2020-05-16, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jaja, småbarnen som ser allt som en tävling. Vi som människor har fått ett nytt virus och det dog en del (inte hälften så många som alarmisterna trodde), vi sänkte hela världsekonomin. Vi har tappat minst 10 år av ekonomisk framgång överallt i hela världen. Det finns inga vinnare här, bara förlorare och det är alldeles för tidigt för att se vilka som kom bäst ut.

Jag kallar mig alarmist, men jag har hela tiden sagt att dödstalen blir höga ifall man inte vidtar åtgärder. Nu har man gjort det i många länder därför verkar dödstalen inte bli så höga. Jag tror att viruset går att utrota om man verkligen försöker.
Sverige har tyvärr valt en annan väg. Att låta viruset härja fritt och det leder till höga dödstal även om viruset inte alls är så smittsamt som man hade trott. För Sveriges del ses inget slut på eländet. Men fortfarande är immuniteten ett stort frågetecken. Hur många i Sverige är immuna och hur många har haft sjukdomen. I värsta fall så är det under 10% som har haft sjukdomen och då kommer detta att hålla på mycket länge med många dödsoffer som följd. Länder som har gått in för att utrota viruset kommer ur detta mycket snabbare och med betydligt färre dödsoffer.
Sverige ligger nu på nionde plats i världen när det gäller dödsfall per miljon invånare. Detta kan inte någon vettig människa tycka är godkänt.
Citera
2020-05-16, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Ja, jag skrev längre tillbaka i diskussionen att dödsfallen strömmar in betydligt långsammare nu jämfört med för 3 veckor sedan.

Beror minskningen på immunitet, eller på myndigheternas åtgärder mot epidemin? Ifall minskningen enbart beror på myndigheternas åtgärder, så faller Anders Tegnells strategi om flockimmunitet.
Goda nyheter i så fall! Och snart kommer sommaren. Härligt!!!
Citera
2020-05-16, 01:48
Medlem
Var kommer den här föreställningen om att man inte kan stoppa smittspridningen och utrota viruset ifrån? Det är väl enkelt? Stäng ner gränsen. Sätt de sjuka i karantän. Öppna gränsen och låt inresande sitta i karantän 14 dagar.

Vad är det som är så jävla svårt?
Citera
2020-05-16, 01:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Man har visst testat äldre sjuka på äldreboenden under en längre period.

Personal har man börjat testa för ett par veckor sen - de som är hemma med lindriga symtom.

Inte i Malmö, känner personal där som varit sjuka, de har inte blivit testade.
Citera
2020-05-16, 01:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostkupan
Danmark öppnar mot Tyskland men inte mot Sverige. Länder som har kontroll kommer få det lättare restriktioner, svenskar får nog sitta 2 veckors karantän om vi har tur att få resa in, det är vad jag tror.

Det tror jag med, men vem fan har tid med det? Det går ju liksom inte att åka till bordershopen om man först ska sitta 2 veckor i karantän. Sveriges strategi är fel! Jag tror Sverige kommer att åka på en jävla smäll av det här. Sverigebilden föll ihop som ett luftslott och vi lär få utstå spott och spe både för hanteringen av corona men även invandringspolitiken. Det är ju öppet mål för utländska politiker att bespotta oss på flera fronter, vill se den politiker som kan ta den fajten. Möjligtvis Jimmy, då han inte hållit med om något. Det kanske blir nyval? Det fungerar inte att stå som Bagdad Bob för omvärlden, möjligtvis fungerar det i Sverige, men resten av världen är inga idioter. Det är dumstrut på för oss!
Citera
2020-05-16, 02:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Massmedia fick 200 miljoner april 500 miljoner
i maj EXTRA BIDRAG . De håller på räkna nu. Det är rätt mycket . Det tar tid.
Du behöver vänta ganska långt tid

200 miljoner extra till medierna | Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-till-medierna

Medier får 500 miljoner i stöd – på grund av corona | SvD
https://www.svd.se/regeringen-ger-50...od-till-medier

Det är en fin slant för att hålla käften, alternativt styra opinionen. Man blir ju mörkrädd när man läser det.
Citera
2020-05-16, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Juryn är ute. Vi känt till viruset för kort tid, och därför även plasmatesterna. Enligt ett kinesiskt test som jag kollade på ca 1 mån sedan räckte deras gissning bara till 2 veckors effekt. De hade alltså kollat toleransen men hade inte data längre fram.

Men de verkade använda metoden på en mindre grupp sjukvårdspersonal (inte så mycket tillgång till plasma heller i early days). Antagligen för att mota sjukvårdardöden och då skulle de vara skyddade en arbetsperiod på 2 veckor verkade de hoppas på. Men har man tur så kanske blir de längre immunitet. Ska se om jag hittar fortsättningen på den studien.
OK. Tack för sammanfattningen!
Citera
2020-05-16, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och Spanskan var här undantaget som bekräftar regeln och blev värre i den andra vågen. Ett evolutionärt undantag som förklaras med att i den första vågen spreds det i skyttegravarna med den närhet som fanns mellan soldaterna. Då gjorde inget för spridning att de snabbt blev mycket sjuka och dog.

Vi får se om det uppstår ett evolutionärt undantag den här gången. Förmodligen inte förhoppningsvis. Någon studie har dock påvisat att COVID19 blivit mer virulent med tiden.
OK. Det verkar som det redan finns stammar med olika virulens, enligt en läkare jag pratade med.
Citera
2020-05-16, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Oftast men inte alltid, vi är inte på säkra sidan ännu. Är dessutom andelen med antikroppar lika lågt som i Spanien, Belgien och Frankrike så är det en lång väg kvar. Utan vaccin så har vi åtminstone ett par vågor till av virusubrott kvar att ta oss igenom närmaste året.
Tyvärr är det väl så att vi aldrig är på den säkra sidan för infektionssjukdomar men vi får hoppas att detta coronavirus blir mer likt sina mer harmlösa släktingar.
Citera
2020-05-16, 02:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Då räcker det helt plötsligt med 15%
Schweizarna har ju kommit fram till att barn under 10 år inte är mottagliga för viruset och kan således inte heller smitta andra.

I Sverige är 11,6% av befolkningen under 10 år - så redan där har vi en grundplåt på 11,6. Läggs då x % till så kan vi få ett riktigt stort tal för flockimmuniteten.
Citera
2020-05-16, 02:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är säkert så att Sverige försöker ha en rätt statistik men många blir säkert inte testade, dom är för skröpliga helt enkelt, bedöms ha för många sjukdomar. Men naturligtvis finns det länder med stora mörkertal.

För övrigt som inte hör hit såg jag i DN att Finland betraktar Sverige som en oroshärd och det är intressant att just Svenskar inte får semestra i Danmark just nu medan Tyskar och Norrmän är välkomna. Sverigebilden darrar.

Kan ju vara så att Sverige likt Belgien helt enkelt är för ärliga med sina dödstal. I t.ex Frankrike testas ju ingen som dör bortom sjukhusen. Tror det är samma i Tyskland. Man testar noll. I Sverige är det ju långt över 50% som dött borta från sjukhus.
Citera
2020-05-16, 02:30
Medlem
Kanske dum fråga men om jag bor med en annan person och vi har båda fått Corona så är risken stor att vi är nära varandra, rör saker som vi sedan tar på och kanske råkar peta i ögat efter ja ni förstår. Innebär det då att vi hela tiden riskerar öka mängden Corona virus i kroppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in