2020-05-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Rykten och önskemål öppnar inga gränser.

Har redan börjat. Och såklart oundvikligt om inte hela EU ska kollapsa.
Citera
2020-05-15, 16:57
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kul att du började just med 1 maj.. och avslutade med just en fredag. Alla är inte så dumma så att de inte ser vad du gör.
Någon speciell anledning?

Tror hans poäng var att visa Maj. Dvs 8 april var toppen enligt Tegnell och co.

Vi har över 3600 döda sedan första dödsoffret den 15 mars. Den siffran tycker jag säger allt.
Citera
2020-05-15, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
Det vet vi givetvis inte än. Jag säger bara att det är lite missvisande att peka på Q1, då Q2 och resten av året är mycket mer representativt för virusets effekt på ekonomin. Det har dock gjorts prognoser för år 2020, så vitt jag vet.

Q2 borde gynna oss. Vi är ett exportberoende land och att nu övriga världen öppnar upp borde gynna oss.

Så långt är vi i toppen av hela EU att ha klarat detta ekonomiskt. Finns inget som tyder på att det skulle förändras nämnvärt.

Länder i sydeuropa, Island och några fler som är direkt beroende av öppna gränser... där kan vi snacka om att drabbas ekonomiskt...
Citera
2020-05-15, 17:00
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Visst är det stor skillnad om det finns vaccin eller ej. Tyvärr är det så att många äldre och riskgrupper väljer att inte vaccinera sig.

Tror du verkligen det? Att få det gratis brukar vara lockande, vårdcentralerna brukar vara fulla direkt när det årliga vaccinet släpps. Sedan tar det slut man får åka runt och jaga får höra, -"nej du tillhör inte den här vårdcentralen".
Sedan börjar det bli slutet av januari, vårdcentralen vill inte ta hem mer för det kommer i stora förpackningar som måste gå åt samma dag. Har man inte fått tag på det brukar man ledsna man är ju frisk så varför.

För övrigt undrar jag om åldringar på boenden erbjuds vaccin eller måste de vara aktiva själva? Jag tror det kan vara si och så med det särskilt de små boendena. De får åka själva till vårdcentralen med en anhörig och om de inte får hjälp av någon blir de utan.
Citera
2020-05-15, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Vilka år och vilka källor?
Inte sista 50 åren enligt wikipedia iaf. https://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa

2018 var ju ett sådant år där upp emot 2000 personer av allt att döma avled i sviterna av influensa. Alla är ju inte med i den officiella statistiken då det såklart inte är sådan kontroll som det är nu på Covid-19.

https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/
Citera
2020-05-15, 17:01
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du ljuger återigen.

För att bli med i statistiken så MÅSTE du ha testats positivt för Covid-19.

Vi testar alltså en massa sjuka på äldrevården och har gjort hela tiden. Det är personalen som inte testats förrän de senaste 2-3 veckorna.

Du är både lögnaktig okunnig och lyssnar inte på husse Tegnell. Bara att lyssna på vad han säger.
Citera
2020-05-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Så Nya Zealand, Thaiwan tillhör EU?

Du börjar tappa tråden.

Jag har aldrig nånsin nämnt dessa länder som du kan se om du läst mina inlägg. Att andra blandar in dem är inte mitt fel. Lägg av nu.
Citera
2020-05-15, 17:03
Medlem
Citat:
Q2 borde gynna oss. Vi är ett exportberoende land och att nu övriga världen öppnar upp borde gynna oss.

Så långt är vi i toppen av hela EU att ha klarat detta ekonomiskt. Finns inget som tyder på att det skulle förändras nämnvärt.

Länder i sydeuropa, Island och några fler som är direkt beroende av öppna gränser... där kan vi snacka om att drabbas ekonomiskt...

Men om vi är exportberoende, så är vi väl också beroende av öppna gränser? Inte på samma sätt som t.ex Italien och Island, som livnär sig en hel del på turism, men om nu s.k smittfria EU-länder bestämmer sig för att inte bemöda sig med Sverige p.g.a av vår smittspridning, så uppstår det givetvis problem för oss.

Citat:
Ursprungligen postat av morozz

Brukar flashback.org komma på 7 plats när man söker på flashback på Google?

Har för mig att det kom högre upp förut?
För någon vecka sedan.

När jag googlar ''flashback'' så kommer det upp som första resultat.
Citera
2020-05-15, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Kom igen när du har koll . Det är inte bara Tyskland som bestämt datum. Googla så får du se vad Italien och England tagit beslut. När du ändå är igång så kolla andra länder också.

Poäng är att man stänger ner fotobollen trots att de inte har publik. Dvs dom uppfyller alla krav men får ändå nobben. Det beror endast på att man nu börjar erkänna att man inte har koll.

Och om man stänger ner fotbollen exempelvis så finns det ju mycket annat som måste stängas ner. Resonemanget är ju att man inte är konsekvens med sina beslut.

I morgon kanske man stänger ner offentliga toaletter. Övermorgon något annat.

Kan vi enas om Landet behöver en ledare och personer som verkligen tar beslut om var vi ska.

Men man kan ju inte stänga något som inte är öppet, du skrev att Sverige håller på att smygstänga saker, vilket alltså var en ren lögn.

Jag är själv sportfantast, och saknar bl a fotboll och annan livesport jättemycket. MEN vad kan det få för konsekvenser gällande Sveriges tydliga strategi med att inte ha trängsel på restauranger/barer o s v, man får ha max 50 personer inne i en bar t ex.
Om det är så att flera länder kommer att starta ligan blir det intressant att se vad som händer med smittspridningen då säkerligen många kommer att söka sig till sportbarer o s v.
Tragedin i norra Italien sägs ju ha startat med matchen mellan Atalanta och Valencia i CL, som blev en riktig smitthärd för såväl Spanien som Italien.

Fotboll är ju religion i länder som Italien, Spanien och England. Politikerna vågar nog inte hålla ligan stängd p g a risk för upplopp o s v. Men jag hoppas att jag har fel gällande att smittspridningen tar fart igen.
Citera
2020-05-15, 17:04
Avslutad
Citat:
Tror hans poäng var att visa Maj. Dvs 8 april var toppen enligt Tegnell och co.

Vi har över 3600 döda sedan första dödsoffret den 15 mars. Den siffran tycker jag säger allt.

Fast hans poäng var att visa att det inte minskar. Då är det ohederligt att inte ha med dom värsta veckorna i april när det var runt 50% fler dödsfall varje dag.
Kolla på Italien, hur lång tid har det inte tagit för dom att minska sina dödsfall? Man ser flera långdragna platåer i deras minskning.
Citera
2020-05-15, 17:04
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Har redan börjat. Och såklart oundvikligt om inte hela EU ska kollapsa.

Bilaterala överenskommelser öppnar inte Europa. Det kommer att dröja tills svenskar blir mottagna i Tyskland till exempel.

Att Danskar snart, inget datum fastställt, får åka till Tyskland betyder inte att vi får det. Kan du förstå det?
Citera
2020-05-15, 17:06
Medlem
Citat:
Tyvärr var tjejen som ställde frågorna för omständlig. Hon skulle varit rakare för att det skulle ge effekt. Så blev inte den effekt som man önskade.

Sant tyvärr, det blir däremot väldigt tydligt att ingen vill ta ansvar då företrädarna för våra myndigheter beskriver en verklighet som inte finns och förmedlar att de är rätt nöjda med utfallet av strategin trots att vi har såna dödstal. Jag hoppas att resten av journalistkåren och inte bara dagens etc gör sitt jobb framöver och vågar ta upp det som är viktigt samt kräver svar på sina frågor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in