Citat:
Ursprungligen postat av
TonyDR
Även idag har Sverige mest döda/befolkning i världen
https://i.imgur.com/gP9C6VA.png
Och ändå fortsätter Sverige att inte ens räkna hälften av fallen när vi har helg. Då undrar man hur det kommer se ut nästa vecka. Så här kan man inte fortsätta i Sverige. Fattar man inte att det här är galet, så vet jag inte. Självklart finns det ett samband mellan de åtgärder man företar sig för att begränsa smittan och hur många sjuka, samt döda man i slutändan får. Speciellt i ett läge där man kan konstatera låg flockimmunitet och höga dödstal i förhållande till antalet nedsmittade.
Hur kan det komma sig att vi har sådan resursbrist i ett land som ändå räknas tillhöra ett av världens rikaste? Jag tror inte att alla länder i slutändan kommer visa samma resultat som en del försvarare av FHM och regeringen tycks tro. Jag tror att de länder som tidigt genomförde motåtgärder, som lockdowns, testning, smittspårning, karantäner, införde tvång på munskydd etc, kommer klara sig betydligt bättre ur denna kris. I dessa länder kommer betydligt färre personer att ha drabbats hårt, eller tom avlidit när vi får ett vaccin på plats. De köper sig tid och skademinimerar. Det hela blir bara tydligare och tydligare för var dag och för var vecka som pandemin löper på.