2020-05-15, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
I forhold til folk som jobber tett med TH. Hva med GHH ang møter med krypto osv. Er det ikke han som er TH sin høyre hånd gjennom "alle" år? Etter hva han har sagt i media så er det jo det. Ifht lojalitet. Sluttet ganske tidlig i 2018, men disse to har jo hatt masse kontakt i Sloraveien osv helt til nå iflg media. Bor på Lørenskog.

Var det VE som tok over GHH sin stilling i 2018, eller ble den stillingen GHH hadde bare kuttet bort uten at noen kom inn i hans stilling? VE jobber altså nå fast på Futurum sammen med TH i den stillingen etter GHH? Styremedlem blir noe helt annet. Å delta på styremøter er jo som regel en mer perifèr posisjon.

GHH kan ha et hevnmotiv kanskje? Men ikke et økonomisk motiv. Da må TH være involvert i tillegg tenker jeg.
Citera
2020-05-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ble Futurum-mennene funnet og avhørt? Hvis ikke, hvorfor ble dette sporet lagt bort? Passet de eventuelt ikke inn i den/de hypotesen(e) som politiet hadde?

Jeg synes det var påfallende at politet gikk aktivt ut i media og sa at de hadde lagt vekk dette sporet, noe som var en uvanlig fremgangsmåte. Normalt deler man ikke denne typen informasjon fra en etterforskning.

Mitt inntrykk er at politiet gjorde dette av taktiske årsaker, de ønsket å gi "Futurum-mennene" inntrykk av at de ikke lenger var i politiets søkelys, og dermed gjøre etterforskningen som rettet mot disse mer fruktbar. Mennene vill nå kanskje kommunisere og oppføre seg annerledes, og mer "avslørende".
Citera
2020-05-15, 10:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Politet jobbet i det sporet flere måneder. Men utelukket det og la det bort.
Det er ikke en kidnapping. Hvem som står bak mordet kan dog diskuteres. Det må være en person som kan knyttes opp mot JRU og Futurum tenker jeg. Et økonomisk motiv er det to som har. Et motiv om ren hevn kan man også diskutere, men da er personen mentalt syk på en måte som tilsier at dette burde vært oppklart. Noen mener det kan være en person som "bare ville drepe noen". Tja.

Citat:
Ble Futurum-mennene funnet og avhørt? Hvis ikke, hvorfor ble dette sporet lagt bort? Passet de eventuelt ikke inn i den/de hypotesen(e) som politiet hadde?

Ble fiskerne ved Langvannet (en brysk fisker og en fisker med telelinse) funnet og avhørt? Ble det gjort noe for å finne de? Ble de etterlyst? De ble observert der flere ganger både få dager før forsvinningen og i tiden september/oktober (i følge et vitne), men de ble ikke observert der etter forsvinningen. Dette var i tillegg et sted det ikke var vanlig å fiske fra.

"To ganger i høst stusset småbarnsfaren på oppførselen til to menn på denne bryggen ved Langvannet. I bakgrunnen ligger huset til forsvunne Anne-Elisabeth Hagen (68)."

" De var oppsiktsvekkende avvisende mot andre, og de hadde med seg et stort kamera med stativ og lang telelinse."

"Vi møter han på samme sted som han to ganger før forsvinningen så disse mennene: På en brygge ved Langvannet – bare 100 meter i luftlinje fra huset som politiet mener er åstedet for forsvinningen."
"To svartkledde menn i alderen 35–45 år som snakket østeuropeisk, antagelig ikke polsk, ettersom han forstår litt av det språket. Begge var robuste typer, spesielt den ene var muskuløs og kraftig."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1o81y/nytt-vitne-i-loerenskog-saa-mystiske-menn-med-fiskestang-og-telelinse

Et annet vitne: en ivrig fuglefotograf som ofte er ved Langvannet for å ta bilder. Han ser av datomerkingen på kameraet sitt at han tok bilder den 29. oktober mellom klokken 10.30 og 12.00 – to dager før forsvinningen. Han mener at det er høyst sannsynlig at det var denne dagen han så de tre fiskerne.

2 andre artikler om vitneobservasjonene av fiskerne:

Jeg synes definitivt Futurum-sporet fortsatt er interessant. Det kan både tale for kidnapping og en forfalsket kidnapping, men selv har jeg ikke tro på det første. Mennene er aldri identifisert, og bevegelsene deres (snu i det man ser parkeringsplassen) og tidspunktet er neppe tilfeldig.

Når det kommer til disse østeuropeerne er jeg mer skeptisk. Det er ikke uvanlig at østeuropeere fisker, og det i alle fall ikke uvanlig at nordmenn opplever østeuropeere som bryske! Det er vel heller normalen enn et unntak. Slutningen trekkes også ofte andre veien: «en brysk person, jeg tror han er østeuropeisk». Det har jeg sett flere eksempler på, og ofte tar man feil.

Her har vi dog angivelig en som kjenner det polske språket noe og en som har observert østeuropeiske bilskilter, så det er godt mulig det er riktig i denne sammenhengen. Likevel er det lite interessant med observasjonen av disse fiskerne i mine øyne.
Citera
2020-05-15, 10:24
Medlem
Det hadde vært interessant å vite hvem som var for og hvem som var i mot at AE skulle ut av sin styreplass i forbindelse med at hun 7 uker før forsvinningen gikk ut av sitt siste styreverv i THs firma/stiftelse (jeg er usikker på hva det kalles).
Hun hadde sittet i flere styreverv tidligere, i flere av THs firma/stiftelser.
Senast redigerad av POlROT 2020-05-15 kl. 10:27.
Citera
2020-05-15, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tortochot
Jeg synes definitivt Futurum-sporet fortsatt er interessant. Det kan både tale for kidnapping og en forfalsket kidnapping, men selv har jeg ikke tro på det første. Mennene er aldri identifisert, og bevegelsene deres (snu i det man ser parkeringsplassen) og tidspunktet er neppe tilfeldig.

Når det kommer til disse østeuropeerne er jeg mer skeptisk. Det er ikke uvanlig at østeuropeere fisker, og det i alle fall ikke uvanlig at nordmenn opplever østeuropeere som bryske! Det er vel heller normalen enn et unntak. Slutningen trekkes også ofte andre veien: «en brysk person, jeg tror han er østeuropeisk». Det har jeg sett flere eksempler på, og ofte tar man feil.

Her har vi dog angivelig en som kjenner det polske språket noe og en som har observert østeuropeiske bilskilter, så det er godt mulig det er riktig i denne sammenhengen. Likevel er det lite interessant med observasjonen av disse fiskerne i mine øyne.

Futurum-sporet er litt interessant. Det kan tale for innleide profesjonelle. Men jeg mener å forstå det slik at politet jakter medvirkere som har nær relasjon til TH.
Citera
2020-05-15, 10:27
Medlem
Til Vresrosen, det lange trusselbrevet er nok analysert opp og ned og i mente, av psykologer, såkalte profilere, og det som måtte finnes av eksperter og fagfolk som kan ha noe å bidra med. Sammen med alle e-postene, som TH riktignok skal ha fått hjelp til å skrive, kanskje han måtte ha denne hjelpen i et forsøk på å dekke over likheter med trusselbrevet.

Tror analysene har kommet frem til resultater man knapt har sett tidligere. En profil som er vanskelig å tolke, og å forutsi reaksjoner for. Det er en grunn til at politiets beredskapstropp bisto under pågripelsen.

Jeg skulle gjerne visst om politiet har tatt opp igjen ransakingen i Sloraveien. Jeg tror oppklaringen av denne saken, på ett eller annet vis, ligger i Sloraveien.
Citera
2020-05-15, 10:29
Avslutad
Citat:
Futurum-sporet er litt interessant. Det kan tale for innleide profesjonelle. Men jeg mener å forstå det slik at politet jakter medvirkere som har nær relasjon til TH.

Ja, jeg tenker at de kan være der for å få det til å se mer profesjonelt ut enn det er.
Citera
2020-05-15, 10:31
Medlem
Citat:
Det hadde vært interessant å vite hvem som var for og hvem som var i mot at AE skulle ut av sin styreplass i forbindelse med at hun 7 uker før forsvinningen gikk ut av sitt siste styreverv i THs firma.
Hun hadde sittet i flere styreverv tidligere, i flere av THs firma/stiftelser.

Det er en til som mangler i styreverv, og det er yngste datteren. Hun har ingen posisjoner i noen av farens mange foretak. Eldste datteren har klart flest verv, og må sees på som arvtager. Nevøen kom på banen i 2018. Sønnen har styreverv og står som daglig leder i et foretak, samt har oppgitt ansettelse i Kvitfjell eiendom.
Jeg tenkte lenge at AE ble støttet av sin yngste datter i sitt ønske om skilsmisse, og at det kunne være grunnen til at begge røk ut av sine styreverv. Men nå står barna samlet, så den tanken har bortfalt.
Citera
2020-05-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ja, jeg tenker at de kan være der for å få det til å se mer profesjonelt ut enn det er.

Men hvordan mener du disse skal ha blitt kontaktet? Og hva var oppdraget? Stor risiko.
Citera
2020-05-15, 10:32
Medlem
Citat:
Og at politiet ev derfor la bort futurum-menn-sporet fordi de mennene ikke passet inn i den hypotesen?
Det finnes også mennesker født og oppvokst i Norge som kan ha "utenlandsk utseende", hvis noen mener at Futurum-mennene ser utenlandsk ut.
Citera
2020-05-15, 10:34
Medlem
Citat:
Og at politiet ev derfor la bort futurum-menn-sporet fordi de mennene ikke passet inn i den hypotesen?
Det finnes også mennesker født og oppvokst i Norge som kan ha "utenlandsk utseende", hvis noen mener at Futurum-mennene ser utenlandsk ut.

Ingen i nær relasjon ville latt seg fange på kamera med vilje på den måten.
Citera
2020-05-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ja det kan hende! Og det kan hende at Futurum-mennene også gjorde andre oppgaver i forbindelse med forsvinningen. Og om hvorfor de ønsket å risikere å bli fanget av kamera, tenker jeg at de var informert om at kameraene ga utydelige bilder og de dekket seg også med hette/lue el.l. og vendte ansiktet bort fra kameraene.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in