nu hur många som kommer att stänga emot Sverige?
Det är naturligtvis inte bara att alla med Sverige i passet kommer betraktas som presumtiva virusbärare (väcker ont blod i länder som lidit svårt av härden) utan att svenskar rent generellt kommer ses som ett folk och ett land där det är ok med att masslakta sina äldre. Något som är helt oförståeligt och vidrigt i de allra flesta länder där man högaktar äldre som källor till visdom och en del av sina anhöriga.
Sen skall det läggas till raden av märkliga beslut som tagits i detta land där man importerar IS-terrorister man tycker synd om och vill försörja och bilden om Sverige som ett livsfarligt och sinnessjukt land börjar etableras. Svensken kommer bli den nye negern.
Senast redigerad av Krakem 2020-05-24 kl. 11:12.
"We further show that children are at similar risk of infection as the general population, though less likely to have severe symptoms; hence should be considered in analyses of transmission and control."
"Analysis of variance of viral loads in patients of different age categories found no significant difference between any pair of age categories including children. In particular, these data indicate that viral loads in the very young do not differ significantly from those of adults. Based on these results, we have to caution against an unlimited re-opening of schools and kindergartens in the present situation. Children may be as infectious as adults"
Whilst SARS-CoV-2 can cause mild disease in children, the data available to date suggests that children have not played a substantive role in the intra- household transmission of SARS-CoV-2.