2020-05-19, 14:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Nu hann vi ju skriva om varandra lite, men jag delar helt din uppfattning att det är många varianter på hur det här kan sluta i HD och återförvisas, för den delen.

Yes, med tanke på att Björn Lindén formulerade sin dom väl och gav tydliga referenser till tidigare falls bevisning och hur det ska tolkas, han försökte göra domen så vattentät som möjligt, precis som det ska vara med en dom, själva skuldfrågan ska inte kunna ifrågasättas, det är bara påföljden som ska kunna justeras i en god dom.

Får åklagarna gehör för sin begäran att HR ska tolka bevisen och indicierna på ett annat sätt än vad TR gjorde så borde HD gripa in och tala om vad det är som gäller i fall likt detta.

Åklagarnas DNA-argument är ju lika tunna i överklagan som i TR.
Citera
2020-05-19, 14:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ang Påsmannen: på sid 8 i överklagan behandlar åkl honom. Åkl resonerar ung som så att han syntes i tid och rum relativt långt bort från mordet, att det inte finns några uppgifter om att han var blodig och att det handlar om ett tättbebott område.
Slutsatsen avs mannen blir att ”Det är bara en man av tusentals män”.
(lyckades ej kopiera från dokumentet)

Så kan man ju resonera om man vill men jag tror inte att HR köper det resonemanget, vi får se,tid och rum är ju relativt men jag förstår varför de vill tona ner hans förekomst.

September verkar ju vara då det ska gå av stapeln, Hiding hade inte så bråttom den här gången, krävde inte ens förtur.
Citera
2020-05-19, 14:19
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Den är välskriven.
Den är på 32 sidor.
Åsa vill ha förhandling i September.

Mitt herrskap..... Varse go !!

https://docdro.id/La10xw1

STORT tack!

Har nu läst överklagan 2 gånger! Otroligt välarbetat och mycket tydlig.

Det måste vara extremt svårt att få ihop "stolparna" för detta massiva material på 32 sidor, men #TeamÅsaHiding har lyckats! Nu ser man fram emot HR och att se GM få skaka galler i resten av sitt liv.

Min övertygelse om att det är rätt GM har inte ändrat sig till MGM fördel en enda gång under dessa snart två år, utan allt har bara stärkts. Lyssnat igenom stora delar av rättegången i TR igen. Lögnerna staplar sig i både FUP och TR. Men de kommer falla som dominobrickor.

Och det kommer även de som eventuellt fortsätter med att ljuga och slingra sig för att skydda SD, självklart med att göra på sikt...

När man läser om "Softis" geocacher på www.geocaching.com, så ser man att hon har lämnat ett stort hål i hjärtat på alla som kände henne (ja, förutom GM och bihang då) och hon är älskad och saknad av MÅNGA. De som inte känner henne personligen, de berömmer henne för hennes intelligenta och fina cacher.

Något som sticker ut är BeholderX. Mannen hon skulle till Norge med dagen efter att hon blev brutalt mördad. Han gör sitt andra besök vid LW´s grav på årsdagen och tar sedan en av hennes många kluriga Geocachar, "Katt år elcentral - blev proppmätt".

Citat:
2019-05-15

Idag hade jag bestämt mig för att det skulle bli en lite längre utflykt efter jobbet än normalt en vardag. Men det var ingen vanlig dag. För ett år sedan hände något fruktansvärt som kom att göra en stor inverkan på mitt liv. Än idag finns det inga fullkomliga svar att ge men jag ville ta mig till Örebro idag för att hälsa på Softis. Kände att det var något som behövde göras. Besöka hennes plats och hälsa på vid några utav hennes cacher. Det är ändå ett litet sätt att få ta del utav henne och lära känna henne lite bättre. Ett meddelande som ligger kvar och väntar på att få undersökas.

Citat:
Anlände till kyrkogården och hittade nu fram till den grav som uppgraderats med en riktig gravsten sedan jag senast besökte den. Slog mig ner på en bänk, funderade på livet, orättvisor och skrev några rader.

"Blomfröna yr i luften, Solen lyser med sin falskhet
De dödas mark äter sig mot vägen, en grånad dam vattnar sin make
Kall och brun stycke sten, dagar alldeles för få
Lyktor tända med förtvivlan, blommor närda utav salt
En saknad och älskad mamma, låt oss hoppas att luften är fri"

Citat:
Körningen hem var lugn då det inte var mycket trafik ute. Fanns tydligen en del tårar kvar i kanalerna men det gick bra att köra. Kändes skönt att få komma hit idag och hälsa på dig lite. Hoppas att du snart kan vila i frid.

Stort tack och bock för buttarna och skratten.
https://www.geocaching.com/geocache/GC67ABY_katt-at-elcentral

#TeamÅsaHiding

En stor skillnad i ren mänsklighet mot detta:

https://forumbilder.com/i/ro6E
Citera
2020-05-19, 14:19
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ang Påsmannen: på sid 8 i överklagan behandlar åkl honom. Åkl resonerar ung som så att han syntes i tid och rum relativt långt bort från mordet, att det inte finns några uppgifter om att han var blodig och att det handlar om ett tättbebott område.
Slutsatsen avs mannen blir att ”Det är bara en man av tusentals män”.
(lyckades ej kopiera från dokumentet)

Jag kan hjälpa dig.
Jag har hela Överklagan i Word.

(kanske skulle redigera lite i den och skicka in den igen till Tingsrätten..... he he he)

Bara att säga sida och stycke så klistrar jag in. Inga problem.

Varse go, bäste Rubar.

I tingsrättens dom har nämnts en man med en vit påse. Mannen ska ha iakttagits längs med motorvägen en bra bit både från mordplatsen och från platsen där senast kända position för Lena Wesströms telefon finns. Det kan redan här anmärkas att beteendet att gå längs en motorväg där en gångtrafikant är mycket synlig inte är särskilt fördelaktigt för en mördare som snarare vill hålla sig dold. Vidare noteras att det inte är fråga om en iakttagelse av en man med blodiga kläder eller en man med ett tillhygge eller ens en man i den absoluta närheten, vare sig i tid eller rum, av händelsen. Mordet har begåtts i ett tättbebyggt område där det har uppehållit sig tusentals personer, sovande eller vakna, inne eller ute. En av dessa personer har gått längs motorvägen några kilometer från brottsplatsen några timmar efter mordet. Det finns ingenting i den iakttagelsen som säger att det har något med mordet att göra.
Det är bara en man av tusentals män.
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-05-19 kl. 14:24.
Citera
2020-05-19, 14:20
Medlem
Enl överklagan så begär Hiding att även HR skall gå syn hemma hos SD. Hon menar att det är ”av största värde att även HR” får göra det.
Och hon slår fast att det inte kommer att ”innebära någon större kränkning av enskilds intresse”. Undrar om SD delar den uppfattningen?

SD har väl ändå full tillgång till huset nu: nog har han tid att möblera om i källaren fram till september? Kan en syn i detta läge ha något större värde?
Citera
2020-05-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
STORT tack!

Det måste vara extremt svårt att få ihop "stolparna" för detta massiva material på 32 sidor, men #TeamÅsaHiding har lyckats! Nu ser man fram emot HR och att se GM få skaka galler i resten av sitt liv.

Min övertygelse om att det är rätt GM har inte ändrat sig till MGM fördel en enda gång under dessa snart två år, utan allt har bara stärkts. Lyssnat igenom stora delar av rättegången i TR igen. Lögnerna staplar sig i både FUP och TR. Men de kommer falla som dominobrickor.

Och det kommer även de som eventuellt fortsätter med att ljuga och slingra sig för att skydda SD, självklart med att göra på sikt...

När man läser om "Softis" geocacher på www.geocaching.com, så ser man att hon har lämnat ett stort hål i hjärtat på alla som kände henne (ja, förutom GM och bihang då) och hon är älskad och saknad av MÅNGA. De som inte känner henne personligen, de berömmer henne för hennes intelligenta och fina cacher.

Något som sticker ut är BeholderX. Mannen hon skulle till Norge med dagen efter att hon blev brutalt mördad. Han gör sitt andra besök vid LW´s grav på årsdagen och tar sedan en av hennes många kluriga Geocachar, "Katt år elcentral - blev proppmätt".

#TeamÅsaHiding

Det råder inte längre någon tvivel i detta fallet, det vill säga, SD är Gärningspersonen. Frågan är tillika hur involverad HD var i mordet på L*na Wesstr*m ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-19, 15:01
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det råder inte längre någon tvivel i detta fallet, det vill säga, SD är Gärningspersonen. Frågan är tillika hur involverad HD var i mordet på L*na Wesstr*m ?

Mvh/ @JokerMannen

Bäste @JokerMannen! Nu satsar vi på en öl ihop vid HR till hösten!

Nej, det råder ingen tvekan alls! Det gör det troligen inte heller hos åklagarna, poliserna och andra som jobbat och jobbar med detta. Svårt att vet HUR INBLANDAD HD är, men att hon är inblandad och/eller har varit med och "städat" undan bevis, samt ljugit och slingrat sig för att skydda SD, det är och har länge varit uppenbart.

"Även Stefa*n David*ssons före detta hustru har utretts och misstanken mot henne har sänkts och är numera helt nedlagd."

Det står inte att hon är helt friad i fallet. Men sannolikt i själva mordet, som jag tolkar det. Det står bara att "misstanken mot henne har sänkts" och "är numera helt nedlagd".

Jag tror nog att alla som jobbar/har jobbat med detta, vet att hon har varit med och städat undan bevis och skyddat SD, samt ljugit för Polis och TR.

SD´s lek med LW var som jag skrivit tidigare "kattens lek med råttan".

Och vi vet alla att katten som dödad ett byte, självklart stolt vill visa upp detta för sin matte. Om det enbart var verbalt, det kommer vi kanske aldrig få veta. Men GM har självklart talat om hur duktig han är som har röjt bort hotet mot deras framtid. Det är det optimala kärleksförklaringen a la "jag gör ALLT för att förtjäna dig, min drömkvinna".

"Där HD pekar, gräver SD". Vem var det nu som sa det?

Mvh
/FS

#TeamÅsaHiding

Överklagan PDF: https://forumfiles.com/R9E5f81co2/2705overklagan_pdf
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2020-05-19 kl. 15:15.
Citera
2020-05-19, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
STORT tack!

#TeamÅsaHiding

Tack för Dina medskickade citat och tack till LW:s vän, synd att hon inte fick chansen att följa med honom till Norge! (Det blev en tårfylld läsning för min del).
Citera
2020-05-19, 15:25
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tack för Dina medskickade citat och tack till LW:s vän, synd att hon inte fick chansen att följa med honom till Norge! (Det blev en tårfylld läsning för min del).

Samma för mig! Trots att jag läst det tidigare, så får man ont i magen och blir gråtfärdig av att läsa det. Många visar sin saknad på Geocaching.com, men BeholderX´s kommentar är extremt gripande.

Barnen, UW, vänner och grannar ska inte behöva leva i limbo eller rädsla. Detta måste klaras upp.

Jag hoppas att de kan plocka in SD innan HR, men jag vet inte riktig hur det fungerar med det? Men åklagarna och poliserna gör nog vad de kan för att säkra de bevis som kan finnas kvar. Och för att säkra eventuellt kvarvarande bevis, så kanske de kan hitta en väg att låsa in den som har mest intresse av att förstöra bevis? Man kan alltid hoppas.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-05-19, 15:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
SD säger att han stannade för att hon mådde för dåligt helt enkelt. Det kunde bli tal om självmord om han lämnade henne innan hennes mående blev mer stabilt. Lena ställde inget krav på att han skulle vara singel för att hon skulle inleda förhållande med honom så då behövde han inte välja.

Jo, fast jag tänker att incitamentet att stanna med en sjuk partner som hen är otrogen mot inte enbart är betingat av vad den sjuka kan ta sig till. Obs! Jag vet inte som i faktisk vetskap, det är inte mitt field of speciality, men tycker mig ofta märka att människor förankrar sin tillvaro i normer varur de definierar sig utifrån en uppfattning om vad andra förväntas tänka(*). Det är inte schysst att vara otrogen, särskilt inte mot en sjuk, men det kanske är mer oschysst att överge en sjuk som måhända vid tillfället skulle haft svårt att rodda sig själv?

(*) Jag menar inte att SD nödvändigt är en som anpassar sig in absurdum, men han var en del undflyende drag som objektivt nog ofta kan ses som oärligt, eller nyckfullt (fast det kanske är betingat av att han pejlar in någons sinnesstämning). Folk kan säga att de "kör sitt eget race" men människan är ändå en ytterligt social varelse på gott och ont, många går nog omkring ien slags mall som de i varierande grad av medvetande låtit andra definiera. JG exempelvis har hållt på intensivt med gc i många år, men när han dryftat det framlänges och baklänges i förhör så tycker han inte det är så kul kanske.
Citera
2020-05-19, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Så kan man ju resonera om man vill men jag tror inte att HR köper det resonemanget, vi får se,tid och rum är ju relativt men jag förstår varför de vill tona ner hans förekomst.

September verkar ju vara då det ska gå av stapeln, Hiding hade inte så bråttom den här gången, krävde inte ens förtur.

Ja de gör vad de kan, givetvis, för att dämpa betydelsen av påsmannen. Tex detta: ”Vidare noteras att det inte är fråga om en iakttagelse av en man med blodiga kläder eller en man med ett tillhygge..”.
Men det betyder ju inte att mannen inte var blodig eller inte hade ett tillhygge på sig; det var ju inte möjligt att göra en sån iakttagelse sett till omständigheterna.
Och något innehåll borde ju påsen ha haft. Ett tillhygge kan inte uteslutas.

Nej Hiding har nog inte nu så bråttom. Tiden kan ju nu tala till hennes fördel; att något nytt framkommer innan det är dags för HR.
Och förtur är kanske hursomhelst svårt att få igenom då en mgm är på fri fot och det inte föreligger några andra speciella skäl?

Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag kan hjälpa dig.

I tingsrättens dom har nämnts en man med en vit påse. Mannen ska ha iakttagits längs med motorvägen en bra bit både från mordplatsen och från platsen där senast kända position för Lena Wesströms telefon finns. Det kan redan här anmärkas att beteendet att gå längs en motorväg där en gångtrafikant är mycket synlig inte är särskilt fördelaktigt för en mördare som snarare vill hålla sig dold. Vidare noteras att det inte är fråga om en iakttagelse av en man med blodiga kläder eller en man med ett tillhygge eller ens en man i den absoluta närheten, vare sig i tid eller rum, av händelsen. Mordet har begåtts i ett tättbebyggt område där det har uppehållit sig tusentals personer, sovande eller vakna, inne eller ute. En av dessa personer har gått längs motorvägen några kilometer från brottsplatsen några timmar efter mordet. Det finns ingenting i den iakttagelsen som säger att det har något med mordet att göra.
Det är bara en man av tusentals män.

Tackar.👍

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen

Vad i överklagan gör dig så övertygad om detta?
Citera
2020-05-19, 15:46
Medlem
FrankIsBacks avatar
Som någon så fint skrev tidigare i tråden....

Tingsrätten var bara Generalrepetitionen innan den riktiga föreställningen i Hovrätten.

Lite så känns det faktiskt och jag tror att Björn verkligen vill att detta skall avgöras i Hovrätten.
Jag håller med Björn om att tittar man på vart och ett av bevisen eller indiciet så kan man ifrågasätta dom relativt enkelt och komma fram till alternativ. Absolut är det så och domen var välskriven på det sättet. Så JA, ett och ett oberoende av varandra JA.

MEN, när man lägger ihop ALLA dessa indicier och bevis och tittar sammantaget på dom alla med utgångspunkt på vad som har hänt så känns det helt annorlunda. Den sammantagna bilden visar ganska tydligt på vad som har skett. Det är faktiskt bevisat Var, När & Hur Lena blev mördad och parallellt med det finns det en gubbe som passar perfekt in i händelsekedjan och i bilden av vad som har hänt. Det Åkl saknar är Vem? Det finns ett tydligt motiv hos den misstänkte. Det finns ett skitkass alibi som inte håller. Det är också (så nära det bara går) uteslutet att nån annan skulle vilja mörda Lena. Ofantliga mängder med lögner så som sex med cykel eller helt otroligt konstig minnesförlust titt som tätt.
Det finns såklart massor med fler exempel som styrker allt det här.
Så sammantaget blir det i mina ögon ett hållbart åtal som borde ha gett en fängelsedom.

Detta fallet har varit väldigt uppmärksammat och människor utanför rättssalen skulle komma att noggrant penetrera vartenda ord i domen. Denna Dom skulle vändas och vridas på av alla möjliga.
Det visste såklart Tingsrätten om och med anledning av alla ögon på sig och som kom att läsa Domen så tror jag faktiskt att Tingsrätten sköt problemet ifrån sig lite grann. "- Vi gör en stenhård prövning, välskriven Dom, sen så får detta prövas i Jönköping istället" Självklart är det inte så utan Björn är en kompetent Domare, men jag får ändå en känsla av att detta borde avgöras i Hovrätten..... Ni fattar vad jag menar så ordmärk inte nu.

Visst, när Björn plockade dom ett och ett så trasade han sönder bevisningen, men hade han valt att se den sammantagna bilden så är det uppenbart och bortom rimligt tvivel att Stefan borde ha dömts för mordet.

Fallet i Boden när Kim styckmördade Vatchareeya så har man heller ingen exakt tidpunkt, vart det hände, hur det hände, vem som gjorde det, mordvapen eller inte mm. Det enda som fanns var lite blod i bagageluckan. Ett och ett av bevisen betydde inte ett skit, men den sammantagna bilden visade klart och tydligt vem Gärningsmannen var.

Jag bara säger............... (när jag sitter här och funderar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in