2020-05-14, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Rent krasst skulle man kunna ställa upp alla mellan 0-59 år på led och låta dem genomgå en infektion. Efter några veckor har vi flockimmunitet tillsammans med låg dödlighet.

Såklart förkastligt rent etiskt men i tanken

Det är ju därför arabvärlden knappt har några dödsfall. 100 000 miljoner människor totalt och otroligt låga dödstal. De har en väldigt, väldigt ung befolkning.

Det framgår mer och mer tydligt att detta är en sjukdom för de äldre.
Visst är det så. Ska man dra det ännu längre så skulle man även kunna välja ut unga individer med hög riskbild (exempelvis sjukdom, fetma) och undanta dessa. I tanken.
Citera
2020-05-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns lite olika omständigheter här som kan vara relevanta. Men exempelvis:

Sverige har tillåtit omfattande smittspridning bland unga. Åldrarna 0-39 år utgör bara 0.6 procent av dödsfallen. Det betyder att man i princip skulle kunna smitta alla under 40 år utan att få några stora dödstal.

Samma resonemang gäller egentligen alla i arbetsför ålder. 0-59 år är bara 5 procent av dödsfallen, så här kan man uppnå flockimmunitet, och fortfarande ha få dödsfall totalt sett.

I Spanien har man begränsat smittspridningen linjärt, samma distansering för alla åldersgrupper. Barn sägs ha varit underrepresenterade för antikroppar, vilket är tvärtom vad man vill se.

Det här är ju bara en teori, men det är ju helt i linje med Sveriges strategi, och tillräckligt för att förklara en väldigt stor skillnad i immunitet per dödsfall, om det fungerar.

Ok, både Spanien och Sverige 1,6 procent av de döda är under 50 år. Större andel döda i Spanien under 20 år. Sverige har däremot större andel 50-59 åringar, så bland den gruppen har Sverige relativt större spridning, kanske att dessa har jobbat mer.
Citera
2020-05-14, 12:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
Jaså siffrorna har inte kommit ännu.

Igår sa dom 600 nya fall, är det mycket eller lite?

De kommer klockan 14 varje dag.

I och med att det beror på hur många man testar, så säger den siffran egentligen ingenting. Antalet tester ökar i regionerna, så då ökar antalet som har bekräftats smittade såklart också.
Citera
2020-05-14, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är fan med dig! Jag ger det månaden ut sen skiter jag i det här.
Speciellt när man aldrig får något ljus. Dom säger att detta kan pågå i flera år.

FAN TA ASIATERNA må dom brinna i helvetet...
Citera
2020-05-14, 12:43
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Jaså siffrorna har inte kommit ännu.

Igår sa dom 600 nya fall, är det mycket eller lite?

Nya fall känns ju kanske inte som det viktigaste då vi testar mer, det är hur många som blivit inlagda på IVA samt döda som är intressant. Men 600 är högt men inte den högsta siffran vi haft
Citera
2020-05-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det finns ju tre olika längder att förhålla sig till.

En armslängd
1,5 meter
2 meter

Behöver bättre data att förhålla oss till så vi kan ta rtt beslut, minst 2 meter är ju det vi får förhålla oss till nu av försiktighetsprincipen.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Rent krasst skulle man kunna ställa upp alla mellan 0-59 år på led och låta dem genomgå en infektion. Efter några veckor har vi flockimmunitet tillsammans med låg dödlighet.

Såklart förkastligt rent etiskt men i tanken

Det är ju därför arabvärlden knappt har några dödsfall. 100 000 miljoner människor totalt och otroligt låga dödstal. De har en väldigt, väldigt ung befolkning.

Det framgår mer och mer tydligt att detta är en sjukdom för de äldre.

Fast inte precis på samma gång, eftersom vissa av dom också kommer att behöva sjukhusvård. Jämt utspritt över kanske nio-tio veckor, skulle det funka. MEN är inte etiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Säg har 100+ nya döda rapporterats idag med?
Tror +25 50 döda +500 600 fall
Citera
2020-05-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men rent hypotetiskt skulle du ha kunnat offra några finnar för att rädda dig själv? För redan på båten/flyget hade du kunnat smitta någon - om du bar Corona. För att inte tala om tullpersonalen...

Varför skulle Finland vilja ta emot sådana Corona-flyktingar som du? Varför skulle Sverige vilja ta emot andra flyktingar som flyr krig, död och elände?

Varför skulle Finland vilja använda sina knappa testkit på just sådana som du - du kan väl testas i ditt egna land och inte tära andras resurser? Och om ditt hemland vägrar att testa dig - tuff luck. Det är inte finnarnas problem.

Just du är en av dem som predikar här hur "ingen kommer att vilja ha något med pestsmittade Sverige att göra" - men det skulle alltså inte hindra just DIG (rent teoretiskt) att försöka rädda dig själv på bekostnad av några andra.

Trots att du VET att du KAN föra pesten vidare till helt oskyldiga människor.

Där ser man. Det är lätt att gapa här på nätet, men när man skrapar lite på ytan då är du ju exakt lika ego som du anklagar andra på den "andra sidan" vara. Mest ungdomar som inte bryr sig och så vidare..

Offra finnar? Nu flödar dina fantasier ovanligt fritt, även för dig. Jag skämtade om att man blir Coronaflykting som svensk. Du drar det till att jag skall offra finnarś liv? Jesus Christ.....

Som sagt, skulle aldrig utsätta någon för någon form av ökad risk. Ditt inlägg var faktiskt riktigt läskigt att läsa, hemska personangrepp som inte alls representerar något jag förespråkat eller vem jag är, öht. Så du får inget mer svar av mig. Någonsin. Skämmes.
Citera
2020-05-14, 12:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jobbigt. De kommer ju komma nu i slutet på månaden med klara besked ang semestrar iallafall. Kanske blir bättre då?

Har du också varit isolerad?

Isolerad vet jag inte. Jag har jobbat hemma i 2,5 månader i en liten lägenhet tillsammans med en tjej som också knegar hemma. Jag har börjat hata denna lägenhet kan ja säga. Drömmer om att åka båt nånstans. Men jag har tyvärr ingen båt. Jag vet att jag är en bortskämd snorunge men jag känner att jag skiter i C-19 mer och mer för varje dag som går.
Citera
2020-05-14, 12:48
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vår strategi är den överlägset mest etiskt korrekta, om man ser till totala antalet människoliv som riskerar att påverkas negativt.

Håller inte riktigt med om det. Tycker det känns mer etiskt att hålla nere en ny smitta man inte vet hur det blir med immunitet eller permanenta skador. Jag har väldigt svårt för risken Sverige tar med sin befolkning och tycker det är fel tänk att göra tvärtom baserat på massa "kanske" inför framtiden.
Citera
2020-05-14, 12:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Speciellt när man aldrig får något ljus. Dom säger att detta kan pågå i flera år.

FAN TA ASIATERNA må dom brinna i helvetet...

Jag solar mig genom ett öppet fönster när jag får chansen. Men min tjej är så jävla frusen av sig så jag får inte ha fönstret öppet så länge.

Jag har inget emot asiaterna. Virus kan uppstå var som helst. Nästa virus kanske uppstår i Östermalmshallen när en räka ramlar ner i plommonmarmeladen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in