2020-05-16, 23:02
Avslutad
Varför egentligen tar det så lång tid med vaccin?
Vi vet ju hur det tillverkas generellt. Förstår inte varför man inte bara kan slänga in viruset i en gammal blandning och tuta och köra?

Är det egentligen biverkningar och effekter som ska kontrolleras och göras studier på som gör att det tar så lång tid?
Citera
2020-05-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Så 4 av 5 fall i Sverige är överrapporterade? Sverige har alltså bara 740 coronadöda? Skulle inte tro det.
Beror som sagt på hur man räknar döda gör man som Norge så hamnar Sverige kanske där någonstans..
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Iran har ju exempelvis ett rejält Covid 19 problem.
Irak har det knappast alls.
Varför?

Ta fram din atlas och se var Teheran ligger till att börja med
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Om vi har haft få smittade, vad skulle du kalla det?

Jag skulle kalla det att du ska gå om grundskolan.
Va fan är få smittade?
tror du att folk skulle gå ut och låta sig smittas som din idiot aspie-kompis?

Sverige har fått tusentals mer smittade än den hade förutsättning till.
SÅ de icke-restrikltioner har varit effektiva så tillvida att i Sverige har man fått enormt fler smittade än man hade kunnat få.

Sverige hade med största sannolikhet fått samma siffror som de andra skandinaviska länder om man agerat rätt.
Citera
2020-05-16, 23:05
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej men däremot så har Sverige i jämförelse med våra grannar överrapporterat döda i C19..
Fantasier.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Visst, men det är faktiskt inte så att andra länder inte haft någon flyktinginvandring. Jag har själv bott många år i Helsingfors, och bilden av Finland som ett "vitt" land är faktiskt inte sann längre. Det är inte tjugo procent invandrare som i Sverige, men inte heller så väldigt mycket färre i de länder som legat väster om Järnridån.

Enligt information från tidigare arbetskamrat som nu arbetar i huvudstadens sjukvård, så har det varit rätt många fall bland invandrare som bott i Sverige sedan 1970-talet eller längre. Men ingen människa har någon överblick över detta.

Tror inte en sekund att du bott i Helsingfors,

Men hursomhaver, varför redogör inte bara FHM klart och tydligt att det är äldre blattar som dör i drivor.

Hur svårt kan det vara?
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det är sorgligt sant att myndigheterna har tänkt konstigt. Folkhälsomyndigheten har ansvar för smittskydd, och borde därmed ha upprätthållit en konstant beredskap för epidemier.

Den optimala strategin hade varit att stoppa epidemin redan vid gränsen. Men det gjordes inte minsta försök att hejda inresande smittbärare. Det är helt absurt hur likgiltiga myndigheterna har varit.

- Jag vet inte vad som är den optimala strategin i nuvarande läge. Men Anders Tegnell är inte rätt person att bestämma vägen framåt. Han behöver ersättas med någon som allmänheten kan lita på.

- Jo, jag är arg på just Anders Tegnell. Han har frivilligt tagit roller som språkrör för Folkhälsomyndigheten mot sin vilja. Jag tror inte att Anders Tegnell har tvingats att vilseleda regeringen.

- Jag är inte anhängare av nuvarande regering. Men i det här fallet så är jag mer arg på Folkhälsomyndigheten än på regeringen. Regeringen är inte experter på smittskydd. För att veta hur dom ska agera, så lyssnar regeringen på statsepidemiologen. Ifall statsepidemiologen vilseleder regeringen, så kommer regeringen självklart att agera tokigt.

För misslyckandet i inledningsskedet så lägger jag all skuld på Folkhälsomyndigheten. Men när dödsfallen ökade till groteska siffror, så borde regeringen ha insett att dom hade blivit lurade.

Anders Tegnell förtjänar avsked och åtal.

Tack för att du svarade på många av mina inlägg, men om jag var Statsminister så hade jag gjort annorlunda, för nu är det jag som bestämmer och inte en stadsempidimilog.
Nu kör vi: Stängda gränser från första dagen att Tyskland hade sin första smitta och all flygtrafik stängs ner och två veckors karantän på de som måste in i landet. I landet hade all produktion fungerar som vanligt och utan restriktioner. Sedan hade jag ökat på med medvetenhet som är viktigt och sedan hade smittan hållits ner till noll.
Förhandlat med EU om att Sveriges gräns är tight och de enda som kommer in är rumänska tiggare och flyktingar från Afrika.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Vi vet ju hur det tillverkas generellt. Förstår inte varför man inte bara kan slänga in viruset i en gammal blandning och tuta och köra?

Är det egentligen biverkningar och effekter som ska kontrolleras och göras studier på som gör att det tar så lång tid?

Man vet ju hur det tillverkas. Men handlar om att man måste testa det. Dels för att se att det faktiskt funkar sedan även att det ger inga allvarliga bieffekter. Sådant tar ju tid. Man kan producera ett vaccin fort men sedan måste man ju just testa det. Det i regel över år. För att se hur vi människor tar emot det. Det tar ju i regel 2 år att få ut ett vaccin. Här kommer det väl förhoppningsvis ta mindre än ett år.
Citera
2020-05-16, 23:06
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Tegnell styr allt. Löfven är ju helt öppen kring det.
FHM styr allt. Sveriges grundlag är helt öppen med det.

Citat:
Det Tegnell säger implicit är att alla länder kommer få samma dödssiffror som Sverige.
Inte en käft kan veta något om hur det här slutar. Inte ens Tegnell.
Om han säger det så är finns det väl inte en enda vettig människa som tror att han menar vad de hör honom säga? Det går ju emot allt som lärs ut till vårdpersonal (i varje fall allt som lärdes ut till vårdpersonal på 1980-talet. Så gammal är alltså jag.)

Men om ett land får en dödlighet i nivån 3%, då kommer det att vara ytterst förvånande om andra länder får en dödlighet som ligger på helt andra nivåer. Så om man vill tro att det där implicita budskapet är sagt av en erfaren läkare och epidemiolog, då får man nog se till att tolka det lite mera intelligent.

Citat:
För om smittan kickar igång så hårt i våra grannländer som Tegnell tror så kommer dom ju gå i Lockdown i ett halvår.
Inte en käft kan veta om det blir så.
Men givetvis är risken större i länder som redan har haft utegångsförbud att de känner sig tvingade att upprepa den ansträngningen.

Citat:
Så det vi har framför oss är att Tyskland, Finland, Norge, Holland osv. kommer få 4-8 dubblade dödssiffror och då tycker jag det är intressant hur det kommer påverka vår export/import.
Kanske!
Kanske inte.

I mina ögon ser det ut som om du lyssnat på folk som inte förstår, eventuellt för att de anstränger sig för att missförstå.

Detta handlar om en epidemi. Epidemier har aldrig någonsin varit lätta att förutsäga, och kommer inte vara lätta att förutsäga den här gången heller.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Beror som sagt på hur man räknar döda gör man som Norge så hamnar Sverige kanske där någonstans..
De coronadöda i Sverige räknas i underkant. Man är också mycket bra på att räkna i Norge, Danmark och Finland. De olika sätten att räkna förändrar siffrorna endast på marginalen. Helhetsbilden blir den samma: Svenskarna har offrat sina äldre på inkompetensens altare.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Jag tror varken du eller jag eller någon annan vet svaren ...

- Du har helt rätt att jag inte vet svaren. Men det är uppenbart att Anders Tegnell också är vilse. Anders Tegnell behöver ersättas med någon som har kompetens att utforma den bästa strategin. Jag är inte den personen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
... på ett sätt är det bra att länder har olika strategier dels för att kanske det ena landets strategi ej passar i ett annat land, och dels för att vi senare får testat vad som var bäst i diverse länder så vi vet bättre när det väl dyker upp fler farsoter.

- Det har redan förekommit otroligt hemska farsoter i äldre tider. Där finns lärdomar att hämta. I brist på bättre metoder, så får man förlita sig på redan beprövade metoder. Medeltidens européer klurade ut hur dom kunde skydda sig mot pesten.
Citera
2020-05-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega

The powers that be Fauci och Gates vill ju vaccinera runt 7 miljarder människor med och mot allt möjligt. Sånt kräver en viss planering..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in