2020-05-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Så är det säkert! Men i det rättsliga sammanhanget har detta noll bevisvärde. Texten kan ju lika väl betyda: "Ni kommer aldrig lösa mordet, som den här personen utfört", "Ni kommer inte lösa detta mordet, för ni har inte brytt er om att ta reda på vem det egentligen är. Ni har bara siktat in er på mig", eller "mordet kommer aldrig lösas, för jag kommer under rättegången komma med nya uppgifter som visar vem den egentliga mördaren är".

Men jag antar att du inte syftar på det rättsliga bevisvärdet utan mer generellt? :-)

Nej precis. Det är ju en slutledning som går att dra baserat på kontexten som lappen skrevs i. Om T dör kommer mordet inte att lösas. Ok varför då? Osv. Dock är jag osäker på om rätten jobbar så, förmodligen inte.
Citera
2020-05-17, 18:37
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Var framgår det att han försökt ta självmord?

”Han kan dömas till vård också, den risken finns fortfarande.

Varför blanda in himlen om han inte var på väg dit...?

”Enligt uppgifter till Aftonbladet hittade personalen också en pet-flaska med en misstänkt blandning av tvättmedel, tvål och vatten i cellen. På skrivbordet i cellen hade han lämnat en lapp med texten: ”Ni kommer aldrig att lösa Wilmas mord. Jag bestämmer över mitt eget liv.”

När han kom tillbaka till häktet fick han inte återvända till sin cell utan flyttades till ett annat rum där han sattes under ständig bevakning av personal. Det då han, enligt uppgifter till Aftonbladet, bedömts ha självmordstankar och tankar på självskadehandlingar.

När han inte fick komma tillbaka till sin egen cell började han sparka och slå i väggar och skrika att han skulle göra kaos. Han säger också att ”de inte ville ha honom”, vilket ska syfta på himlen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qPadV/wilmas-misstankta-mordare-lamnade-lapp-i-cellen-kommer-aldrig-att-los
Citera
2020-05-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Varför blanda in himlen om han inte var på väg dit...?

Ja och vilka kommer inte in i himlen? Jo de som begått avskyvärda brott, tex dödssynder (om vi nu som T gör och använder ett religiöst språk) - och där ingår mord.
Citera
2020-05-17, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De måste inte ha bråkat om något. Han kan ha attackerat henne och skriken kommer därifrån. Hur som helst så är hon bevisligen död och ingen har rätt att döda henne. Det finns inget försvar när man sitter och flinar sig igenom förhör utan att säga ett pip. Lås in svinet.

Jag gissar att han skulle ha tystat henne omgående om han ville döda henne, inte låta henne skrika, och inte skrika själv heller. Men bråk med skrik pågick under en längre tid enligt grannarna. Så det är troligt att de först har haft ett bråk om något, tex nycklarna, därav skriven från både kvinnoröst och mansröst, som sen har urartat till våldsamheter från bara Tishko eller från båda och som lett till att hon dog.
Citera
2020-05-17, 18:46
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det var nog bara en slump att artikeln råkade finnas just den tiden. Ingenting att tänka så mycket på tycker jag.

Jag ser det också som en slump givetvis - men när sådana artiklar ges ut i media och folk (de flesta) läser nog en sådan artikel med intresse, vare sig man är frisk eller sjuk i sinnet eller hur?

Det olyckliga är ju att om en inte riktigt frisk människa eller en människa i akut frustration/tillfällig sinnesförvirring etc vid ett senare tillfälle kommer ihåg den artikeln - kan man ju tänka sig resten ...

Det är just DET som är det obehagliga och olustiga i saken.
Citera
2020-05-17, 18:47
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Hur påverkar det när man dricker en sån blandning? Någon medicinkunnig som orkar svara?

Man kvicknar nog till ganska rejält - åtminstonde magen.
Raka motsatsen alltså till vad T ville anspela.

Att han var bortom räddning, halvvägs sin hädangång....

Patetiskt spel. Desperation.
Citera
2020-05-17, 18:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Enligt någon bekant (framgår av FUP) ska han vara insatt i hur man kan få bort DNA och liknande utan att det upptäcks. Han ska ha varit rätt intresserad av "säkra sätt" att förleda polis, etc. Huruvida det är sant är tveksamt, men han verkar sannerligen vilja leka katt-och-råtta leken med förhörsledaren.

Jag tycker det blir väldigt intressant längre in i förhören med MGM, när förhörsledaren använder motsvarande jargong på honom. Då tabbar han sig, bland annat gällande W:s telefon som stängs av den 15 november på hemmamasten (om jag ej missminner mig). Innan dess har han hävdat att W hade tagit med sig mobilen när hon gick den 14 november. Där blev han ställd mot väggen av förhörsledaren.

I övrigt är jag mer av uppfattningen att han fejkar sammanbrott och självmord/självskada. Detta i syfte att hamna på psyket och för att slippa dömas för mord. Jag hoppas verkligen att man inte faller för hans charader inom rättsväsendet.
Håller med han är absolut psykiskt instabil, och jag tror att han har en personlighetsstörning i grunden, åt det grandios hållet.

Men inte allvarlig psykisk störd i en juridisk mening.

” En person som har en allvarlig psykisk störning har oftast flera diagnoser.
– Allvarlig psykisk störning är ett juridiskt begrepp som återfinns i brottsbalken, det är inte en medicinsk diagnos. Det som avgör om en person lider av en allvarlig psykisk störning är effekterna av den psykiska ohälsan eller beteendestörningen.
Vilken sorts effekt kan det handla om?
– Det handlar om effekter på en persons funktionsförmåga. Det rör sig om symptom som medför att man inte klarar vardagen, relationer, familj, arbete och att anpassa sig till lagar och normer. Det är sådant som vägs in i bedömningen. De flesta som bedöms ha en allvarlig psykisk störning har psykotiska symtom med till exempel vanföreställningar, tankestörningar, hallucinationer eller förvirring. Det kan ibland också röra sig om personer med andra typer av psykisk störning med svår tvångsmässighet eller återkommande psykotiska episoder.”

Marianne Kristiansson, professor och överläkare i rättspsykiatri.
https://www.rmv.se/aktuellt/allvarlig-psykisk-storning/

Tischoboy har ju klarat vardagen bra: jobbat inom HT, städat... och även mäktat med styckning och organiserat borttransportering.
Citera
2020-05-17, 18:55
Medlem
Frågan är om han skulle försöka skada sig själv eller gjorde blandningen för att han behöver droga sig. Har jobbat på rättspsyk och vet många som försöker blanda ihop både det ena och det andra för att försöka få ett rus.
I mindre mängder, det enda som händer är att de kräks upp det och magen kommer i olag.

Citat:
Hur påverkar det när man dricker en sån blandning? Någon medicinkunnig som orkar svara?
Citera
2020-05-17, 18:57
Medlem
Citat:

Han kommer ha välsmorda tarmar, mer än så blir de inte. Bättre o köra på en hög konc diskmaskinmedel istället, de tar bättre.
Citera
2020-05-17, 18:59
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Håller med han är absolut psykiskt instabil, och jag tror att han har en personlighetsstörning i grunden, åt det grandios hållet.

Men inte allvarlig psykisk störd i en juridisk mening.

” En person som har en allvarlig psykisk störning har oftast flera diagnoser.
– Allvarlig psykisk störning är ett juridiskt begrepp som återfinns i brottsbalken, det är inte en medicinsk diagnos. Det som avgör om en person lider av en allvarlig psykisk störning är effekterna av den psykiska ohälsan eller beteendestörningen.
Vilken sorts effekt kan det handla om?
– Det handlar om effekter på en persons funktionsförmåga. Det rör sig om symptom som medför att man inte klarar vardagen, relationer, familj, arbete och att anpassa sig till lagar och normer. Det är sådant som vägs in i bedömningen. De flesta som bedöms ha en allvarlig psykisk störning har psykotiska symtom med till exempel vanföreställningar, tankestörningar, hallucinationer eller förvirring. Det kan ibland också röra sig om personer med andra typer av psykisk störning med svår tvångsmässighet eller återkommande psykotiska episoder.”

Marianne Kristiansson, professor och överläkare i rättspsykiatri.
https://www.rmv.se/aktuellt/allvarlig-psykisk-storning/

Tischoboy har ju klarat vardagen bra: jobbat inom HT, städat... och även mäktat med styckning och organiserat borttransportering.

Enig.
Han verkar absolut ha någon personlighetsstörning åt det grandiosa hållet. Men det torde inte hålla för en allvarlig psykisk störning som medför att han slipper dömas för brottet juridiskt. Och du har rätt gällande att MGM har klarat vardagen bra med jobb och livet i övrigt (han hävdar ju själv i FUP att han har levt sitt liv perfekt). Vi vet dock sedan tidigare om att han är manipulativ, det är precis det han använder sig av i häktet. Samtidigt som han fiskar efter medlidande.

Svenska rättssystemet är milt och möjligen naivt emellanåt, men detta torde man kunna se igenom. Hoppas jag.
Citera
2020-05-17, 19:00
Medlem
En oskyldig person som sitter häktad för ett sånt här makabert brott, bör väl rimligtvis inte svara "ingen kommentar" på samtliga frågor i nästan samtliga förhör om man är oskyldig.
En normalt funtad människa hade ju fått fullständig panik och gjort allt i sin makt för att bevisa oskulden,inte tvärtom.

Klart han vill leka med polisen och huvudet kan ha sparats också för att leka med polisen. Utan kropp - ingen dödsorsak osv.
Alla vet att han är skyldig men han är också väl medveten om att det kan bli svårt för åklagaren att bevisa det som behöver bevisas,vilket jag tror är det ultimata för honom. Att komma undan lindrigt är en vinst i sig.

Kanske har han nu efter fup insett att han kanske inte var så jävla smart som han först trodde. Kanske har han klantat sig lite väl mycket, som blir svårt för honom att ta sig ur - därav paniken i häktet.

Han har ju dock fintat bort kroppen. 1-0 till T. Den ligger nog bränd på soptippen och kommer aldrig återfinnas.
Citera
2020-05-17, 19:02
Medlem
PippiAvdesyvhavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Om de bråkade om nycklarna, hon ville ha dem kvar, han ville ta dem ifrån henne. Vem fick då nycklarna om hon dog under bråket?
Bråket med skrik pågick ju under lång tid enligt grannarna, så något måste de ju bråkat om.

Ja hon dog, och Tishko var vid liv så hvem tror du da har nycklane?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in