2020-05-17, 13:21
Medlem
Trulfs avatar
För några år sedan bodde jag i ett hus på en mindre ort i Sverige, klockan 05 på morgonen startade grannen sin lastbil på tomgång utanför mitt sovrumsfönster för att sedan gå in och äta frukost.
Jag avhjälpte det problemet med att köpa en påse öronproppar på apoteket för att kunna sova.

Detta var flera år sedan och jag har bytt bostad många gånger sedan dess, men är nu helt beroende av öronpropparna för att kunna sova. Jag har försökt att sova utan, men det går helt enkelt inte. Jag får inte en normal nattsömn, utan vaknar hela tiden av minsta ljud.

Skämtade med en kompis om det för ett tag sedan och han har exakt samma problem.
Öronproppar verkar vara bland det mest beroendeframkallande som finns, det är bara kolla hyllan på apoteket. Nästan alltid slut.

Någon annan som också har detta beroende och vet hur man ska avhjälpa?
Citera
2020-05-17, 13:26
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
För några år sedan bodde jag i ett hus på en mindre ort i Sverige, klockan 05 på morgonen startade grannen sin lastbil på tomgång utanför mitt sovrumsfönster för att sedan gå in och äta frukost.
Jag avhjälpte det problemet med att köpa en påse öronproppar på apoteket för att kunna sova.

Detta var flera år sedan och jag har bytt bostad många gånger sedan dess, men är nu helt beroende av öronpropparna för att kunna sova. Jag har försökt att sova utan, men det går helt enkelt inte. Jag får inte en normal nattsömn, utan vaknar hela tiden av minsta ljud.

Skämtade med en kompis om det för ett tag sedan och han har exakt samma problem.
Öronproppar verkar vara bland det mest beroendeframkallande som finns, det är bara kolla hyllan på apoteket. Nästan alltid slut.

Någon annan som också har detta beroende och vet hur man ska avhjälpa?

Sov med öronproppar när de renoverade i huset efter en brand för två år sedan. Funkade bra under den tiden. Men när jag försökte fortsätta att sova med öronproppar utan att det var massa oljud på morgnarna så funkade det inte längre av nån anledning.

Det var nog mest när jag försökte somna in som det inte gick då jag kände mig paranoid av att inte kunna höra vad som skedde runtom mig.
Citera
2020-05-17, 13:27
Medlem
kalkryggars avatar
Du får väl vänja dig av med dom? I början så blir det en jobbig tid där du liksom får trappa ner.

Gör så att du går och lägger dig utan proppar. Vaknar du efter bara 15-20 minuter så fortsätter du utan proppar. Men när du lyckas sova så du vaknar efter en halv natts sömn så är du nöjd och sätter in propparna och får resten av natten med proppar.

Gör detta varje natt och vips så skall du se att du klarar dig bättre och bättre. Fler och fler nätter helt utan proppar och du är fri en dag då du aldrig vaknar mer.
Citera
2020-05-17, 13:44
Medlem
Barney Calhouns avatar
Jag sover oftast med proppar.
Vaknar ofta om jag är utan.
Började med dom under nattskiften när barnen var små och har fortsatt.
Trivs med det och ser ingen anledning att sluta.
Citera
2020-05-17, 14:53
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Du får antingen göra uttrappning som beskrevs ovan eller se dig som en snusare som inte kan sluta, så det är bara att gilla läget och fortsätta livet ut.

Så länge du slipper eksem i hörselgången eller annat lokalt krångel är det ett bruk med låg kostnad per dag och små sociala konsekvenser ännu ?
Citera
2020-05-17, 15:50
Medlem
Samma här. Jag beställer stora förpackningar i lådor från öronpropp.se.
Howard leight max lite, de gröna.
Man blir beroende av tystnaden. Ibland har jag hörselkåpor på också.

Enda sättet att bli av med detta är att sluta. Köp en golvfläkt eller ha något annar avledande ljud i rummet i början.
Citera
2020-05-17, 16:00
Medlem
Blev beroende av sömnmedicin, öronproppar och sovmask för några år sen. Medicinen och masken har jag i princip blivit av med, men öronpropparna är fortfarande ett måste. Utan dem ligger jag bara och stressar upp mig över ljud, och det var just ljud (fotsteg från grannen) som orsakade mina problem från början. Finns det någon lösning för att bli mindre ljudkänslig är jag idel öra.
Senast redigerad av Baast 2020-05-17 kl. 16:02.
Citera
2020-05-17, 16:00
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Samma här. Jag beställer stora förpackningar i lådor från öronpropp.se.
Howard leight max lite, de gröna.
Man blir beroende av tystnaden. Ibland har jag hörselkåpor på också.

Enda sättet att bli av med detta är att sluta. Köp en golvfläkt eller ha något annar avledande ljud i rummet i början.

Det är ett jättekonstigt beroende. Nästan som att hjärnan numera kräver total tystnad för att kunna sova.
Citera
2020-05-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Det är ett jättekonstigt beroende. Nästan som att hjärnan numera kräver total tystnad för att kunna sova.

Det går att bli beroende av allt som känns bra. Hur är ditt psykiska mående i övrigt? Stress och ångest förstärker detta.
Citera
2020-05-17, 17:00
Medlem
GrillTeknikers avatar
Kanske kan du träna dig till att somna in trots ljud genom att lyssna på ASMR i sängen? Sök på "ASMR Darling" eller "DizzyKitten" på YouTube. Bli inte beroende bara...
Citera
2020-05-17, 21:39
Medlem
mfmxs avatar
Kan inte bli beroende då jag redan är FÖR känslig för öronproppar. Störs jag av ett ljud kommer jag störas lika mycket även med öronproppar. Att det hörs med lägre volym hjälper inte alls. Sen blir jag störd av att ha något som sitter i öronen också.
Citera
2020-05-19, 13:26
Medlem
Beroende av öronproppar lär vara ett av de minst ohälsosamma beroenden man kan ha!

Varför vill du bli av med detta? Det är ju helt harmlöst att sova med öronproppar, den enda "bieffekten" torde väl vara en bättre sömn!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in