Citat:
Ursprungligen postat av
Skewie
Nu när jag läser ovanstående låter det faktisk bekant. Bevisningen måste vara "stark nog att stå på egna ben" brukar det ju sägas.
Det blir en riktig rysare den här rättegången. Personligen tror jag han är skydlig till mord eller möjligen dråp och att han ej varit tillräckligt psykiskt sjuk vid gärningstillfället för att vara aktuell för RPV.
Men jag ser att den tekniska bevisningen är lite svag till följd av att han lyckades få undan större del av kropp samt kanske även mordvapnet och ev styckningsverktyg. Det går ju inte att beskriva upp ett scenario för hur gärningen gått till med någon större säkerhet, när det saknas så pass viktiga pusselbitar.
Blir jobbigt för de anhöriga. Antagligen ganska utdraget med både tingsrätt och hovrätt samt eventuella fördröjningar beroende på pandemin.
ATT hitta verktyg som eventuellt använts vid styckningen är ju inte relevant i dagsläget för bevisningen. Det är ju redan ställt bortom rimligt tvivel att hon styckades och det kan ju bara vara en person som gjort detta. Dessutom går det inte att skilja på om kniven med blod använts som mordvapen eller som styckningsredskap.
Frågorna i målet som är enkla att besvara:
Är Wilma död?
Var dog hon?
Är kroppen efter henne styckad?
Vem utförde styckningen?
Här behöver Uddevalla tingsrätt inte fundera speciellt mycket.
Frågorna som är svårare att få säkra svar på:
Hur dödades Wilma?
Vilket uppsåt hade gärningsmannen?