2020-05-21, 09:46
Medlem
Aston-Martins avatar
Stora prisfall på bostadsrätter
Citat:
Statistik från Valuegard: Priserna ner mest i Stockholm

Bostadspriserna fortsatte ner i april, mer i storstäderna och allra mest på bostadsrätter i Stockholm.

Men i början av maj finns en tendens till uppgång, enligt Valueguard.

I förra veckan släppte Svensk Mäklarstatistik prisutvecklingen i april. Den visade då i princip stillastående priser, eller svagt nedåtgående, något som överraskade en del bedömare med tanke på coronakrisens kraftiga tillslag mot samhällsekonomin.

Men Valueguard visar upp en annan bild. Analysföretaget mäter på ett annat vis, verktyget tar hänsyn till vilka bostäder som säljs och fångar i och med det den underliggande trenden.

Priserna sjunker mest i Stockholm
I april sjönk då priserna i riket med 2,0 procent jämfört med månaden före. Bostadsrätterna sjönk med 3,4 procent, villorna med 1,1 procent. Nedgången är störst för bostadsrätter i Stockholm, 3,9 procent, och jämfört med februari då covid-19-krisen började är nedgången 5,5 procent, enligt Valueguard.

Under första halvan i maj bröts emellertid nedgången, åtminstone tillfälligtvis. I Stockholm steg priserna på bostadsrätter med en procent och de var stillastående, till svagt stigande, i Göteborg.

Och trots allt, sett på ett år ligger såväl bostadsrätter som villor högre i pris i dag, och det gäller i snitt överallt i landet.

Fler affärer genomfördes
Valueguard mäter också antalet gjorda bostadsaffärer. De var, sett över hela landet, fem procent fler i april jämfört med samma månad i fjol.

Ökningen berodde på att antalet villaaffärer steg med 15 procent, medan antalet sålda bostadsrätter var oförändrat.
Citera
2020-05-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Haha ja, jag vill också köpa en billig bostad, men än så länge har dom bara blivit dyrare istället för billigare.
Vi får väl se hur det utvecklar sig, bostadspriserna ramlar ju inte ner bara så där över en natt, vänta tills folk som blivit arbetslösa har gått hemma ett år och akassedagarna går mot sitt slut.
Nu är ju många bara permitterade osv, då rusar man kanske inte till mäklaren och ska sälja sin bostad.
Vi får se hur långt gående konsekvenserna blir inom de breda folklagren. Både inom tech, industri och hantverksbranschen så kom det igång i förra veckan och många har nu jobb igen. Retail har det tungt, men känslan är att den nedläggning som kommer nu ändå skulle ha hänt. Att ha dyra butikslokaler är dödsdömt.
Citera
2020-05-21, 10:22
Medlem
Barry-The-Phantoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Folk har liksom inga jobb längre. Jag har en polare som jobbar på Soc på Östermalm och de får in 50 nya fall med barnfamiljer varje vecka som inte har pengar till mat. Det kommer gå söder nu. Ruskigt fort.

Var det folk som bor på Östermalm eller omfattar socialdistriktet fler stadsdelar än så? Skulle även vilja veta mer om bakgrund om detta stämmer. T ex yrken, bostad mm. Har dessa människor ingen a-kassa, besparingar eller närstående som kan hjälpa dem?
Citera
2020-05-21, 10:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Haha ja, jag vill också köpa en billig bostad, men än så länge har dom bara blivit dyrare istället för billigare.
Vi får väl se hur det utvecklar sig, bostadspriserna ramlar ju inte ner bara så där över en natt, vänta tills folk som blivit arbetslösa har gått hemma ett år och akassedagarna går mot sitt slut.
Nu är ju många bara permitterade osv, då rusar man kanske inte till mäklaren och ska sälja sin bostad.

Ja precis.

Jag har försökt genomföra en större affär i ett par år nu, som hade förändrat hela mitt liv, men andra i min närhet tycker ”att det är ingen brådska”..
Det kommer, men Helveteeeee.🤯

Min mor till exempel, har jag försökt få att genomföra alltifrån att investera i fastigheter, till att ta ut en del kontanter.

Nejdå, hon gör inget av det ”för hon har inga pengar”..😂

Så dom sitter på ett vanligt bankkonto med istort sett ingen som helst avkastning.

Det gör ont i mig.
Senast redigerad av scoremax 2020-05-21 kl. 11:00.
Citera
2020-05-21, 11:29
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja precis.

Jag har försökt genomföra en större affär i ett par år nu, som hade förändrat hela mitt liv, men andra i min närhet tycker ”att det är ingen brådska”..
Det kommer, men Helveteeeee.🤯

Min mor till exempel, har jag försökt få att genomföra alltifrån att investera i fastigheter, till att ta ut en del kontanter.

Nejdå, hon gör inget av det ”för hon har inga pengar”..😂

Så dom sitter på ett vanligt bankkonto med istort sett ingen som helst avkastning.

Det gör ont i mig.
Ja alltså att placera pengar just nu är jäkligt svårt.
Bankkonto=loser
Aktier=kanske man blir en vinnare eller big time loser
Guld=känns som en bra investering, men å andra sidan så manipuleras kurserna helt enligt elitens önskemål
Bostad=nja det är nog slut med att priserna dubblas vart tionde år.
Räntefonder=dom sjönk ju också rejält när aktierna dök, men har nu jäkligt trögt för att återhämta sig. Plus att exempelvis spiltan lyckades få godkänt att stoppa all handel under en tid, så att när man väl hade kunnat sälja så var den rejält ner.
Citera
2020-05-21, 12:42
Medlem
I dagsläget är köpebostäder övervärderade av olika anledningar. En anledning är det är enkelt att få lån, finns en eller flera stabila årsinkomster ska det mycket till om man inte får det lån som behövs. Det har gjort att köparna konkurrerar med varandra och har lätt för att bjuda över varandra och samtidigt glömma bort det egentliga bostadsvärdet.

Det som däremot händer just nu är att folk kommer tänka till en eller flera gånger innan ens en låneansökan görs. Den här krisen har visat att alla jobb som inte är samhällskritiska inte går att lita på vad gäller långsiktig ekonomisk stabilitet. Och det tror jag kommer leda till att köparna dels avvaktar och dels inte lättvindigt bjuda över på redan övervärderade bostäder vilket i sin tur kommer leda till lägre bostadpriser. De framtida köparna kan helt enkelt inte lita på det ekonomiska systemet längre och det är då vikigt att ha en så låg ränta på ett så litet lån som möjligt.

Med ovan sagt tror jag dock inte att vi pratar om halverade bostadspriser för att bostäder är helt enkelt fysiska objekt som tar tid att ta fram och de bostäder som finns idag är de som bestämmer priserna åtminstone i dagsläget. Däremot skulle jag bedöma att prisfall på 10-20 procent inte är helt omöjligt kommande 1-3 åren på grund av att många hushåll bevisligen fått ekonomisk stryk dels p g a arbetslöshet men även för att lönerna idag har halkat efter i förhållande till vad man får för pengarna.

Min bedömning på längre sikt 5-10 år framåt är att köparnas begränsade ekonomi kommer att leda till att köparna inte längre bryr sig om att ha en bostad som är personlig utan att det mer eller mindre kommer att handla om att få en prisvärd bostad som kanske ser likadan ut som alla andras men som duger fullt ut att bo i. När denna typ av bostad är tillgänglig i större skala först då tror jag att vi kan börja prata om prisfall på mer än 20 procent.
Citera
2020-05-21, 15:40
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/eurozonen-ser-ljuset-i-tunneln-nedturen-bottnade-i-april/a/LAw97V
Eurozonen ser ljuset i tunneln: ”Nedturen bottnade i april”

Hur som helst tyder siffran på att optimismen börjar krypa tillbaka hos eurozonens inköpschefer, menar IHS Markit-ekonomen Chris Williamson.

”Eurozonen upplevde en ytterligare kollaps i affärsaktiviteten i maj, men datan ger i alla fall betryggande tecken på att nedturen troligtvis bottnade i april”, skriver han i en kommentar.

PMI bättrar sig. Dock fortfarande försvagning. Men botten kan varit. Nu är det återhämtning.
Citera
2020-05-21, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Alarmist-idioterna ser framför sig ett tredje världskrig innan återhämtning eller ja.. det är mer en önskan än något annat. Ofta grundar det sig i en bitterhet, exempelvis det som beskrivs ovan "jag vill köpa bostad billigt"
När börjar återhämtningen? Om botten nås efter Coronakrisen, typ nästa sommar och vi ser stillastående priser i tre fyra år efter det så snackar vi om 2014 - 15 om man ska vara optimistisk
Citera
2020-05-21, 16:06
Medlem
Citat:
Vad yrar du om. Ett vaccin kommer till September/Oktober. Det är redan etablerat... om du har alternativa källor så visa gärna dom haha
Ifrågasätter inte, men har du källa på detta? Jag vill gärna veta vilket företag/ forskningsgrupp som har ett vaccin .
Citera
2020-05-21, 16:22
Medlem
Citat:
Den senaste i raden är Astra,

https://www.astrazeneca.se/content/az-se/media/pressmeddelanden/svenska_pressmeddelanden/2020/astrazeneca-advances-response-to-global-covid-19-challenge-as-it.html

Det finns ganska många artiklar om detta, tog den första jag såg på Google.
Låter spännande vi får hålla tummarna, dock är den fortfarande inte validerad, vi får se hur kliniska testerna går. Får läsa en rapport lite mer noggrant från utvecklarna.
Citera
2020-05-21, 18:36
Medlem
Crinds avatar
Citat:
Den senaste i raden är Astra,

https://www.astrazeneca.se/content/az-se/media/pressmeddelanden/svenska_pressmeddelanden/2020/astrazeneca-advances-response-to-global-covid-19-challenge-as-it.html

Det finns ganska många artiklar om detta, tog den första jag såg på Google.

Föga förvånande att Astra stiger på börsen, samtidigt som det har gått mindre bra för alla andra.

https://www.di.se/nyheter/europaborserna-foll-men-astra-zeneca-steg-i-london/
Citera
2020-05-21, 18:48
Medlem
Isnatts avatar
Jag ska köpa ett hus. Bor i bostadsrätt. Sålde nu utan att ha klart med nytt eget boende. Jag kan bo hos anhörig om det är så, annars har elite hotel bra priser på månadsrum till det att jag hittar ett hus att köpa.
Har varit på husvisningar hela vintern/våren och det är bra tryck på husen som man klarar av med två inkomster utan att fördärva sig ekonomiskt. Väldigt bra fart, enligt mig. Mäklarna verkar också tycka det.

Och gällande bostad i innerstan så känner jag att det verkar något lugnare. Människor verkar inte lika chansande. Skulle gissa att jag fick 5-7% mindre än vad jag skulle fått för ett år sedan (men gjorde ändå en fin vinst, nästan 10 års boende i br ).

Det återstår att se hur det blir nästa år, det är väl då lånelöftena baseras på årets inkomster, eller?
Då kan det bli väldigt annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in