Citat:
Det är dock inte min egen teori. Såhär skriver Wikipedia om spanska sjukan:Intressant teori.
Jag tror de snällare varianterna sprids ändå i samhället eftersom det är många utan symptom som sprider ut dem.
När det gäller resistenta bakterier då dödar man de svaga bakterierna med penicillin och de starkare bakterierna överlever och reproducerar sig. Jag har däremot svårt att se hur i dagens läge dödar vi bort de svagare Corona virusen och låter de starkare överleva.
Det verkar tvärtom, att man inte har nån koll på de asymptomatiska smittbärare och antingen behandlar eller stänger in de som är väldigt sjuka eller är sjuka.
Det råder ingen smittspårning av de asymptomatiska smittbärare i något land så vitt jag vet, kanske i Australien i så fall.
Jag tror de snällare varianterna sprids ändå i samhället eftersom det är många utan symptom som sprider ut dem.
När det gäller resistenta bakterier då dödar man de svaga bakterierna med penicillin och de starkare bakterierna överlever och reproducerar sig. Jag har däremot svårt att se hur i dagens läge dödar vi bort de svagare Corona virusen och låter de starkare överleva.
Det verkar tvärtom, att man inte har nån koll på de asymptomatiska smittbärare och antingen behandlar eller stänger in de som är väldigt sjuka eller är sjuka.
Det råder ingen smittspårning av de asymptomatiska smittbärare i något land så vitt jag vet, kanske i Australien i så fall.
This increased severity has been attributed to the circumstances of the First World War.[105] In civilian life, natural selection favors a mild strain. Those who get very ill stay home, and those mildly ill continue with their lives, preferentially spreading the mild strain. In the trenches, natural selection was reversed. Soldiers with a mild strain stayed where they were, while the severely ill were sent on crowded trains to crowded field hospitals, spreading the deadlier virus. The second wave began, and the flu quickly spread around the world again.
Så att göra som Sverige är en strategi för att viruset ska bli snällare med tiden. Den här mekanismen att virus muterar till snällare varianter med tiden, den sätts ur spel om man inte skapar en miljö där snällare mutationer har fördel.
Det här betyder inte att viruset nödvändigtvis kommer bli farligare med tiden, men ju längre tid man trycker ner viruset på konstgjord väg, desto större blir risken att "livet hittar en väg", dvs. viruset blir mer aggressivt.