2020-05-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Måste väl stå alltmer klart att Sverige valt fel strategi?

Sverige har nu världens högsta dödstal per capita. Står i DN. Flockimmunitet harTegnell pratat om men FHM förnekar nu att det skulle varit målet. De har ofta pratat om att nedsmittningen måste ske i lagom takt så vården ska hinna med. Frågan är bara vad som är lagom takt när det saknas bot? Folk dör som flugor ändå. FHM har även uttalat att nästan alla svenskar kommer bli smittade. Säger något om ambitionen. Jag förstår ärligt talat inte vad Sverige har för strategi eller ambition eller om det ens finns någon. De få restriktioner/rekommendationer vi har känns mer av symbolkaraktär. Max 50 pers för allmänna sammankomster och sitt inte för nära på uteserveringar. Äldre ska helst inte träffa sina barnbarn, trots att FHM sagt att barn inte smittar eller driver smittan, vilket jag inte tror på. Har jag missat något?

Regeringen vill ha så liten effekt som möjligt på samhällsekonomin men skillnaden i vårt BNP tapp verkar bli försumbar jmf med länder som i ett tidigt skede tog i med hårdhanskarna. Vad har Sverige egentligen vunnit i jämförelse med andra länder? Finns det ens några fördelar med svenska strategin? Mår människorna bättre? Kanske mindre oroliga av denna stoppa-huvudet-i-sanden-strategi? Nog många som undrar vad som händer och vad som kommer ske. Ska vi ha det så här till vi har vaccin? Hur många kommer dö fram till dess? Vad händer med vården? Planerade operationer är redan nu pausade på obestämbar tid. Hur många far inte illa av det? Alla som får svåra men av sina infektioner? Kräver lång rehab till höga sociala och ekonomiska kostnader. Många får skador på sina lungvävnader för lång tid framåt. Att låta denna sjukdom bränna igenom befolkningen tror jag kort och gått inte är någon bra ide oavsett hastighet. Den är för skadlig för det. Rätt strategi borde vara att få bort så mycket smitta det i överhuvudtaget bara är möjligt till vi vet mer om sjukdomen och har bra bot eller vaccin tillgängligt. Köpa folket så mycket tid det bara är möjligt. Satsa på tekniska lösningar för att göra detta möjligt. Inse att vi inte kan leva som vanligt i dessa tider men ändå försöka göra det bästa av situationen. Jag vill inte se masstal av döda och skadade vareviga dag. Vad hände med sveriges humanism?

Regimens utgångspunkt är att smittspridningen inte går att begränsa, enbart fördröja. Taktiken är helt rimlig utifrån denna dogm och på samma sätt blir andra länders taktik fel.

Problemet är att dogmen tycks vara ren pseudovetenskap, det är uppenbart omöjligt att säkert veta något sådant i förväg. Men likväl har regimen och miljoner antivetenskapliga regimtroll varit säkra på sin sak.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-16 kl. 09:39.
Citera
2020-05-16, 09:39
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jo för FHM förespråkar ju kontinuerligt att om man är sjuk så ska man stanna hemma! Vilket är betydligt bättre än att springa runt med munskydd som mest ger falsk säkerhet.

Det säger jag inget emot. Man ska hålla sig hemma. Men nu är det så att man gå ju inte ut och säger att bara för att du är sjuk så ska du ha munskydd och då kan du göra som du vill.

Munskydd är förebyggande och du visar hänsyn till dig själv och omgivningen och du tar ansvar om du exempelvis går och handlar.
Om vänder på det och kallar det falsk säkerhet så har man ju inte riktigt fattat poängen.

På Flygplan finns det flyttvästar under sätten. Det är ju inte för alla plan störtar i vatten eller löser en flygplanskrasch. Det finns där av en säkerhet och trygghet.
Citera
2020-05-16, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag tror vi kommit lite för långt att påstå att andra länder inte har kontroll på siffrorna är högre i Sverige för att vi har koll.
Tror definitivt att Sverige har betydligt bättre koll än väldigt många andra länder i världen på statistiken.
Många länder underraporterar helt klart.
Sen så är högst troligt att många som rapporterats som döda av Covid19 dött mer på grund av andra allvarliga sjukdomar (fel och sen)behandling och (fel)medicinering än av viruset.
Citera
2020-05-16, 09:43
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Jo för FHM förespråkar ju kontinuerligt att om man är sjuk så ska man stanna hemma! Vilket är betydligt bättre än att springa runt med munskydd som mest ger falsk säkerhet.

Vi lever i en gråzon med coronan. Vi har 100-tusentals individer i landet som upplever sig halvkrassliga sedan lång tid. Men på grund av noll testningar vet de inte om de är smittade eller inte och framförallt vet de inte när de blir friska. Då kan munskydd fungera. Det går inte att prata om "säkerhet" som du gör.
Citera
2020-05-16, 09:45
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja. Jag tycker det. Det kommer ta tid men det ger effekt. Det som förvånar mig var att det faktiskt fanns tid och kunskap, men man valde att inte tro på den.

Vill minnas att man tidigt pratade om att man helst ville ha egen forskning för att det blir så rörigt annars. Någonstans här tror jag roten till det onda finns, man ville vara forskare och man ville vara säkra. Vad som egentligen behövdes i en tidspressad situation var ledarskap av den typ som exempelvis Jacinda Ardern visade.
Citera
2020-05-16, 09:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Regimens utgångspunkt är att smittspridningen inte går att begränsa, enbart fördröja. Taktiken är helt rimlig utifrån denna dogmen och på samma sätt blir andra länders taktik fel.

Problemet är att dogmen tycks vara ren pseudovetenskap, det är uppenbart omöjligt att säkert veta något sådant i förväg. Men likväl har regimen och miljoner antivetenskapliga regimtroll varit säkra på detta.

Utifrån den dogmen ja. Kanske går det inte stoppa helt, men får man bort 95-99% av smittan genom karantän och nedstängning och sedan masstestar och smittspårar kan man köpa sig värdefull tid i väntan på vaccin och/eller bra behandling. Det är väl så de flesta länder i Europa tänkt och agerat. Jag har aldrig förstått på vilken grund Sverige valde sin strategi. Den var bara där på samma dag som FHM slutade testa och smittspåra. Vet inte vilken dialog regeringen förde med FHM och övriga myndigheter. Någon form av beslutsunderlag måste väl ändå funnits? Eller sa man bara att nu kör vi så här efter en kort breifing ?
Citera
2020-05-16, 09:46
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Tror definitivt att Sverige har betydligt bättre koll än väldigt många andra länder i världen på statistiken.
Sen så är högst troligt att många som rapporterats som döda av Covid19 dött mer på grund av andra allvarliga sjukdomar (fel och sen)behandling och (fel)medicinering än av viruset.

Idag så vitt jag vet så funkar obduktion i det flesta länder och framför allt i Europa. Idag är det krav på testa döda med tanke på pandemin som finns och även hur man gör med begravningar.
Vågar påstå att det är med relativt stor säkerhet det stämmer även om det finns någon garanti.

Jag tycker det blir tydligt om man jämför Norden. Då är det svårt att säga att siffror inte stämmer och hänvisa till Baltikum.

Säger inte att alla har 100% men jag tror inte fel% är så hög.
Citera
2020-05-16, 09:47
Medlem
Citat:

Vi verkar ha rätt bra koll om man jämför med överdödligheten. 3e maj låg vi på 300 för lite. Jämfört med UK som låg 17000 för lite....
Citera
2020-05-16, 09:50
Medlem
Var fan är Agnes Wold? Skriver hon inte längre?
Var är hon? Var är den där förvirrade kossan som i mars skrev att det är "helt kört för Italien"?
Var är hon? Hon som tyckte att Italien var skit medan de jävligt smarta svenskar som lyssnar på henne kommer inte drabbas av viruset för vi är så jävla supersmarta här i Sverige.
Italien? Nä fy fan, idioterna. De är helt körda. De kommer alla dö pga viruset hahahahhaah.
Medan vi jävligt smarta svenskar är det inget som vi drabbas av.
Din jävla kossa. Hoppas du brinner i helvete.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Vill bara inflika att jag påpekade för 1 vecka sedan, att vi skulle gå förbi Frankrike i Corona VM om 3 veckor. Det verkar som att prognosen stämmer, och 5:e platsen blir vår om 2 veckor.

Efter Frankrike, så skall vi sikta in oss på Italien. Detta sker enligt prognosen om 1-1,5 månad. Endast då kan den eminenta röven och dr death känna sig bevisade på sin kompetens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Men FHM tyckte att testning var meningslöst eftersom det inte skulle leda till någon åtgärd. Trots att WHO varit extremt tydliga om att testning är högsta prioritet.

Hur går då detta ihop? Jo, målet var (är) ju flockimmunitet, inte att stoppa smittan. Därför hände ingenting.

Hade det varit SHL hade tränaren fått sparken för länge sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Idag så vitt jag vet så funkar obduktion i det flesta länder och framför allt i Europa. Idag är det krav på testa döda med tanke på pandemin som finns och även hur man gör med begravningar.
Vågar påstå att det är med relativt stor säkerhet det stämmer även om det finns någon garanti.

Jag tycker det blir tydligt om man jämför Norden. Då är det svårt att säga att siffror inte stämmer och hänvisa till Baltikum.

Säger inte att alla har 100% men jag tror inte fel% är så hög.

Tror du har ordentligt fel.Väldigt många dödsoffer jorden runt obduceras inte öht oavsett dödsorsak.En hel del testas inte ens..
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-05-16 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in