2020-05-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Det finns ett militärsjukhus i Stockholm där någon form av vård med syrgas kan erbjudas men det sjukhuset används inte av ännu oklara anledningar. I en artikel i BBC framträder vittnen som vittnar om hur äldre medborgare i Sverige nekas syrgas som kunde räddat livet på dom. En del patienter är yngre än 70 och hade troligt överlevt många år framför sig. Istället får dom en morfininjektion som ytterligare försvårar andningen.

BBC, Coronavirus: What's going wrong in Sweden's care homes?, https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

Ett fullständigt mäskligt haveri. Otroligt att sossarna ökar i opinionen. Regeringen måste ta ansvar för detta.. Detta ska aldrig glömmas bort. Rättvisa ska skipas.
Citera
2020-05-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Färre smittade VET vi ju inte, eftersom vi inte har någon allmän testning av befolkningen. Däremot färre allvarligt sjuka. Och jag tror att det kan bero på, att de svagaste och sköraste redan har gått åt - naturligtvis i kombination med, att vi varit duktiga som folk, på att hålla på de restriktioner som ändå funnits. Att vi har varit det, ser man ju på att både säsongsinfluensan och vinterkräksjukan fick ge upp sju veckor tidigare än vanligt, och att antibiotikaförskrivningen gått ner massor.

Egentligen är det meningslöst att diskutera det är, innan FHM lägger fram resultatet av den nationella antikroppsundersökningen. Hoppas att det blir nu klockan 14.

Vi har i nuläget testat 209816 personer, vilket är mer än dubbelt av förra veckan, och trots detta, mindre rapporterade fall än förra veckan.

Just nu testar vi ca 32000 i veckan.
Citera
2020-05-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Att vi får färre å färre smittade trots att vi inte har restriktioner visar just på det.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=7465899
Ingen nytt .Vi hörde samma sak i 2 månader.
Allting är stabil .
Hoppas det stämmer men..
Citera
2020-05-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Tegnells våta dröm att de andra länderna kommer ikapp... för det är just det han tror om han tror på massimmunitet.

Massimmunitet eller inte. Det är ganska tydligt att Stockholm har nytta av immuniteten på ett eller annat vis just nu. Finns ingen annan förklaring till de minskande siffrorna.
Jag tror knappast att folk är försiktigare än tidigare i Stockholm. Tvärt om vad jag hör iaf.
Citera
2020-05-20, 13:30
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Det finns ett militärsjukhus i Stockholm där någon form av vård med syrgas kan erbjudas men det sjukhuset används inte av ännu oklara anledningar. I en artikel i BBC framträder vittnen som vittnar om hur äldre medborgare i Sverige nekas syrgas som kunde räddat livet på dom. En del patienter är yngre än 70 och hade troligt överlevt många år framför sig. Istället får dom en morfininjektion som ytterligare försvårar andningen.

BBC, Coronavirus: What's going wrong in Sweden's care homes?, https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836
Och det är de siffrorna som är officiella. Pratade just med en som hade sin farbror på äldreboende här i närheten. Hans farbror hade dött i "feber"
Citera
2020-05-20, 13:31
Medlem
Om man kollar på Corona map där har dom 10 dagars kurvor..Sveriges kurva går konstant snett uppåt.
Citera
2020-05-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vi har ju inte byggt någon immunitet, hänger du inte med?

Varför får vi då färre å färre nya fall? Var får du ifrån att vi inte byggt någon immunitet?
Citera
2020-05-20, 13:32
Medlem
Aston-Martins avatar
Professorns tips för vården hemma om du är sjuk i covid-19
Björn Olsens råd om vad du ska – och inte ska – göra

Citat:
De flesta som är drabbade av covid-19 kan vårda sig själva hemma.

Men vad ska man tänka på vid långvarig feber och sjukdom? Finns det något man bör undvika?

Björn Olsen, överläkare i infektionssjukdomar och professor, reder ut hur du bäst hemmavårdar dig vid misstänkt virussmitta.

Hur ska man tänka kring kost? Finns det något jag bör undvika?

– Ät som vanligt, en varierad kost är att föredra. Men håll igen på alkoholen. Kroppen är redan ansträngd vid en infektion och alkohol är ytterligare något som kroppen måste bryta ner. Dessutom smakar det inget vidare när man är sjuk, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet.

Jag har svårt att äta ordentligt, vad kan jag göra?

– Ett bra tips är att äta soppa, puréer är också ett alternativ om det är jobbigt att exempelvis tugga. Känns det också svårt kan man dricka lite varm buljong ur en kopp. Det är väldigt bra att få i sig salter när man är sjuk och det finns i både buljong, soppa och puré.

Bör jag undvika kaffe eller te?

– Nej, det är inga problem att dricka kaffe och te. Det finns ingenting som säger att det skulle påverka på något sätt.

Bör jag ta kosttillskott under min sjukdomsperiod?

– Nej, det finns inga kosttillskott som hjälper mot covid-19. Det är bara dyrt och onödigt. Det finns inga belägg för att till exempel D-vitamin skulle hjälpa. Ät så mycket varierat du kan så får du i dig dina vitaminer via kosten. Har din läkare ordinerat kosttillskott, för att du har brist av någonting, ska du givetvis ta det.

Hur länge kan jag ta Ipren eller Alvedon?

– Vi brukar rekommendera Alvedon i första hand, eftersom den innehåller paracetamol. Det är effektivt mot feber och ger mindre biverkningar. Ibuprofen som finns i Ipren kan ibland ge biverkningar om man äter andra mediciner.

Kan jag dricka hostmedicin för att lindra min hosta, till exempel Cocillana-etyfin?

– Nej, det ska man undvika. Under det akuta sjukdomsförloppet ska man helst inte ta hostmedicin. Cocillana kan stänga av hostreflexen vilket kan leda till att det sekret som man annars hostar upp stannar i luftvägarna. Vi skulle aldrig ge hostmedicin till någon med en aktiv lunginflammation. Morfin dämpar hosta, men även andningen för den som tar för mycket. Har man dessutom problem med syresättningen kan Cocillana vara direkt farligt.

Jag har haft feber i flera veckor. Kan det påverka organen? Är det farligt?

– Covid-19 är långvarig, långvarigare än en vanlig influensa. Det finns inget botemedel, utan kroppen får ta hand om det själv. Att ha feber i exempelvis 50 dagar är ovanligt, och avviker från det ”normala” sjukdomsförloppet. Vi har väldigt individuella immunförsvar. Det skiljer sig från person till person, precis som våra utseenden. Det enda som man kan rekommendera är att vila och göra de sakerna man orkar. Det är inte farligt och påverkar inte organen om man inte har väldigt hög feber.

Jag har envisa och långvariga symtom på covid-19, vad kan jag göra?

– Det är egentliga samma sak här. Vila, men var uppe så mycket du orkar och försök att ha riktiga vilopauser där du sover en längre stund och sedan rör du på dig igen. Det är väldigt viktigt att röra på sig så mycket man orkar för att undvika att få blodproppar. Det finns en ökad risk för blodproppar med detta virus. Att röra på sig är även bra för lungorna, eftersom de ventileras bättre.

Varför har jag feber kvar men inga andra symtom?

– Den lilla termostaten som finns i hjärnan har varit uppskruvad och det tar ett litet tag för den att ställa om. Även sent i sjukdomsförloppet kan man ha en allmän inflammation i kroppen och feber är ett symtom på det. Det är bara att vänta ut.

Jag har haft långvarig feber, kan jag träna och leva på som vanligt (utan att träffa andra)?

– Gör så mycket du orkar, men inte mer. Ett tips är att inte ta tempen hela tiden. Morgontempen är ofta låg, är man aktiv på dagen så stiger temperaturen och det behöver inte alltid innebära att man har feber. Får man plötslig frossa eller en värmekänsla är det klart att man kan ta tempen. Men man får inte bli mätfixerad. Kropp och psyke interagerar och påverkar varandra. Ta inte tempen mer än nödvändigt.

Hur ska jag ligga för att avlasta mina lungor så mycket som möjligt?

– Det finns inget rätt eller fel här. En del säger att det funkar bättre för dem att ligga på mage. Man ska ligga på det sättet som känns bäst. Har man mycket hosta kan det hjälpa att sittligga, lägg en kudde under madrassen så att du kommer upp högre.

Jag har fått coronaeksem. Finns det något jag kan smörja dem med?

– Nej, rör inte dem. Klia inte, utan låt dem läka ut av sig själv. Jag har själv aldrig sett någon med dessa symtom men det är uppenbart att det här viruset har många verktyg i sin låda.

Kan jag göra något för att få tillbaka mitt lukt- och smaksinne snabbare?

– Tyvärr är det bara att vänta ut. Det kommer tillbaka.

Jag har diarré, kan jag ta några tabletter som stoppar, exempelvis imodium eller dimor comp?

– Nästan 50 procent av alla med covid-19 får magproblem. Det beror på att viruset förökar sig i tunntarmen. Diarré är fem lösa avföringar per dag. Men svaret är att man inte ska ta några tabletter mot diarré. Undvik det så långt som möjligt. Se till att få i dig vätska. Buljong, eller juice är bra då de innehåller både socker och salt som kroppen behöver vid diarré. Resorb fungerar också men det är billigare och funkar lika bra med det andra.

Vad ska jag göra om mitt immunförsvar överreagerar och hur märker jag det?

– Det märker man, man kraschar helt. Då måste man in till sjukhuset. Man får svårt att kissa och blir väldigt, väldigt sjuk.

Bör jag tänka på något särkskilt som gravid?

– Håll avstånd och följ Folkhälsomyndighetens råd. Gravida stack inte ut från början av det här virusets framfart. Men när det började bli för många fall av svårt sjuka gravida kom de här försiktighetsåtgärderna. Det var faktiskt samma sak under svininfluensan, gravida drabbades hårdare.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Svetsaren ser nervös ut. Nu ska det bli intressant vad han kommer fram till. Inget som vanligt eller överraskar han?
Citera
Medlem
Familjen hindrade att vården puttade farfar ut över ättestupan.

Flera anhöriga DN talat med är kritiska mot att äldre inte behandlas mot covid-19, utan ges palliativ vård direkt – utan att få träffa läkare.

När sonen till covidsjuka Jan, 81, krävde att han skulle få näring istället för morfin tillfrisknade han snabbt.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/covidsjuka-jan-81-fick-palliativ-vard-blev-frisk-nar-familjen-satte-stopp/
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
San Marino är högst om man räknar på totalen.

Vi ligger högst om räknar hur det ser ut just nu. England ligger strax under oss.

Financial Times 7 day rolling average: https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areasRegional=usny&areasRegional=usnj&c umulative=0&logScale=1&perMillion=1&values=deaths

Den där är ju ganska intressant om man jämför Sverige och UK från när de gick i lockdown och inte vi.

Uk hade redan då vänt och var på väg nedåt, vi låg lägre men påväg uppåt. Nu ligger vi i princip lika.
Tycker inte att man på den kurvan (än så länge) går att utläsa att en lockdown har varit bättre för UK (jämfört med sverige), blir intressant att se hur det ser ut om en månad till.
Citera
2020-05-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Dina ordval säger mycket. Din våta dröm är alltså att Tegnell ska ha fel? Verkar så på många här på Flashback. Hade det varit Jimmie Åkessons strategi hade den hyllats av samma personer gissar jag.

Vi ser ju på statistiken nu att färre å färre nya fall per dag rapporteras, trots ökad testning, detta tyder starkt på att vi går emot ökad flockimmunitet.

I’m not right-wing and I believe the wrong choices have been made. Then again, I also believe we’ll see a resurgence in cases shortly — and I don’t believe that antibody testing shows above 3-5% of the country being infected.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in