2020-05-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Om det vore givet att det kommer droppa om 6 månader skulle förstås ingen betala dagens priser.

Jo. Därför folk måste/vill fortfarande sälja och någon behöver köpa...

Du tror att alla köper som att det är en jävla aktie...

Återigen, du är ett jävla pucko.
Citera
2020-05-23, 16:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jo. Därför folk måste/vill fortfarande sälja och någon behöver köpa...

Du tror att alla köper som att det är en jävla aktie...

Återigen, du är ett jävla pucko.

Varför skulle någon vilja köpa idag om man visste att det skulle vara mycket billigare om några månader, skulle du göra det?
Citera
2020-05-23, 16:43
Medlem
Jag är så fruktansvärt glad att vi tagit emot 1 miljon raketforskare som ska rädda Sverige..
Citera
2020-05-23, 17:00
Medlem
Det är ändå en bra marknad för köparen just nu om man har en stabil inkomst. Hur ofta har man som nu detta urval av bra objekt och kan köpa utan att behöva hamna i alltför hetsiga budgivningar?
Citera
2020-05-23, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
Jag är så fruktansvärt glad att vi tagit emot 1 miljon raketforskare som ska rädda Sverige..
De fungerade som bränsle till den ekonomiska bubblan, så på ett sätt kan man se dom som raketforskare.
Citera
2020-05-23, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Varför just september oktober? (Nu har iofs alla större nedgångar kommit under hösten historiskt sett)

Det blir 6-7 månader efter coronas start i Europa. Under finanskrisen tog det ungefär så lång tid efter att Lehman Brothers kraschade tills bostadsmarknaden bottnade. Sedan kan man såklart argumentera att krisen började tidigare än så. -15% sjönk marknaden då över denna period.
Citera
2020-05-23, 17:34
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Problemen startar när/om priset på fastigheten understiger lånet då fastigheten är en säkerhet. Vid krisen 2008 var bankerna snabba på att vilja ha in lånet när priserna sjönk. Troligtvis kommer det inte ske nu då staten är mer aktiv i sina stödåtgärder.

Så länge man betalar ränta och amortering kan inte banken kräva tillbaka huset, det ändrades på reinfeldts tid.
Citera
2020-05-23, 17:44
Medlem
Lysande tillfälle kommer snart öppnas för svenskar som har låg statsskuld. Vi har råd att rida ut denna kris, så passa nu på att köpa upp fastigheter i södra Europa. De kommer krascha totalt.
Citera
2020-05-23, 18:04
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Lysande tillfälle kommer snart öppnas för svenskar som har låg statsskuld. Vi har råd att rida ut denna kris, så passa nu på att köpa upp fastigheter i södra Europa. De kommer krascha totalt.

Nej det är fel, Sverige hade en extremt ansträngd ekonomi redan innan corona, det är därför vi inte haft råd att ens köpa in munskydd. Att statsskulden är måttlig beror på att staten har lämpat över en stor skuldbörda på kommunerna som går på knäna, dessa måste nu få statligt stöd för att överleva.

Sverige är snarast konkursmässigt, våra raketforskare som skulle rädda ekonomin visade sig vara analfabeter som inte ens klarar av att jobba som bärplockare. Sådana helt okvalificerade jobb blir inte tillsatta trots att vi har horder av arbetslösa som går på bidrag.
Citera
2020-05-23, 18:11
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Jag kan säga så mycket som att september kan ni glömma, valideringsprocessen är inte så enkel som många tror, det skulle varit på bekostnad av säkerhet om det ens hade gått. Jag hoppas innerligen att vaccinet funkar, men att det kommer vara färdig producerade batcher som validerats, och distribuerats till september eller november ser jag som väldigt optimistisk (Har jobbat inom läkemedelindustrin).
OM det funkar så räkna med tidigast januari - februari nästa år.

Fast jag tror fortfarande att det ligger så mycket pengar i ett vaccin, att det kommer att gå snabbt att ta fram. Däremot är det ju så att vanliga svenskar kommer nog att få vänta ett år innan de får ta del av detta.
Citera
2020-05-23, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast jag tror fortfarande att det ligger så mycket pengar i ett vaccin, att det kommer att gå snabbt att ta fram. Däremot är det ju så att vanliga svenskar kommer nog att få vänta ett år innan de får ta del av detta.

Finns absolut inget som säger att ett vaccin som har testats någorlunda skulle kunna komma förrän tidigast nästa sommar i stor skala.
Citera
2020-05-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det är ändå en bra marknad för köparen just nu om man har en stabil inkomst. Hur ofta har man som nu detta urval av bra objekt och kan köpa utan att behöva hamna i alltför hetsiga budgivningar?

Skojar du? Krisen har ju bara börjat. Lite som hotellfastighetsbolagets Pandox VD sa på en fråga om det inte är bra tid nu att köpa upp krisande hotells fastigheter. Han svarade "Visst ifall man vill göra dåliga affärer. Det är alldeles för tidigt, en kris måste alltid pågå ett tag innan de bra tillfällena dyker upp. Så tidigast till hösten"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in