2020-05-19, 21:46
Medlem
Att rutinmässigt ge äldre med lunginfektion andningshämmande läkemedel, är aktiv dödshjälp, för att inte säga något värre,

https://www.dn.se/nyheter/sverige/geriatrikprofessor-det-har-ar-aktiv-dodshjalp/
Citera
2020-05-19, 21:47
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Du svarar alltså ett påstående med anekdotiska fall på läkare som dött. Vad tycker du att det bevisar?
https://feber.se/film/filmregissor-dodad-av-giraff/381743/

I alla fall kan man se en giraff innan den går till angrep men det kan man inte göra med en virus cell........
Citera
2020-05-19, 21:47
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
De dog flera per vecka under influensaepidemin april 1993 än vad det gjorde 2020 april. Statistik kan vara svårt att smälta ibland. Vad tycker du vi ska göra åt dom 30000 som dör i hjärt och kärlsjukdommar varje år, eller dom 20000 som dör i cancer varje år? Du vet väl om att 12000dör på grund av tobaksrökning varje år. 4000 dör pga alkoholskador. Statistik är ett svårt ämne. På fem år dör fler människor i världen i tobaksrealterade skador än det gjorde under hela andra världskriget.
Ja statistik är ett svårt ämne - under de första åren av 90-talet dog det c:a 95 000 personer per år, jämfört med c:a 90 000 personer per år under det senaste decenniet. Detta berodde på att barnkullarna var mycket större i början av 1900-talet än på 1930-talet, vilket påverkar antalet döda 80-90 år senare. Därför var det kanske inte så konstigt att vi haft en månad på 90-talet med fler döda än i april 2020.
Citera
2020-05-19, 21:48
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Jag tycker du ska sluta med jämförelser med nazityskland.

Stark ledare. Många som dör. Folk tittar tyst på. Jämförelsen är inte helt irrelevant.
Citera
2020-05-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad skulle vara ett bättre alternativ menar du? Som är bättre för plånboken?
En snabb, distinkt, extremt hård och ganska kort "lockdown", samordnat mellan så många länder som möjligt, med mål att totalt utrota viruset. Parallellt med det en omfattande samordnad satsning på informationsutbyte, utveckling och tester av läkemedel och behandlingsmetoder, samt stora satsningar på vaccinutveckling.

Alternativt gör ingenting då, i så fall. Det här veliga mittemellan är det dummaste av alla alternativ. Halvhjärtade eller alldeles försent införda "lockdowns" som kostar en massa utan att ge något signifikant resultat. Då kan man förstås lika gärna skita i det och ta smällen. Skräpländer som Belgien hade nog lika gärna kunnat strunta i det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag tittade på worldometers, men dina data är bättre. Kollade på nyc.gov och där säger de 6291 t.o.m. 8 april.
Sanningen kanske är närmre din siffra än nyc.gov, jag vet ju inte med någon säkerhet.

Sambandet blir ändå tydligt. Om inte immuniteten satte stopp så borde man kunna hitta hårt utsatta stadsdelar där kurvan bröts vid kanske 1,000 eller 2,000 döda per 1M. Men jag kan inte hitta det någonstans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Många av de som dör tillhör riskgrupp pga diabetes. Deras förväntade livslängd är numera nästintill normal livslängd. Så även om man tillhör riskgrupp hade man kunnat leva ett fullångt liv utan corona.

Exakt..men de ingår ju i riskgruppen så jag förstår inte vad detta har för betydelse i detta sammanhang?
Jag har ju räknat folk UTANFÖR riskgrupper,inte sådana som ingår i dem.
Diabetetssjuka skall ges ett acceptabelt skydd emot Coronasmitta.
Ingen är nog oense därom.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
I genomsnitt sedan Sveriges första fall från 31 Januari så har ungefär 22 personer i månaden dött av Covid 19 utanför de etablerade riskgrupperna.

På ett år ger detta ett totalt dödstal på 264 personer.

Mellan 250-300 personer i Sverige dör i trafiken per år.
Var kan du se det?
Citera
2020-05-19, 21:50
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Stark ledare. Många som dör. Folk tittar tyst på. Jämförelsen är inte helt irrelevant.
Jo, den är fullständigt irrelevant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jaha.. personer som tillhör en riksgrupp - t.ex. med högt blodtryck eller diabetes samt äldre - kan lika gärna dö, som du ser det.

Du har en motbjudande människosyn.

Har du svårt för att förstå det svenska språket?
Ingen har väl påstått att riskgrupper inte skall skyddas,sannerligen inte jag.
Får jag rekommendera SFI?
Citera
Medlem
Ingen kommer någonsin kunna övertala mig att vi har gjort rätt i Sverige.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/geriatrikprofessor-det-har-ar-aktiv-dodshjalp/?fbclid=IwAR0erlokMq8t1Ykorb9zTTCz_b4THtpmPetho-49_mJ4bZKK9XKDu_7frdU
Citera
2020-05-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag föreslår att du kollar det själv. Var på Nyhetsmorgon.
Jag vill inte försöka återge vad han sa, då det lätt misstolkas.
Jag tyckte hur som helst att det lät väldigt rimligt. Har varit förespråkare för munskydd tidigare, men börjar helt klart kunna se även alla nackdelar.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12799158

Roligast i klippet var att se Hong Kongs parlamentsledamöter SLÅSS med munskydden på.

Hong Kong har ju varit ett av dessa ställen som alarmisterna har hyllat. Om det ser ut på det här sättet då är det inget under att man MÅSTE bära munskydd. ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in