Citat:
Ursprungligen postat av JazzforMiles
Skall kolla upp La Chemiserie Traditionnelle, det ser mycket seriöst och bra ut! Dock är det mest prisvärdheten från TailorStore jag funderar över, antagligen "sparar" man på att köpa en riktigt fin skjorta från La Chemiserie Traditionnelle med Eton^2-kvalitet än en billig från TS verkar det som.
jedipimp: absolut är "analog" butik det ultimata, men jag har aldrig stött på en sådan där de syr upp skjortor för några få hundralappar. Då jag är fattig student vore det perfekt att få bra skjortor för en spottstyver.
Första gången du går till La Chemiserie ska du se till att ha ca 45 minuter på dig. Måttagningen och "skapandet" av plagget, dvs val av krage, ficka osv, kommer att ta lite tid och du vill inte stressa igenom det. När du väl beställt en skjorta och är nöjd med resultatet kan du i princip bara gå in och peka på ett tyg så ordnar de en ny skjorta utifrån de gamla måtten. Mao så är det bara första gången som det tar lite tid.
Fördelen är dessutom att när du väl beställt en skjorta därifrån och fått dina verkliga mått kan du enkelt använda dessa för att beställa från Tailorstore om du nu känner för det. Att försöka mäta själv utan att veta hur man ska gå tillväga alternativt att mäta på en ej måttbeställd skjorta är bortkastat och lär endast leda till att du blir missnöjd med resultatet.
Jag funderar faktiskt själv på att beställa från Tailorstore för att se hur skjortan blir. Får återkomma när jag prövat.
Det bör kanske nämnas att jag endast prövat La Chemiserie på Artillerigatan samt i Helsingborg men jag kan inte tänka mig att de två andra butikerna skulle vara speciellt annorlunda.
Edit: En del av prisskillnaden förklaras självklart i lokalhyra och personalkostnad för La Chemiserie men också i det faktum att La C syr upp sina skjortor i Spanien medan Tailorstore syr i sydostasien.