Citat:
*Ursprungligen postat av*T34Panzer
Ja mamman verkar som systern sade, helt sakna modersinstinkt.*
Och sen en störd och hjärtlös pojkvän som lät henne förstå att ingen annan älskade henne. Bara han.*
Det som kallas*”traumatisk bindning” (trauma bonding)
” Holberg och Enander beskriver också begreppet*traumatisk bindning, vilket används när starka känslomässiga band utvecklas mellan två personer, där den ena upprepade gånger slår, trakasserar, hotar eller kränker den andra. Grunden är att maktbalansen är ojämn och att övergreppen är återkommande. Det typiska är att den underordnade personen utvecklar positiva känslor och attityder till förövaren. Detta fenomen har bland annat*observerats i koncentrationsläger och vid gisslandraman.
I misshandelsrelationer upprepas oftast övergreppen, men samtidigt*varvas de med vänligt och kärleksfullt beteende. Detta verkar leda till att bandet blir ännu starkare.*Enligt inlärnings- och anknytningsteorier uppstår de starkaste banden mellan husdjur/människa eller förälder/barn när den som är överordnad i sitt beteende gentemot den underordnade är omväxlande positiv och negativ.
Sammanfattningsvis är det sannolikt att det traumatiska bandet blir så starkt till följd av att mannen pendlar kraftigt mellan våld och värme, samt att kvinnan upplever en intensiv blandning av kärlek, hat och rädsla. Resultatet av den här bindningen är att kvinnan kan uppleva sig som "trollbunden" av mannen, vilket leder till att hon kränker och sviker sig själv. Detta beskrivs ofta som det värsta av allt i en misshandelsrelation.”*
http://www.valdmotnara.se/dusomjobba...5c26a83b9.html
Allt detta håller jag med till 100% och....
Tycker mig se detta även tydligt i Wilmas mammas liv! Varför flytta W till sin pappa som 10-åring, då har tydligen mamman hittat sin nuvarande livkumpan som sägs inte acceptera att W flyttar hem till mamman (ens tillfälligt?) och mamman lyder snällt!? Hon har inte kunnat lämna D. O. för sina olyckliga döttrar?
Nu kan mina tankar ta helt hel spår, men något liknande tycker jag mig se?