2020-05-19, 22:10
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tyvärr är psykosen av global art.
Världen har förstört sin ekonomi för generationer för i stort sett ingenting.
Det är det värsta jag har sett i hela mitt relativt långa liv.
Det är modern av alla misstag.
Det är helt obeskrivligt.

Har du haft viruset än?
Citera
2020-05-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror du verkligen själv på det du skriver? Mig veterligen finns inte ett enda land i hela världen som nått något som ens varit i närheten av flockimmunitet.

Kolla kurvorna i Stockholm och närliggande regioner och ställ dig frågan varför antalet inlagda för vård störtdyker i just dessa regioner. Om distansering och klimatet var förklaringen varför dippar det då inte på samma sätt i regionerna med mindre smittspridning....

Det finns massa hårt drabbade regioner i världen där immunitet börjat minska smittspridningen loool
Citera
2020-05-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tills viruset är utrotat, alternativt tills vi har ett vaccin. Kör man hårt, disciplinerat och samordnat så inträffar utrotningen så snabbt att vaccinet inte hinner utvecklas.

Ekonomin återhämtar sig snabbt. När folk inte konsumerat mer än basvaror i några veckor så har de sedan en period då de shoppar, fikar och reser mer än vanligt, så några veckors totalstopp jämnar ut sig över en årscykel.

Snacket om det psykiska är så löjligt överdrivet. Jag har suttit hemma i en och en halv månad, med stärkande promenader i solskenet som enda avbrott, och jag har varken börjat supa eller slå frugan. Det har snarare stärkt familjesammanhållningen att ägna mer tid med varandra. Hälsan känns bättre också, när man bara äter hemlagat och hinner sova längre på nätterna. Att utomhusluften är alldeles frisk och skön att andas mitt i stan känns också som ett plus, liksom att slippa drabbas av några vårförkylningar.

Du låter som en riktig cuck. Inte ens min fru stannar hemma som du gör.
Citera
2020-05-19, 22:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Tills viruset är utrotat, alternativt tills vi har ett vaccin. Kör man hårt, disciplinerat och samordnat så inträffar utrotningen så snabbt att vaccinet inte hinner utvecklas.

Ekonomin återhämtar sig snabbt. När folk inte konsumerat mer än basvaror i några veckor så har de sedan en period då de shoppar, fikar och reser mer än vanligt, så några veckors totalstopp jämnar ut sig över en årscykel.

Snacket om det psykiska är så löjligt överdrivet. Jag har suttit hemma i en och en halv månad, med stärkande promenader i solskenet som enda avbrott, och jag har varken börjat supa eller slå frugan. Det har snarare stärkt familjesammanhållningen att ägna mer tid med varandra. Hälsan känns bättre också, när man bara äter hemlagat och hinner sova längre på nätterna. Att utomhusluften är alldeles frisk och skön att andas mitt i stan känns också som ett plus, liksom att slippa drabbas av några vårförkylningar.

Är helt på din linje. Känns som att de som skyller på psykisk ohälsa mm bara sitter och hittar på för att de inte gillar restriktioner. Man undrar ju hur dessa människor klarar av en semester eller 10 veckors sommarlov utan att ta livet av sig.
Citera
2020-05-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Kolla kurvorna i Stockholm och närliggande regioner och ställ dig frågan varför antalet inlagda för vård störtdyker i just dessa regioner. Om distansering och klimatet var förklaringen varför dippar det då inte på samma sätt i regionerna med mindre smittspridning....

Det finns massa hårt drabbade regioner i världen där immunitet börjat minska smittspridningen loool

Det är ingen idè, bespara dig tiden, oavsett vad det presenteras för data så kommer det inte att gå in i skallen. Det värsta som kan hända nu är vaccinet som kommer i September... då finns det liksom inget annat att tjata om, världens undergång etc.

Jävla alarmister. Ni är ju psykiskt sjuka.
Citera
2020-05-19, 22:15
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:

Håller fullständigt med dig. Har isolerat mig i ett par månader pga X antal riskfaktorer.
Men lider med ungdomarna.
Citera
2020-05-19, 22:16
Medlem
Förutom att influensa, RSV-virus och vinterkräksjukan störtdök när vi införde social distansering såg jag precis att det fanns nya data på de bakteriella invasiva luftvägsinfektionerna för april månad 2020 på FHMs hemsida.

Jämförelse mellan 2019-2020 i april, invasiva allvarliga infektioner:

Pneumnokocker: från 174 till 23 fall (minskning 87 %)
Grupp-A streptokocker: från 75 till 37 fall (minskning 50 %)
Haemophilus influenza: från 20 till 5 fall (minskning 75 %)

Likt resultaten av influensa, RSV borde detta vara resultat av social distansering.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Inte en enda islänning ligger på sjukhus för covid-19. Av konstaterat smittade är det bara 3 personer kvar som inte tillfrisknat än, men de 3 är alltså lindrigt sjuka. Trots fortsatt testande har inte ett enda nytt fall upptäckts under den senaste veckan.

https://www.covid.is/data

Helt suveränt gjort av Islänningarna. Trots att dom i mars hade en en betydligt högre smittspridning än Sverige, så har dom nu nästan helt utrotat smittan.

https://www.covid.is/data
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Äh jo?
Många i Sverige nu som till slut fått svar på den eviga frågan; "HUR kunde folk stödja Hitler?!"

Ju fler som dör i corona desto högre oponinssiffror får Löfven.
Ju fler som dör desto fler står bakom FHM.
Hjärntvätten krossar den propaganda Goebbels körde med.

Vill du förresten vara så god och redovisa skillnaden mellan ett äldreboende i Sverige idag och Bergen-Belsen på 40-talet förutom att de inte måste straffarbeta på äldreboendet?
Kvävs till döds ✔️
Dör utan nära och kära ✔️
Ingen i befolkningen gör något åt det ✔️
Hälften av de intagna dör ✔️
De kan inte ta sig därifrån ✔️
En speciell grupp utsätts för massdöden ✔️
Ledarna hyllas ✔️

Skillanden mellan nazityskland och Sverige är att i Sverige bor en massa fegisar som aldrig skulle kunna slåss ens mot Lichtenstein. Medan Tyskland hade en enormt stark armé. I övrigt är Sverige exakt lika som nazityskland.

Jo det finns ett par skillander till. Svärje gör det som naxister gjorde inte genom att ha planerat det. De bara gjorde det av opportunistiska skäl. Och sist men inte minst: tyskarna gjorde det mot ett annat folkslag än sitt eget. Svärje gör det mot sitt eget folk.
Citera
2020-05-19, 22:17
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Stefan Molenyx teori: den svenska regeringen vill att så många äldre ska dö för att spara pengar på dem. Detta av samma anledningen som massinvandringen.

https://www.youtube.com/watch?v=_9gQjcdfmes
Citera
2020-05-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Frågan är vad som skulle kunna vara orsaken, för helt klart så finns det inte antikroppar hos tillräckligt många.

Förslag;
- korsimmunitet
- genetik
- livsstilsfaktorer
- medicinska faktorer
Om unga personer inte smittar/blir smittade lika lätt, så får man ett åldersberoende R0-värde.

Om man ska tänka lite högt.

Ponera att R0 är 2.5 för de över femtio. På en vuxenfest med medelålders/gamla människor kan man uppmäta en väldigt våldsam spridning. Man drar slutsatsen att R0 för viruset är 2.5.

Men föreställ dig att R0 för barn och unga är en tiondel så stort, närmare 0.25. Det innebär att barn är mottagliga för smitta, om de exempelvis får smittad saliv direkt i munnen från ett annat barn. Små barn kanske också kan smitta sin närmsta familj, som barnet delar baciller med. Men i en population av enbart barn så dör smittan ut.

I en sån här miljö räcker det kanske med att 15% av medelålders/gamla smittas, för att man ska börja se effekt av immunitet. Hur många barn som är smittade har ingen betydelse för flockimmuniteten, eftersom barn redan är immuna i ett makroperspektiv.

Det låter kanske fantasifullt, men åh andra sidan så är symptom- och riskbilden för COVID-19 extremt åldersberoende. Så det är inte omöjligt att R0-värdet måste behandlas som en åldersberoende variabel istället för en konstant.

EDIT: Ponera att varannan person är ”immun” ur ett makroperspektiv. Då blir faktisk R0=1.25 (även om kluster av medelålders män kan smitta som R=2.5) och flockimmunitet inträffar redan vid 20% smittade.
Senast redigerad av aw 2020-05-19 kl. 22:34.
Citera
2020-05-19, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Vi som ligger före i kurvan har insett att flockimmunitet redan börjat minska smittspridningen i Sverige. Om några månader kommer Världen tvingas fokusera på den riktigt stora krisen som är den ekonomiska depressionen med följande massarbetslöshet, svält etc.... den krisen kommer spela i en helt annan division än pandemikrisen lol. Lockdown länder kommer då dessutom ha en andra-våg av pandemin att oroa sig för.
Du måste vara allvarligt skadad i huvudet om du tror att minskiningen beror på flockimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in