2020-05-19, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag har funderat över en konstig sak:

FUP sidan 348.

Undersökningsprotokoll Soprum Göteborgsvägen 21, 2020-01-21 11:27 diarienr: 5000-K1449768-19
1: Stoppning med blodbesudlingar Från innehåll i COOP påse med P* Ö* R* namn
2: Textilfiber Från innehåll i COOP påse med P* Ö* R* namn

"Ägaren" av denna COOP påse bor c:a 5-6 km från soprummet, fågelvägen.

Hur i h-e hamnade den där??

https://www.google.se/maps/place/FORSH%C3%84LLA+HOLMEN+111,+451+91+Uddevalla/@58.3268345,11.8962611,6761m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x46450e4311936741:0x90245 242bc206f05!8m2!3d58.3053786!4d11.8639639?hl=sv

https://www.hitta.se/kartan!~58.32580,11.88797,12.736817085930712z/tr!i=sUMMX674/search!i=iVxl5XGqko!q=Pernilla%20%C3%96stman%20Rod as%20Forsh%C3%A4lla%20Holmen%20111%20Uddevalla!t=s ingle!st=prv/tileLayer!l=1?search=Pernilla%20%C3%96stman%20Roda s%20Forsh%C3%A4lla%20Holmen%20111%20Uddevalla&st=s ingle&sst=prv&sids=iVxl5XGqko&srb=0

FUP sidan 814

"Pernilla informeras om att det anträffats en coop påse med hennes namn på i ett soprum i
närheten av Göteborgsvägen/Kaparegatan. Hon ombeds berätta om varför kassen fanns där.
Pernilla berättade att hon arbetar på Agnesbergsgatans gruppboende. är
adressen dit. Hon är den på boendet som beställer mat från coop och det är därför hennes
namn kan finnas i en coop kasse. Kassarna slängs i soprummet på Agnesbergsgatan. För att
komma in i soprummet så måste man ha en nyckel och utrymmet är inte öppen för
allmänheten. Hon har inte slängt några kassar i närheten av ovan nämnda platser och det
borde inte någon annan i personalen heller ha gjort. Hon vet inte hur kassen hamnat på
adressen.
Hon får frågan om hon slängt kuddar.
Hon säger att hon slängt kuddar i soprummet på Agnesbergsgatan.
Hon får frågan om hon känner Tishko Ahmed.
Hon känner inte honom.
Hon får frågan om hon känner Wilma Andersson.
Hon känner inte henne.
Hon får frågan om vart hon bor.
Hon bor i Ljungkile."
(Felstavat: Ska stå: Ljungskile)

Detta område ingår också i det nya sök området som FIKK blev tillvisade.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/s%C3%B6kandet-efter-wilma-vi-hittade-saker-som-vi-rapporterade-till-polisen-1.28101912
Mitt fetade. Från Tishkos bostad till agnesbergsgatan är det inte så långt.
Citera
2020-05-19, 11:03
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Mitt fetade. Från Tishkos bostad till agnesbergsgatan är det inte så långt.

Jo jag vet det.

I förhöret så bor vederbörande i Ljungskile.
Enligt Eniro bor vederbörande på Forshälla Holmen 111
Kan iofs säg vara gammal uppgift från Eniro
Enligt Folkbokföringen så är denna adress riktig.

Sedan vet man ju inte om uppgiften att påsen blev kastad på Agnesbergsgatan.
Det finns även möjlighet till att sopbilen har fumlat lite också...

Lite märkliga kopplingar, Ljungskile, Agnesbergsgatan och sökområdet runt Forshälla Holmen.
Men tack för din feedback. Jag ville bara lyfta mitt "fynd".
Senast redigerad av K.Blomkvist 2020-05-19 kl. 11:10.
Citera
2020-05-19, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Ja, den sop-teorin har både vi och förhoppningsvis polisen slagit hål på. Den håller helt enkelt inte.

Anmärkningsvärt enligt mig är att mordplatsen ligger mindre än 1 mil ifrån öppet hav.
"Resterna av Kim Wall flöt ju upp till ytan ganska direkt". Ja - men det hade och göra med en galen dansk som inte hade rätt material i ubåten för att göra sig av med kroppen.

Har du tillgång till fastlandet och material kan du utan problem få en kropp att stanna på havsbottnen skulle jag tro. Resväska + kropp + vikter, mycket vikter.

Det är möjligt. Fast är man rutinerad rökare så har man oftast med sig "pre rolled's" oavsett om man är på jobb eller på bio med frugan. Man åker alltså inte hem bara för att röka. Men absolut, kör man firmabil så kanske man tänker annorlunda i o m lukt.
Skulle T verkligen haft tillräckligt med vikter hemma. Och dessutom ingen båt vad jag vet. Kanske mycket stenar i väskan då.
Citera
2020-05-19, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komment1
Det kan kännas rätt pga att vi vet vad han gjort (alla bevis som pekar mot honom) men det funkar inte så i rättssystemet. Tänk om man är oskyldig (menar allmänt nu och inte just Tishko)? Klart som fan man tillslut erkänner ett brott man inte begått om man som i Kurdistan eller andra länder har förhörsledare som skriker en i ansiktet och slår en. Är absolut ingenting som borde ske i ett land som Sverige.

Kloka ord.
Vi får inte bli barbarer.
Senast redigerad av Moschata 2020-05-19 kl. 11:37.
Citera
2020-05-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
He he... lite snedvridet där. Nu kan jag tycka att griftefridsbrott borde graderas. En styckning av en människa samt att gömma denna/begrava etc, borde vara ett grövre brott än att enbart gräva ner en hel kropp. Mord eller inte mord. Men hanteringen av den döde borde graderas. Precis som mord graderas. I detta fall borde heller inte straffpåföljden för ett sådant här griftefridsbrott ätas upp av ett ex.vis 18-årigt straff. Då borde man lägga PÅ denna straffpåföljd. Men det är en annan historia i och för sig.

Hur som helst - om man nu inte skulle kunna döma för mord vad gäller Tishko så borde det finnas en gradering på griftefridsbrott i alla fall. Min bestämda åsikt.

Som sagt, gärna ett "Grovt brott mot griftefriden".

Resten får du nog ta dig en funderare på! Sverige har ett system där 18 års fängelse är det längsta tidsbestämda straffet man kan dömas till. Då kan/skall man ju inte kunna dömas till t ex 20 års fängelse, så länge det rör sig om en samma mål/gärning eller sammanläggning av straff.

För att du skall förstå hur komplext det är med lagen om förutsägbar rättstillämpning, likabehandling inkl. fängelselagen kan du läsa caset nedan:
Kammarrätten i Stockholm avgjorde ett mål (3866-19) i december där en svensk man hade dömts till 3 år och 3 månaders fängelse i Sverige 2010. Innan han hann att avtjäna detta straffet dömdes han till döden i Thailand efter ett allvarligt narkotikabrott. Mannen fick dödsstraffet omvandlat till livstids fängelse och därefter omvandlades det till 36 år och 8 månaders fängelse. Mannen ansökte då om att överlämnas till Sverige, vilket gjordes. Svenska Kriminalvården fick då uppdraget att omvandla straffen på 36 år och 9 månaders fängelse samt 3 år och 3 månaders fängelse. Man omvandlade då det första straffet till 18 års fängelse och lade sedan på de 3 åren och 3 månaderna, som mannen inte hunnit avtjäna. Detta ledde till att straffet omvandlades till 21 år och 3 månaders fängelse. Dvs en påföljd som egentligen inte finns i Sverige. Kammarrätten avslog då detta och dömde ut att straffet skulle omvandlas till 18 års fängelse, dvs det högsta tidsbestämda straff som kan dömas ut.
Citera
2020-05-19, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja, jag fattar inte den påsen som det stod ett helt annat namn på. Hur fick Tishko tag på den?
I övrigt, nej. Att lämna huvudet i garderoben (och därmed en beseglad dom för griftefridsbrott, vilket till och med han borde insett) lär inte ha varit en del av en lek med polisen. Fast samtidigt, han verkar inte vara riktigt frisk. Allt är möjligt.
Han kanske skulle ha huvudet till sex.
Citera
2020-05-19, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Kloka ord.
Vi får inte bli barbarer. Men om indicierna väger mycket tungt ...kan man kanske rösta fram en ny lag för indicier, så att det ska kunna gå att döma utan full bevisstyrka.
Finns även "bevis" som går att ifrågasätta, t ex DNA som den misstänkte kan ha avsatt om han
umgåtts mycket med BO, även om det inte är MGM som är mördaren.
I triangeldramer kan en annan person vara GM, än den man trott.
Tredje person kanske varit hemlig och därför inte fallit i blickfånget.

Nu skojar du va? Vi skall alltså ha ett system "utan full bevisstyrka" vid ett brott som kan ge livstids fängelse.

Rättssäkerheten ringde och ville ha sin tjänst tillbaks....
Citera
2020-05-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Som sagt, gärna ett "Grovt brott mot griftefriden".

Resten får du nog ta dig en funderare på! Sverige har ett system där 18 års fängelse är det längsta tidsbestämda straffet man kan dömas till. Då kan/skall man ju inte kunna dömas till t ex 20 års fängelse, så länge det rör sig om en samma mål/gärning eller sammanläggning av straff.

För att du skall förstå hur komplext det är med lagen om förutsägbar rättstillämpning, likabehandling inkl. fängelselagen kan du läsa caset nedan:
Kammarrätten i Stockholm avgjorde ett mål (3866-19) i december där en svensk man hade dömts till 3 år och 3 månaders fängelse i Sverige 2010. Innan han hann att avtjäna detta straffet dömdes han till döden i Thailand efter ett allvarligt narkotikabrott. Mannen fick dödsstraffet omvandlat till livstids fängelse och därefter omvandlades det till 36 år och 8 månaders fängelse. Mannen ansökte då om att överlämnas till Sverige, vilket gjordes. Svenska Kriminalvården fick då uppdraget att omvandla straffen på 36 år och 9 månaders fängelse samt 3 år och 3 månaders fängelse. Man omvandlade då det första straffet till 18 års fängelse och lade sedan på de 3 åren och 3 månaderna, som mannen inte hunnit avtjäna. Detta ledde till att straffet omvandlades till 21 år och 3 månaders fängelse. Dvs en påföljd som egentligen inte finns i Sverige. Kammarrätten avslog då detta och dömde ut att straffet skulle omvandlas till 18 års fängelse, dvs det högsta tidsbestämda straff som kan dömas ut.
Sverige i ett nötskal. Lägg på straffen ovanpå de andra, som i USA. Dödsstraff vill jag inte ha på något sätt - men att vissa brott skall ätas upp av andra gillar inte jag. Men jag stiftar inte lagarna. Det är bara att se glad ut och acceptera. Men för mig är skändning av en död kropp på detta vis vidrigt. Men det går inte att straffa eftersom mord slår högre och därmed äts griftefridsbrottet upp av straffpåföljden vad gäller mord eller vållande till annans död (grovt brott).
Citera
2020-05-19, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Kanske har han styckat upp henne i små delar, som en fläskfilé. Hon var ju inte speciellt stor. Sen har han dumpat delarna i olika sopstationer då han har haft tillgång till X antal nycklar. Kanske var delarna så pass uppdelade och inlindade i plast och folie att ingen som hanterar sopor reagerat på dessa bitar.
Vidrig teori men inte omöjlig...
Mycket troligt.
Citera
2020-05-19, 11:21
Medlem
Novotars avatar
Tanke: Christoffer, systerns ex som har besöksförbud pga hot, stalking etc etc hon har skyddad identitet o bor på hemlig ort. T blir kompis m C vilket är bekräftat, C kriminell o kont. Undre världen. Hadn kan ju ha hjälpt T. Med borttransporten. Tillfredställande, gentemot hans tidigare (Wilmas syster) pga att han ej får träffa sin pojk som dom har gemensamt! T har försökt pumpa systern o Wilma om var hon bor och hotat. T har stått o bankat på systerns dörr o skrikit hora bl a. Före hon flyttade t hemlig/ort/adress. (Läs Emelie Karlssons vittnesuppgifter/syster)
Senast redigerad av Novotar 2020-05-19 kl. 11:23. Anledning: Felstavning
Citera
2020-05-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu låter det på dig som att vi skall ha en "liten specialregel" och "special-straffskala" när det finns misstanke om mord, men bevisningen inte räcker. Lite som en hämnd för att man inte kan fälla för mord. Det tycker jag låter både främmande och dumt!

Då missförstod du mig återigen.
Sätter i god ton punkt här då jag inte är ute efter ngt tjafs.
Citera
2020-05-19, 11:23
Medlem
T34Panzers avatar
Jag har fått 4 protolll av TR.

1. Stämningsansökan (aktbilaga 122)

2. Huvudprotokollet

3. Smsen (aktbilaga 136)

4. Och sedan fick jag även en aktbilaga 133

Den sistnämnda är snarlik HP - men numreringen stämmer inte.
Den börjar på sidan 360 och slutar på sidan 657.
Och - bilden på Polo-skon som i HP finns på sidan 355 finns i denna bilaga på sidan 360.

Hm....märkligt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in