Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Nja, är väl inte allt åklagaren påstår? Finns ju ca 40 punkters bevisning åberopad till styrkande av att just den tilltalade har misshandlat flickan dödligt i sin egen bostad. Efteråt har han inte gjort något för att hjälpa den dödligt skadade flickan (=likgiltighetsuppsåt till dödens inträffande/ mord) utan istället har han styckat henne. Finns inget realistiskt alternativt scenario här direkt.
Det finns naturligtvis en massa bevisning om annat än själva dödsorsaken, och bevisläget gällande annat än dödsorsaken är vad jag kan se oftast gott, men vad åklagaren skriver i stämningsansökan om dödsorsaken är ju att Wilma dödats
genom upprepat trubbigt våld, våld som varit av sådan art att det separerat muskelvävnad från hennes kropp och/eller annat våld som inte närmare kan preciseras. Det är klart bättre än vad åklagaren hade på Mats Alm, men det är fortfarande ingen dödsorsak i konventionell mening. Sen har du alldeles rätt i att det borde gå att hävda likgiltighetsuppsåt vad gäller att T lät W dö, men jag ser inte att åklagaren själv uttryckligen gör detta, utan han säkrar i stället försiktigt upp med ett alternativyrkande på grov misshandel och grovt vållande till annans död, innan han kommer till det självklart bevisade griftefridsbrottet.
Jag hoppas att domstolen anser att bevisningen räcker för en mordddom, och tror att chanserna för det är hyfsade, men jag vågar inte säga att det är självklart. Men dömd blir han ju, under alla förhållanden.