2020-05-19, 19:26
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Bra, då är den förklarat, troligen. Den fyrkanten låter enligt din beskrivning inte tung, plåt med kol i?
Varför skulle en sådan grej försvinna från lägenheten? Enligt FUP hade de inte hittat något passande föremål till fyrkanten.

Kanske det var den han bankade W med...
Citera
2020-05-19, 19:29
Bannlyst
Citat:
Precis, har förstått det, helt lågiskt som tänkt att lämna spår som att W skulle tagit sig med tåget till Göteborg. Så ser det ut.

Men han använde hennes bankkort redan kl. 14:30 som du kan läsa på sida 39 i FUP. Och hon förmodas ha dött efter det, eftersom Wilma pratade med sin mamma i telefonen kl. 17:03 på sida 1 i FUP, förutsatt att det stämmer att de pratade med varandra då, det är oklart för mig vad de sa till varandra då.

Men hur som helst så använde han hennes kort, och det gjorde han kanske för att det var hans pengar på hennes konto och han hade inga pengar kvar själv, och de hade kommit överens om att han skulle använda hennes kontokort.
Så jag tror inte att han försökte få det att verka som att hon hade tagit tåget till Göteborg. För varför då säga till polisen på väg hem från Ljungskile, på sida 29 i FUP, att han själv skulle åka till Göteborg och hälsa på en släkting men gick av i Ljungskile?
Det går ju också emot hans story som han sen kommer med på sida 919 i FUP, om att han åkte efter henne till Göteborg.
Möjligen att han ville få det att verka som att han åkte efter Wilma till Göteborg, men varför var han då lerig på tröjan som polisen sa?

Citat:
Kan ligga något i det du vill att T dumpat i Ljungkile, men då är det alldeles troligt att det fått plats under hans jacka tex. Dator, telefon, den truppiga saken som använts i misshandeln eller annat som borde försvinna.
Den fyrkantiga saken som hade lämnat avtryck i blodet framför tv:n /bokhyllorna, Wilmas ipad???
En sådan lite mindre sak kanske går att gräva ner med bara händerna, tänker jag.

Hans största problem är förstås liket i det läget, eftersom det kan börja lukta, vilket han troligen kände till. Allt annat kan han slänga senare.
Och om det är ett planerat mord, då kan han ha haft med sig en mindre spade i väskan med liket i, eller i tex en påse.
Senast redigerad av vemsa 2020-05-19 kl. 19:37.
Citera
2020-05-19, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan ha blivit tvättat - men INTE EFTER Wilma legat där. Det har man konstaterat. Och Bluestar reagerar även på protein - så det är inte så konstigt att reagensen visar ett så stort fält som inte är blod.
Hade han tvättmaskin eller var han tvungen att gå till tvättstugan? En tvättstuga måste ju bokas, ofta i god tid, när man bor i ett hyreshus. Kanske inte fanns några lediga tider just dom dagarna heller. Därav blev vissa saker inte tvättade som man tycker dom borde ha blivit. Dom blev väl kanske kastade i stället. Typ handdukar mm.
Citera
2020-05-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det kan ha blivit tvättat - men INTE EFTER Wilma legat där. Det har man konstaterat. Och Bluestar reagerar även på protein - så det är inte så konstigt att reagensen visar ett så stort fält som inte är blod.

Bluestar reagerar på vissa proteiner. Kravet är att proteinet innehåller en hemgrupp, vilket tillexempel proteinet hemaglobin gör och är det som oftast eftersöks.
Det finns också ämnen som kan ge falska reaktioner, t.ex klor som finns i bl.a. Klorin, som verkar vara favoritrengöringsmedlet vid städande efter våldsdåd.
Citera
2020-05-19, 19:38
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishHouse
Anledningen med tågresan är som sagt att stärka hans historia om att Wilma har lämnat lägenheten, därför använde han Wilmas kort både vid affärren och tågresan. Ljungkile är det 2:a av 7 hållplatser fram til gbg. Klev han på vid Östra Uddevalla är det bara en hållplats till ljungkile. Hadde han användt sitt eget kort tillbaka hade inte han haft något alibi, om han nu inte hade användt kontanter och köpt biljetten av en kontrollant.
Och så hade sin egen mobil med sig med GPS påslagen. Falskt alibi kräver intelligens.
Citera
2020-05-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urre01
Naturligtvis tror jag inte det. Men, någon här inne undrade om incheckat bagage scannas eller inte. Det måste ju ske på något vis. Har gjort 8 resor bara senaste året, men inte funderat på vem eller vad som kollar.
Allt bagage kollas om man flyger. Även handbagaget. Där är det ju folk som kollar.
Citera
2020-05-19, 19:40
Medlem
KKNDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jo han kunde inte hålla truten då, tills han pratade med sin advokat.
Sen var hans Piehole stängt.

På vilken sida i fupen är hans förhör innan advokaten?
Citera
2020-05-19, 19:45
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oneofone.
Den fyrkantiga saken tillhör vatten pipan! Man brukar oftast värma på några extra kolbitar som man har i en fyrkantig (tror?) Plåtask typ. Det ser exakt ut som avtryck efter en sådan. Kom på det när jag va hemma hos grannen och såg att hennes gjort brännmärken i plastmattan. Va rätt lika iaf
Vattenpipan är ju väldigt specifikt uttalad som saknad av Linda också. Det känns som att du är något på spåren.
Citera
2020-05-19, 19:48
Medlem
Citat:
Jo han kunde inte hålla truten då, tills han pratade med sin advokat.
Sen var hans Piehole stängt.
Ahaa! Var det så det låg till, jag kan mkt väl tänka mig, att adv. Beatrice har givit T. goda råd betr. värdet i att yttra så lite som möjligt.
Citera
2020-05-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Tror fadern är mer involverad i detta än man kan ana. Antagligen har kvarlevorna transporterats och T har mött upp någon bekant till pappan eller pappan själv och dem har tagit kroppsdelarna vidare längre bort från Uddevalla trakten.
Jag hade pejlat Tishkos, pappans och deras bekantas telefoner för att se deras rörelser dagen och dagarna efter mordet.

Just börjat läsa FUP och ligger på sid 700 ungefär.

Vill minnas att media och polisen gick ut med att en kroppsdel tillhörande wilma hittats utomhus och att dem därmed förklarade henne död men att letandet fortgår. Vill minnas att det var bålen.
Men i FUPen så hittade dem hennes huvud dagen därpå som T häktades.

Kan någon klargöra detta?
Hade polisen hållt tyst om huvudet för att inget ska nå ut till media eller?
Det var ju dubbel sekretess. Inget skulle komma ut.
Kan W tom blivit transporterad och dumpad utomlands med hjälp av släkt eller bekanta?
Citera
2020-05-19, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Ja eftersom det gick en man där men varningen kom från polisen naturligtvis...exakt vet de väl inte när de fick in samtalet men han har gått 1,5-2 mil så han har då inte hunnit gräva ner nåt större.
Bäcken är ju med kulvert dessutom men det borde du väl sett i fup?

Han var lerig på tröjan, så något har han hunnit göra mer än att gå från tågstationen i Ljungskile mot Uddevalla. Något som han inte vill berätta för polisen, eftersom han ljuger om att ha hamnat i bråk med ett invandrargäng i Uddevalla på sida 29 i FUP:

"Vi frågade killen varför han var så lerig på tröjan och han sa att det kom ifrån när han
hamnade på backen i Uddevalla i samband med bråket. Han var ju inte hellerig framme på
tröjan men hade en del lerstänk, med lite större lerfläckar ca 3-4 cm i diameter."

Eller tror du att han bråkade med invandrarkillar den dagen?

Jag vet inte hur bäcken ser ut, men vad vill du ha sagt med att det finns kulvert där?
Kulverten har galler för övrigt.

Men under botten av bäcken i Ljungskile är bara ett smart ställe där man kan gömma lik. Det finns nog andra smarta ställen där ingen letar.
Havet är visserligen i närheten av tågstationen i Ljungskile, men havet är också väldigt synligt för alla. Bäcken ser ut att vara dold av träd och buskar på de bilder jag har sett, så där kan man gräva mer ifred tror jag.
Citera
2020-05-19, 19:54
Medlem
Citat:
Kanske det var den han bankade W med...

Ja, och asken (eller vad det nu var av plåt) gick sånder, vi kan föreställa oss att då blev det till vassa kanter också att skära med..? Trubbiga eller vassa eller vad... någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in