2020-05-21, 18:10
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Hade W gjort abort? Var står det?
I förhör med hennes mamma och även i hennes systers förhör framgår det.
Citera
2020-05-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi vet alla att uppgifterna som denne skribent strör omkring sig inte ofta är med sanningen överensstämmande. Man häktar inte dag 1, man anhåller. Detta är ju för oss basal kunskap och dessutom väldigt lätt att kontrollera.
Ts förhandling börjar på tisdag. Och jag hoppas verkligen att det blir en heltäckande liverapportering.

Men du, Pantzer T34 skrev inte att han häktades direkt.
Det står:

"greps i tisdags - och har häktats ..."

"FAKTA:
Han har aldrig varit anhållen eller häktad på skäligen misstanke. Han blev anhållen och häktad på SANNOLIKA. Direkt.

”FRE 22 NOV 2019
En 22-årig närstående man greps i tisdags – och har häktats på sannolika skäl misstänkt för mord."

Med "direkt" menas antagligen bara att han anhölls och häktades på kort tid,
eller att han anhölls direkt. Så läser jag det.
Senast redigerad av Moschata 2020-05-21 kl. 18:55.
Citera
2020-05-21, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Man tycker ju nästan att om det varit någon granne som i stället burit något tungt så skulle den ha kontaktat polisen och berättat det så hade den saken blivit utredd. Men det kan ju också vara så att folk är rädda för att bli inblandade och då blir tvungna att vittna vid rättegången. Kan bli obehagligt senare om en mgm blir frikänd och man möts i trappan. Bäst då att inte veta någonting om något.

Man kan ju inte ringa polisen bara för att någon går tungt i trapphuset och kanske bär något tungt.
Grannens första tanke var kanske inte "mord". Bara att han ville kolla litet vad det handlade om.
All ovanliga ljud gör ju att grannar lyssnar litet.
Citera
2020-05-21, 19:07
Medlem
Citat:
Hans sammanbrott i cellen då och då visar att han inte är så hårdkokt - så kanske han bryter ihop och erkänner mitt i brinnande huvudförhandling. Det är många uppehåll i förhandlingen. Så man beräknar 7 heldagar (samt en reservdag). Den kommer pågå 26 maj - 9 juni. Så det är väl två veckor om jag inte räknar fel?

Tishko skall sitta med alla rättegångsdagarna. Jag kan inte begripa vad som skulle få domstolen att låta honom slippa? Frågan är om han fejkar ett nytt självmordsförsök för att slippa - men då skjuter man kanske upp de vittnesmålen som skulle varit den dagen?

Åklagaren får inte ha ett ess i rockärmen. Allt han hittar både för- och nackdelar för Tishkos räkning, skall delges både advokat och T. Tyvärr. Hade ju varit trevligt om det kom fram något som skakade T i grundvalarna. Men det lär inte ske i en svensk brottmålsförhandling.

Nej, undanhålla något får de ju inte. Men ändra sitt beteende får dom. Under förhör arbetar de ju oftast med att försöka skapa ett förtroende mellan förhörsledare och misstänkt men nu är det rättegång. En helt annan situation med andra spelregler.

Dags att överraska T med ett helt annat sätt att jobba på. T är invaggad i tron att han är smartare än åklagare och förhörsledare och lagt upp sitt snack efter det. Är helt säker på att det lagts ner mängder av tid och resurser på att läsa av T:s psyke och hur man skall bringa T ur fattningen. Åklagaren FÅR helt enkelt inte "förlora" detta och åklagare kan vara något förbannat irriterande under en rättegång om dom vill.
Citera
2020-05-21, 19:13
Bannlyst
Ang. mitt förra inlägg om huruvida hennes kropp kan ligga kvar i sofforna i lägenheten.

( (FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart. )

På sida 272 i FUP så kan man se bluestar-undersökningen av sofforna, och där ser man att det inte finns några blodspår alls på sofforna. Och om vi tänker oss att han kan ha lagt kroppsdelar först i sopsäckar, och knutit åt hårt så att lukt inte kan komma ut, och så att hundarna inte kan känna någon lukt från dem. Och så tänker vi att han sen har lagt dessa sopsäckar inne i sofforna eller i soffdynorna.
Hundarna markerar inte sofforna, och bluestar-undersökningen visar inget på sofforna. Kan det då vara så att polisen helt har ignorerat sofforna, och att hennes kroppsdelar ligger kvar där i eller i soffdynorna?

Det låter dumt förstås, ungefär lika dumt som att huvudet skulle ha hittats i garderoben.
Senast redigerad av vemsa 2020-05-21 kl. 19:20.
Citera
2020-05-21, 19:14
Medlem
Jag har följt det här fallet och FB-tråden under en tid nu med intresse. Har inte haft något konto på FB men skaffade ett nu för att dela mina tankar kring händelseförloppet. Det blir väldigt intressant att snart följa rättegången och se hur domen landar.

Jag har funderat en hel del på det här huruvida T agerat som ensam GM eller om han haft hjälp, t. ex. av föräldrarna eller någon annan. Jag har efter att ha läst FUP bevis som väger både för och emot.

För:
- Blod påträffas i Kugan, dock ytterst lite och märkligt placerat vid spegeln på solskyddet.
- Inkonsekventa svar från pappan gällande när T senast skulle lånat bilen, först möjligen den 14/11 och senare under förhöret absolut inte de senaste två veckorna. Bekänner inte heller under förhör att han sett skador på T trots vittnesmål från kusinen om att pappan skulle ha ifrågasatt varför T hade skadat sig.
- T uttrycker till W:s mamma att "han och hans pappa vill ha all info".
- Får känslan att mamman i förhör försöker förklara att hennes handavtryck fanns på klorinflaskan genom att hon visat W hur man kan ta bort fläckar från kläder. Dock finner jag inget om huruvida denna klorinflaska (som syns i bild från städskåpet i köket) använts under städning eller testats för fingeravtryck.

Mot:
- Huvudet har inte dumpat utan placeras i resväska i garderob som lämnas helt öppen med skylt "Thug life" framför, tycker jag liknar en troféplacering och ett starkt bevis för T som ensam gärningsman.
- Väldigt bristfällig städning utifrån att flera medhjälpare skulle ha funnits, knivar ej avlägsnade och synligt blod överallt i lägenheten.
- Inga DNA-träffar från föräldrarna i lägenheten.
- Troligtvis lånat tjänstebil (iom vittnesmål både från arbetsgivare och medarbetare) samt tagit nycklar från brukare, tyder på att han varit ensam och planerat för "städning".
- Hur har han kontaktat föräldrar om detta skett? Bör ej ha gjort det då samtalshistoriken ej redovisas i FUP vilket måste betyda att inga sådana uppgifter finns.

Summa summarum så anser jag att det rimligtvis inte funnits någon annan än T i lägenheten vid tiden för mordet och jag tror inte heller att någon annan varit inblandad i städning eller bortforsling av kroppen. Däremot finns det förstås en möjlighet att T lånat Kugan utan föräldrarnas vetskap, men om T haft tillgång till tjänstebil då han under den 13/11 kan ha stulit en fordonsnyckel från arbetsplatsen så ser jag inte varför han skulle ha behövt föräldrarnas bil.
Senast redigerad av Napoleonbakelsen 2020-05-21 kl. 19:24.
Citera
2020-05-21, 19:22
Medlem
0.1.1.2.3.5.8.13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tror att hon blev misshandlad vid två olika tillfällen den kvällen. Hon fick väl mer stryk när han kom hem från Ljungskile och hade rökt på. Han skaffade väl röka där och fick nya krafter.
Jag tycker det skulle vara svårt för grannen Göran att komma ihåg om skriket hördes strax före tio eller några minuter efter. En kvart hit eller dit tror inte jag att jag skulle kunna svära på i efterhand.
Undrar var T köper sitt knark någonstans. Det måste väl någon polis ha frågat om. Nu har inte jag läst hela FUP ännu så det kanske står där. Jag har iallafall inte sett någon diskussion i tråden om den saken. Undrar om det är vanligt i Uddevalla i den åldersgruppen att röka på. Och hur vanligt är det inom kurd klan? T var ju iallafall väldigt rädd för att hans mamma skulle få veta det.

Drogerna har diskuterats flitigt i tråden, särskilt dec - feb, fast här får du ändå ett svar från en f.d. bohusläning

Relativt sett, om vi jämför med riksnormen, så är det nog väldigt vanligt förekommande att ungdomar röker (andra tar t.ex. koks, amfetamin och/eller MDMA) i alla de orter som figurerar i FUP:en, skulle jag säga. Eftersom Uddevalla är en gymnasiestad med ganska många unga som bor ensamma, så centreras det där och graviterar till staden, är min erfarenhet. Drogtrafiken mellan Göteborg och Dalsland/Värmland/Oslo passerar också genom Uddevalla, tror jag. Jag har för dålig insyn i kurdisk klanmentalitet för att uttala mig där... men nu ska ju T ha röstat SD och kan väl knappast sägas vara typisk?

Han verkar hur som helst ha en mångårig historia av elakheter och jävelskap gentemot sina partners och andra bakom sig - de två tidigare flickvännerna före W ska båda ha blivit illa behandlade. Så sorgligt, hela fallet med sina kringomständigheter
Citera
2020-05-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleonbakelsen
Jag har följt det här fallet och FB-tråden under en tid nu med intresse. Har inte haft något konto på FB men skaffade ett nu för att dela mina tankar kring händelseförloppet. Det blir väldigt intressant att snart följa rättegången och se hur domen landar.

Jag har funderat en hel del på det här huruvida T agerat som ensam GM eller om han haft hjälp, t. ex. av föräldrarna eller någon annan. Jag har efter att ha läst FUP bevis som väger både för och emot.

För:
- Blod påträffas i Kugan, dock ytterst lite och märkligt placerat vid spegeln på solskyddet.
- Inkonsekventa svar från pappan gällande när T senast skulle lånat bilen, först möjligen den 14/11 och senare under förhöret absolut inte de senaste två veckorna. Bekänner inte heller under förhör att han sett skador på T trots vittnesmål från kusinen om att pappan skulle ha ifrågasatt varför T hade skadat sig.
- T uttrycker till W:s mamma att "han och hans pappa vill ha all info".
- Får känslan att mamman i förhör försöker förklara att hennes handavtryck fanns på klorinflaskan genom att hon visat W hur man kan ta bort fläckar från kläder. Dock finner jag inget om huruvida denna klorinflaska (som syns i bild från städskåpet i köket) använts under städning eller testats för fingeravtryck.

Mot:
- Huvudet har inte dumpat utan placeras i resväska i garderob som lämnas helt öppen med skylt "Thug life" framför, tycker jag liknar en troféplacering och ett starkt bevis för T som ensam gärningsman.
- Väldigt bristfällig städning utifrån att flera medhjälpare skulle ha funnits, knivar ej avlägsnade och synligt blod överallt i lägenheten.
- Inga DNA-träffar från föräldrarna i lägenheten.
- Troligtvis lånat tjänstebil (iom vittnesmål både från arbetsgivare och medarbetare) samt tagit nycklar från brukare, tyder på att han varit ensam och planerat för "städning".
- Hur har han kontaktat föräldrar om detta skett? Bör ej ha gjort det då samtalshistoriken ej redovisas i FUP vilket måste betyda att inga sådana uppgifter finns.

Summa summarum så anser jag att det rimligtvis inte funnits någon annan än T i lägenheten vid tiden för mordet och jag tror inte heller att någon annan varit inblandad i städning eller bortforsling av kroppen. Däremot finns det förstås en möjlighet att T lånat Kugan utan föräldrarnas vetskap, men om T haft tillgång till tjänstebil då han under den 13/11 kan ha stulit en fordonsnyckel från arbetsplatsen så ser jag inte varför han skulle ha behövt föräldrarnas bil.

Det hade varit intressant att veta om man kan komma åt parkeringen där tjänstebilarna står och låna en bil nattetid så länge man har nyckel till bilen. Det vill säga att det alltså inte finns en grind eller liknande som hindrar någon att köra ut en bil efter ett visst klockslag.
Vidare hade det också varit intressant att samtliga tjänstebilar testats för blodspår/DNA, även om det förstås skulle ha varit en väldigt stor apparat.
Citera
2020-05-21, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Känns väl lite oväsentligt hur mkt spö Tishko ev får...
Först ska han iaf placeras där....och det kanske inte är där han hamnar ..
Ska jävligt mycket till för rättspsyk utifrån vad jag har läst.
Citera
2020-05-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Citat:

*Ursprungligen postat av*2britter

"Det var ju dubbel sekretess. Inget skulle komma ut.*
Kan W tom blivit transporterad och dumpad utomlands med hjälp av släkt eller bekanta?"

Skiter i om jag är "dum i huvvet" men vill så gärna veta hur det är med stärkt sekretess till det yttersta i utredningar?
Dubbel sekretess lär ju betyda att endast dom poliser som har hand om utredningen får veta alla fakta om vad som kommit fram. Inga andra poliser. Tex. vilken kroppsdel som hittats. Jag tror att det beror på att ju färre personer som har hand om utredningen ju bättre. Det bli då lite mindre risk att uppgifter läcker ut till allmänheten. Även om poliserna har tystnadsplikt så kan det vara någon som försäger sig, kanske berättar för frun som i sin tur glömmer bort det här med tystnadsplikten
Att inget ska komma ut beror ju på att det fortfarande kan finnas misstänkta personer inblandade som då kan börja snacka ihop sig tex.
Jag är ingen polis alls, men det är så jag har uppfattat saken.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2020-05-21, 19:55
Medlem
Citat:
Om jag minns rätt så tog de ner väskan när den "hittades" efter 9 dagar, öppnade den, såg vad som fanns i, och stängde den omedelbart. Och därefter forslades den till rättsmedicinska. Rätta mig gärna om jag har fel.

De öppnade den inte ens. Den stank förmodligen och det hade sipprat ut ur väskan.
Citera
2020-05-21, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Hon var omyndig!
En stödfamilj att bo hos på skyddad adress hade varit lämplig. Eller s k kvinnoboende för våldsutsatta. Socialtjänsten har långtgående skyldigheter. Men idag är gemene man tydligen så van vid att de inget gör så därför tror man inget går att göra. Uppstramning krävs även hos denna instans i Sverige!
Jag anser att de har stor del i W's mord!
Tack för dom orden. Fanns ingen medkänsla. Bara tittade på reglerna vad dom var tvungna att göra. Och det var ingenting dom måste göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in