2020-05-19, 22:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt! De visar att det går att ta kontroll över smittan om man vill och har resurser och planerar efter detta.

Jaa, Island visar faktiskt att det är möjligt att stoppa smittspridningen. Noterbart är även att Island, som jag förstått det, inte heller stängt ner förskolor och grundskolor.

Den kritiske lär hävda att Island är en Ö, Visst men efter att Danskarna stängde gränsen mot Sverige har vi haft ungefär samma förutsättningar.

Med en mer "vuxen" och homogen befolkning hade vi kunnat löst detta.
Citera
2020-05-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Så sjuka gamlingar isoleras på sjukhus i 3 månader?
Då behöver man inte COVID-19 för att dö.
Citera
2020-05-19, 22:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
De destruktiva effekterna av de huvudlösa lockdownerna kommer, på några års sikt att orsaka betydligt fler förtida dödsfall än vad covid-19 någonsin kommer att göra.

Massarbetslöshet, social misär och krossade livsdrömmar är välkända faktorer som förstör folkhälsan och förkortar liv.

Så bryr du dig verkligen om liv, tänk lite längre än näsan räcker.

- Jag säger detsamma. Har du lyckats tänka längre än näsan räcker?

Tror du att man undviker ekonomisk kris genom att låta epidemin härja ohejdat? Eller kan det vara så att epidemin förstör ekonomin ännu mer än motåtgärderna? Kan det vara så att motåtgärderna, som förvisso är mycket dyra, ändå är lönsamma, eftersom epidemin annars skulle rasera ekonomin ännu mer?

Gäller sambandet mellan ekonomi och hälsa även när Sverige har bränt enorma pengar på invandring? Hur många svenskar har offrat livet på Sveriges flyktingmottagning? Har flyktingmottagandet räddat livet på några flyktingar? Eller har svenskarna offrat sina egna liv utan att rädda livet på några utlänningar?

Tänk längre än näsan räcker!

Citat:
Jo, men nu är ju covid-19 en sjukdom som drabbar de äldre hårdast. Utan några som helst restriktioner så skulle kanske 200 000 av de 1,6 miljoner människor som är 70 år eller äldre avlida, (om man räknar med 12 procents dödlighet i den stora gruppen). Dessutom skulle ca 10 000 yngre människor dö i covid-19. I den meningen så har vi faktiskt lyckats med att skydda våra äldre äldre, men, tyvärr, inte de allra sårbaraste av dem, de 80 000 som bor på särskilda boenden.

Våra 3700 dödsfall i covid-19, hur beklagliga och tragiska de än är, förbleknar med katastrofsiffrorna ovan. Dessutom visar de veckovisa dödstalen i covid-19 på en svag minskning av dödstalen. Eftersom restriktionerna inte skärpts så är den enda förklaringen att andelen immuna ibland befolkningen ökat.

- En annan förklaring kan vara att den mest sårbara delen av befolkningen redan har dött bort. Den genomsnittliga motståndskraften har ju ökat, genom att dom individer som har sämst motståndskraft, helt enkelt har avlägsnats från befolkningen. Har vi vunnit på att sortera bort dom svagaste delarna av befolkningen?

Citat:
Fortsätter trenden med ett långsamt minskande antal nya dödsfall i covid-19 så är det ett tecken på att det tragiska priset, vad gäller avlidna i covid-19, för ökad immunitet hos befolkningen, ständigt sjunker.

- Det sjunker, men från en väldigt hög nivå. Sveriges siffror över dödsfall är fortfarande extremt mycket högre än våra grannländers.

Hade det varit bättre att ligga på Finlands nivå, och sträva efter en minskning från den nivån?

Citat:
Så vi har fått betala dyrt med tragiska dödsfall i början av pandemin.Men i våra nordiska grannländer så kan det komma att ske det motsatta. Nu i början av pandemin så har de kommit lindrigt undan vad gäller direkta dödsfall i covid-19 tack vare sina lockdowner. Men tack vare detta så har man sått en draksådd, som de kommer att få skörda:

- Vill våra grannländer ha tillbaka Covid-19? Kommer smittbärare från Sverige att vara välkomna till grannländerna? Vem har sått en draksådd?

Citat:
Dels så står dessa grannländer med en befolkning som helt saknar immunitet emot SARS-COV2. När lockdownerna nu lyfts så kan smittspridningen dra igång igen. Det är bara en tidsfråga innan de tappar kontrollen över den, liksom man gjorde i början av mars.

- Hur säker kan man vara på att Sverige kommer att få något tillbaka för att vi offrade en stor mängd av våra medborgare?

Finns risk för motsatsen? Finns risk att Covid-19 har tärt på svenskarnas motståndskraft, och gör oss mer mottagliga för sjukdomar i framtiden?

Citat:
Och dels så har lockdownerna, i sig, orsakat enorma skador på dessa samhällen och för de människor som bor där. Det rör sig om såväl ekonomiska och sociala skador som psykologiska sådana. Detta kommer att kunna påverka den övergripande folkhälsan i våra nordiska grannländer, kanske för årtionden framöver.

- Alla dessa skador hade kunnat undvikas ifall Europas smittskyddsmyndigheter hade haft vett att sätta in åtgärder mot epidemin i god tid.
Citera
2020-05-19, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo är de ärliga i totalt antal kan man se kanske den riktiga siffra. Folk dör bara av lunginflammation. Det är så det är typ.

Ja tyckte ändå detta var häpnadsväckande 40-50 döda sjukvårdspersonal i en region på 3 miljoner!

Kan siffrorna generaliseras eller iaf ge fingervisning om magnituden coronakatastrofen i Ryssland så är detta mycket allvarligt.

Och då tror jag inte på en snällare mutation jämfört med Europa som har antytts tidigare här.
Citera
2020-05-19, 22:52
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Va? Att du eller jag inte är kränkta är det sista jag tänkte på.

Vem skulle bli kränkt då, hade du tänkt?
Citera
2020-05-19, 22:54
Medlem
Är det bara jag som är trött på hela det här coronaspektaklet och är väldigt nära på att sluta bry mig? Jag får känslan av att fler och fler skiter i restriktionerna och återgår till det vanliga livet. Har lust att gå ut på stan med en skylt "#Fake crisis" i äkta konspiratörsanda
Citera
2020-05-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Här följer alla officiella siffror från den 14 Maj.
Källa är Socialstyrelsen.

Döda totalt...3395 st
Döda under 70 år...322 st
Antal smittade..28582

Jag har sett siffror på allt mellan 15 till 24 procent angånde peroner under 70 som INTE har underliggande sjukdom och därmed defintionsmässigt icke tillhör någon riskgrupp.Jag skattar risker högt så jag har använt mig av 24 procent.

Vidare så antager jag att det går 20 oupptäckta fall på varje upptäckt.Det må tyckas vara lågt i sammanhanget men det är ju bättre att underskatta detta tal än att överskatta det.

Totalt antal smittade således...571640 personer.

Antal personer döda som inte ingår i riskgrupp..322 X 0,24 vilket ger ungefär 77 st.

Förhöjd dödsrisk för icke riskgruppspersoner..77/571640 vilket ger 0,0013 procents förhöjd risk att dö i Covid 19 för denna majoritet av personer.
Ja precis. Och med så många smittade har väldigt många exponerats för virus utan att utveckla covid-19.
Citera
2020-05-19, 23:00
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Vem skulle bli kränkt då, hade du tänkt?
De kvarvarande från förintelsen.

De som inte är i livet längre blir inte kränkta, helt rätt, Men du kränker deras minne.
Citera
2020-05-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Influensan eller?

Ja och sviter av influensan. Våra äldre framförallt inom äldrevården smittas och avlider när vaccinet fungerar sämre. Är ett resultat av hur svenska folket vill ha det genom sina politiker. Det fungerar så länge inget rubbar cirklarna och avslöjar bristerna. Influensan har vi vant oss vid, det är det normala som ingen ser. Så kom covid-19 och plötsligt fick politikerna och svenska folket upp ögonen.

- Äldrevård är en station för de allra sköraste (de flesta ska bo hemma så länge som möjligt) och mest förvirrade personerna som inte klarar vardagen.
- Äldrevård satsar på trivsel där många i personalen kan lite av varje. Jag har inga data men misstänker att finns det en generell överrepresentation av personal som är relativt nya i Sverige.
- Spetskompetens inom olika områden är en bristvara och kostar för mycket.
- Struktur och ledning fungerar varierat. Dålig pandemiberedskap och smittskyddskompetens.
- Äldrevård är något som kommunerna måste upphandla var tredje år. Byte av strukturer och personalneddragningar är ett resultat av att "lägsta bud till specificerad kvalitet" vinner.
Citera
2020-05-19, 23:01
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Äh jo?
Många i Sverige nu som till slut fått svar på den eviga frågan; "HUR kunde folk stödja Hitler?!"

Ju fler som dör i corona desto högre oponinssiffror får Löfven.
Ju fler som dör desto fler står bakom FHM.
Hjärntvätten krossar den propaganda Goebbels körde med.

Vill du förresten vara så god och redovisa skillnaden mellan ett äldreboende i Sverige idag och Bergen-Belsen på 40-talet förutom att de inte måste straffarbeta på äldreboendet?
Kvävs till döds ✔️
Dör utan nära och kära ✔️
Ingen i befolkningen gör något åt det ✔️
Hälften av de intagna dör ✔️
De kan inte ta sig därifrån ✔️
En speciell grupp utsätts för massdöden ✔️
Ledarna hyllas ✔️

https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/article/bergen-belsen

Varsegod här kommer en beskrivning av Bergen Belsen. Lite annorlunda än ett svenskt äldreboende.
Senast redigerad av Ogunquit 2020-05-19 kl. 23:05. Anledning: Redigering
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaFlintstones
Är det bara jag som är trött på hela det här coronaspektaklet och är väldigt nära på att sluta bry mig? Jag får känslan av att fler och fler skiter i restriktionerna och återgår till det vanliga livet. Har lust att gå ut på stan med en skylt "#Fake crisis" i äkta konspiratörsanda
Ja det är bara du. Fråga personal på landets IVA får du höra. Även om det lättat lite senaste veckan . . .
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
De kvarvarande från förintelsen.

De som inte är i livet längre blir inte kränkta, helt rätt, Men du kränker deras minne.

Tvärt om, jag hedrar deras minne. Som du vet är det många som har dött nyligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in