2020-05-18, 19:15
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finasko
Har nu läst förhöret med hon från sociala jouren som var där på juldagen. När till och med polisen säger att de inte får åka dit utan polis för P ansågs våldsam och visar alla tecken när de hade samtalet. Samt att de tycker Rebecka ser drogad ut och dom gör NADA? De har polisen med sig så fattar inte varför det skulle vara så svårt att se till att få träffa Esmeralda.
Och att de är strax utanför adressen 18.15 på juldagen och de påstår att Esmeralda sover. Rent av jävla bullshit alltså. Får sån ångest av att läsa detta så det är helt sinnes, de hade alla befogenheter för att ta sig in men ändå nöja sig med dagen efter..

Det var alltså inte ordinarie socialtjänst som var där på juldagen? Märkligt att inget hände efter detta.
Citera
2020-05-18, 19:20
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Känns lite otydligt av det jag läst, svårt att faktiskt bedöma om hon faktiskt kan ha ramlat och slagit sig, eller fått i sig drogrester från pulver som legat eller från föräldrarnas svett, eller tolkar jag fel? Och fanns det inget förhör med mamman?

Visst verkar hon ha mycket blåmärken vid olika tillfällen, men det har ju ofta barn.

Underlåtelse att omedelbart ringa 112 när hon skadade sig är väl det enda som verkar helt säkert.

Ja, jag har bara precis börjat läsa FUP, och jag undrar hur säkra man är på saker. Min gissning är att de åtminstone har gett barnet diazepam med viss regelbundenhet, förmodligen för att få henne att sova eller lugna ned sig. Jag kan tänka mig att det mesta, buprenorfinet t ex, har kommit dit på andra vis, second hand genom att det funnits i lägenheten och i föräldrarna.

Men det är ju den mest optimistiska tolkningen, det är möjligt att föräldrarna helt avsiktligt hade ihjäl henne också.
Citera
2020-05-18, 19:30
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Jag leser och gråter leser och gråter helt grusomt.

Och aller mest hemsk er at om dom hadde ringt 112 direkt så hadde Esmeralda sannolikt varit i livet idag.
Citera
2020-05-18, 19:38
Medlem
[quote=Sir Dwain|71636692]Ja, jag har bara precis börjat läsa FUP, och jag undrar hur säkra man är på saker. Min gissning är att de åtminstone har gett barnet diazepam med viss regelbundenhet, förmodligen för att få henne att sova eller lugna ned sig. Jag kan tänka mig att det mesta, buprenorfinet t ex, har kommit dit på andra vis, second hand genom att det funnits i lägenheten och i föräldrarna.

Men det är ju den mest optimistiska tolkningen, det är möjligt att föräldrarna helt avsiktligt hade ihjäl henne också.[/QUOTE]
Personligen tror jag inte de hade uppsåt att döda. Förutom likgiltighetsuppsåt, med tanke på allt skit de stoppat i henne. Läser man deras samtal också (be mig inte om sida bland alla dessa aktbilagor bara) så visar det sig att de undrade vad de gett sig in på - och varför. Det lyser igenom att mamman tyckte lilla E var jobbig och trotsig. Konstigt - flickan var i trotsåldern, dvs började få egen vilja.

Hon blev uppenbarligen också slagen. Åtminstone som jag kan läsa ut. Fy fan för att vara barn och utlämnad till knarkande föräldrar. Vilket öde....
Citera
2020-05-18, 19:44
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hon ljuger som en häst travar, det är så uppenbart i förhören. Skyller allt på den döda snubben. Men rent juridiskt så vet jag faktiskt inte heller. Blir svårt att bevisa vad hon gjort och inte gjort.

Ja, håller med om att hon ljuger, blandat med att hon verkar abstinent och halvgalen.
Citera
2020-05-18, 19:48
Medlem
"Under förhandlingen redogjorde Marie Björklund för dessa omständigheter, att arbetsgivarens
ändrat sin inställning gällande Patrik och Rebecka. Patrik reste sig då upp och ropade "ni är
smuts, ni är smuts!"
Domaren tystade Marie när hon redogjorde för detta genom att säga att det var
andrahandsuppgifter. En märklig invändning enligt Sofia då uppgifter i en förhandling många
gånger är andrahandsuppgifter inhämtade under utredningen.
Vidare redogjorde socialtjänsten för de uppgifter som fanns beträffande Patrik och Rebeckas
psykiska ohälsa och blev avbrutna av domaren med ett "nu räcker det". Sofia reagerade
mycket över domarens oprofessionella uppträdande och har aldrig varit med om att bli bemött
så under en förhandling."

Hur kan inte någon har gjort en anmälan om kammarrättens hantering av fallet?
Det är katastrofalt!
Citera
2020-05-18, 19:51
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Ja, jag har bara precis börjat läsa FUP, och jag undrar hur säkra man är på saker. Min gissning är att de åtminstone har gett barnet diazepam med viss regelbundenhet, förmodligen för att få henne att sova eller lugna ned sig. Jag kan tänka mig att det mesta, buprenorfinet t ex, har kommit dit på andra vis, second hand genom att det funnits i lägenheten och i föräldrarna.

Men det är ju den mest optimistiska tolkningen, det är möjligt att föräldrarna helt avsiktligt hade ihjäl henne också.

Känns ju allmänt lite sådär att man mosar subutex i köksmortel, eftersom det är så starka preparat som det borde krävas små mängder för att att testa positivt på. Småbarn stoppar liksom allt i munnen.

Tycker ännu mer synd om den äldsta sonen, känns som han vet mer än han säger också, men han är så van vid att behöva ljuga för förldrarnas skull, och kanske för att slippa bo på hvb hela sin uppväxt.

Hon skulle kunnat ha krampat pga alla mediciner om de nu gav dem till henne också, och P hade ju ramlat med henne och slagit upp pannan enligt honom själv, vilket också hade kunnat orsaka skador, undrar hur pass väck de egentligen var. Låter som väldigt.
Citera
2020-05-18, 19:54
Medlem
Hittar inte bilaga 71 någonstans? Har laddat ner allt? Även sammanfattningen..någon som kan hjälpa mig?
Citera
2020-05-18, 19:59
Medlem
"Besöket avslutades efter 15-20 minuter varvid enhetschefen Helena Borin kontaktades och
informerades om vad som framkommit under hembesöket.
Helena Borin ansåg ej att det fanns skäl att göra ett omedelbart omhändertagande varvid
ärendet stannade vid en förhandbedömning som därmed avslutades."

Så på 15 minuter så anser socialtjänsten att dem har fått en tillräckligt klar bild om ett barn far illa i ett hem när en orosanmälan dyker upp?
Citera
2020-05-18, 20:00
Medlem
Två iakttagelser som känns viktiga efter att ha läst Rs smslogg:

R smsar P om att ljuga för E om att hon ska få titta på Frost, så att hon inte blir hysterisk och skriker när hon ska ner i källaren (ungefär, ej exakt citerat). Har hon varit nere i källaren tidigare och blivit utsatt för något?

R smsar P om att hon hoppas att E inte säger ”konstiga saker” vid besök på BVC/öppna förskolan. Vad kan detta vara för konstiga saker? Att hon blir slagen, får tabletter för att sova..?

Dessa är väl ändå indikationer på att de båda i samförstånd behandlat sin dotter illa tidigare?
Citera
2020-05-18, 20:16
Medlem
När jag läser det som står i bland annat smsen Rebecka skickade så verkade hon inte vara ett fan av Esmeralda. I något sms skrev hon; mongot är uppe nu och äter. Bara att man benämner sin dotter för mongo?
Hon skriver även att hon ångrar att de kämpat så för henne. Och hon verkar hota med grejer för att Esmeralda ska sköta sig.
Verkar inte ha någon anknytning till henne, vill helst inte att hon ska ha någon egen vilja.
Förstår inte riktigt smsen från 7-8 december..vadå lura henne att vi ska se på frost? Låt henne inte se källaren för då får hon utbrott? Vilken källare ?
Stackars lilla Esmeralda❤
Och även att hon verkar ha varit i badrummet när Esmeralda ramlade? Såg att Patrik försökte hjälpa henne men det verkar inte vara något hon bryr sig om avsevärt? Visst förstår att hon var påverkad men ändå? Man bryr sig väl om ens dotter som slår sig? Usch så tråkigt att läsa att Esmeralda förmodligen hade överlevt om hon fått vård. Hoppas hoppas verkligen att hon inte led för mycket medans hon kämpade för sitt liv❤
Citera
2020-05-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
"Under förhandlingen redogjorde Marie Björklund för dessa omständigheter, att arbetsgivarens
ändrat sin inställning gällande Patrik och Rebecka. Patrik reste sig då upp och ropade "ni är
smuts, ni är smuts!"
Domaren tystade Marie när hon redogjorde för detta genom att säga att det var
andrahandsuppgifter. En märklig invändning enligt Sofia då uppgifter i en förhandling många
gånger är andrahandsuppgifter inhämtade under utredningen.
Vidare redogjorde socialtjänsten för de uppgifter som fanns beträffande Patrik och Rebeckas
psykiska ohälsa och blev avbrutna av domaren med ett "nu räcker det". Sofia reagerade
mycket över domarens oprofessionella uppträdande och har aldrig varit med om att bli bemött
så under en förhandling."

Hur kan inte någon har gjort en anmälan om kammarrättens hantering av fallet?
Det är katastrofalt!

Jag har tänkt samma sak. Det verkar som att ingen kan ställa dem till svars och de gömmer sig bakom sekretess så fort journalister ställer frågor. Jag ställde frågan till kammarrätten om vem som granskar dem och fick svar JK och JO. JO svarade att de har fått in två anmälningar gällande kammarrätten som de direkt avskrivit. Jk har jag inte kontaktat. Man blir så jäkla less på att ingen instans vill ta ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in