Citat:
Ursprungligen postat av
Citra
Något som har fastnad i mitt huvud väldigt mycket sen igår efter att ha läst FUPen av alla hemskheter är att storebrodern sa "E var inte med och åt, hon äter alltid 1h före oss"
Vilken 4 åring äter 1h före sin familj?
Och vart var E när dem åt? Instängd i källaren eller rummet?
Hur kan en 13 åring inte märka om det föregår våld i hemmet. Och hur kan förskolan och BVC kvinnan inte märka om en 4 åring väger 10 kg och har tappat halva håret när det är LVU föräldrar?
Hon hade tjockt fint hår hos sina fosterföräldrar. Ett barn som förändras såhär mycket borde ringa varenda varningsklocka hos myndigheter och skolor / vård. Speciellt när det handlar om LVU barn
Jag kan inte förstå hur många omständigheter som ledde till den här flickans död som det egentligen finns.
Det känns hemskt att skriva det. Men jag tror att misshandeln mot E var väldigt utstuderat och att föräldrarna var noga med att dölja det. Många verkar ha fått för sig att de tappade tålamodet och därför misshandlade henne men jag tycker att ett flertal indicier talar emot det. Jag tror att det handlade om systematiska bestraffningsmetoder pga följande:
1. Grannarna hörde aldrig skrik och oväsen. Det betyder att föräldrarna var noga med att se till att misshandeln a) ägde rum på ett annat ställe än lägenheten (källaren?) och jag tror även på tider där andra i familjen sov.
2. Det kommer fram i FUP att P har en historik av att tänka ut bestraffningsmetoder för A. Att han till exempel väckte honom flera gånger på nätterna. Jag tror att de gjorde något liknande med E.
3. Om hon blev drogad var hon väl snarare foglig än trotsig och livlig. Varför tappa besinningen med ett drogat barn?
4. Angående natten då detta hände (jag är säker på att det var på natten, då grannarna nedanför hörde oljuden). Jag tror inte alls att de badade henne.
5. R skriver till P att hålla ut, att de bara måste få henne trygg tills besöket från soc är avklarad. Vad skulle de göra sedan?
Med det sagt menar jag inte att de planerade att mörda henne. Men ingen chans att misshandeln inte var genomtänkt.
P.S. En tanke som slog mig angående handdukarna med knarkrester på. Att de användes för att få henne lugn och tyst medans bestraffningen pågick.