2020-05-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Källa på det? Aftonbladet skrev idag att april i år var värsta sen 1993...
"I förhållande till folkmängden dog det dock fler personer i januari 2000 än i april i år. Då dog 110,8 personer per 100 000 invånare, jämfört med 101,8 döda per 100 000 invånare under april i år."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-05-18, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ju mer Gisecke är med i media ju mer märks det att han är mer mediakåt än kompetent.

Jag håller med. Varningsklockorna för mediakåthet ringer alltid när folk som fått vara i media för något rätt specifikt börjar brädda sig till familj och privata, ointressant angelägenheter.

Nu blir det väl snart Giseckes bästa snapps-kryddor till midsommarfesten, på Aftonbladets förstasida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja, symptomfria som är på jobbet.

Skitbra...
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag personligen ser ingen utväg där människor inte dör i Norge eller Finland.

Men om man skulle komma på nästa vecka att kranvatten botade COVID-19, så skulle nog Folkhälsomyndigheten ta på sig ansvaret för att de haft en onödigt proaktiv approach. För mig spelar det inte så stor roll, eftersom jag inte är någon fingerpekare och tycker att de agerar i enlighet med informationsläget idag.

Undrar vilket informationsläge som Danmark, Norge, Finland, Österrike och Tyskland har? Varför ringer inte FHM till dom och frågar?
Citera
2020-05-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Frågan är ganska enkel och du kan gå till dig själv för att få svaret. Om du fick välja på att kvävas till döds eller skjuta upp en planerad, icke-akut, operation, vad hade du valt? Menar du att äldre skulle välja annorlunda?

Fast det handlar ju om dödsångest. Dels hos den på äldrevården som kan få lindring i det med morfin.
Dels hos den vars operation förflyttas till en okänd framtid samtidigt som hon har ont, hjärtat rusar, hon tror sig dö på fläcken, känner sig tvungen att ringa efter en ambulans.

Och alla dessa som har fått ett cancerbesked - men som inte opereras. Deras dödsångest. Är inte den värd något?
Citera
2020-05-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"I förhållande till folkmängden dog det dock fler personer i januari 2000 än i april i år. Då dog 110,8 personer per 100 000 invånare, jämfört med 101,8 döda per 100 000 invånare under april i år."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Ah ok, ändå värsta på 20 år nu, illa.
Citera
2020-05-18, 16:13
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Vänstermänniskor samt Löfven är ju fasta innevånare i la la land, det förvånar ingen.
Det som förvånar är att högermänniskor helt plötslig blivit känslostyrda i detta ämne, de brukar vara duktiga på att hålla isär känslor och fakta.

Det enda jag har sett är att de som kallas alarmister har oftast backat upp sina påståenden med studier, medan alla förnekare har skrivit om att nu ska vi få dricka bärs till sommaren och att det sjunker.

De allra flesta har lämnat tråden.

Går man tillbaka och läser från 2 månader tillbaka så ser man ett fint mönster hur själva fokuset ständigt skjuts fram.
Citera
2020-05-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Geiesecke har skämt ut sig sedan från start.

Ändrat sig stup i kvarten och kommer som vanligt med sina arroganta uttalanden.

Jag har inte lagt alltför stort intresse för han uttalandet. Dom har ofta tätt sig helt orimliga redan när man läst rubriken. Jag har heller aldrig förstått vad han egentligen gör. Om han är pensionär eller gör lite mediajobb på konsultbasis för FHM.

Några rätt verkar han ju inte ha i alla fall.
Citera
2020-05-18, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Att den ene gör det aktivt medan de andra två gör det passivt?

Tegnell gör vad han kan och tror är bäst i långa loppet.
Han har inget intresse av att döda människor.
Oavsett om man är för eller emot taktiken.
Den typ av argument du kör är en stor anledning varför vettiga människor inte lyssnar på er s.k kritik.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Jag har inte lagt alltför stort intresse för han uttalandet. Dom har ofta tätt sig helt orimliga redan när man läst rubriken. Jag har heller aldrig förstått vad han egentligen gör. Om han är pensionär eller gör lite mediajobb på konsultbasis för FHM.

Några rätt verkar han ju inte ha i alla fall.

Ditt satt av regeringen som "konsult" som bestämde detta redan i Januari åt dem. Sedan har han inget ytterst ansvar för vad han säger utan presenteras mer som en expert inom ämnet och har inget med FHM att göra egentligen, fast han har extremt starka kopplingar till Tegnell.

Hans position spelar mycket på att svenskar är väldigt auktoritetstroende.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Själv tror jag att det är precis tvärtom om. De försöker kontrollera oss med rädsla. Det var dags att reseta ekonomin och den eviga tillväxten. Ser man sig omkring så står knappast hysterin i proportion till hotet. I sådana fall skulle hysterin vara ca 75% av denna, varje år influensan kommer. Skulle säga att den årliga är ca 0. Så vad är det som inte stämmer? Varför är det allt som fokuseras på i media, förutom ett litet avbräck när Paolo knullade snett?

Njae, frågan är vilka fåren är? Jag lutar åt de som spelar med i spelet, bidrar med polarisering, tramsar på internet om ”förnekare” och ”alarmister”. Först var det globalisering och multikulti som var religionen. Nu ska hela världen pausas för ett jävla virus. Äh, det blev en kanonkväll. Åker ut och fiskar....

Jag är inte orolig för ekonomin men mer får totala oförmåga att tillverka förnödenhet som mat, medicin och annan utrustning för överlevnad.
I kristider behöver man inte SAAB som tillverkar stridsplan eller en massa myndigheter som framställer reglementen.
Men till hösten och vintern 2020 så kommer Sverige att kanske ha ont om mat och mediciner.
Citera
2020-05-18, 16:19
Medlem
Sinnerstens avatar
Får man likvärdiga slutsatser som FHM om man spår i tex Kaffesump?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in