2020-05-13, 20:37
Bannlyst
Här gissas det vilt. Det är fantastiskt att för varje dag som går så blir man påmind hur dum svensken har blivit.

Nu inför flera flygbolag åtgärder för att minska risken för smittspridning på flighterna, bland annat krav på munskydd i kabinerna.

En åtgärd som är svår att förstå, tycker statsepidemiolog Anders Tegnell.

– Det finns inga kända fall av covid-19 som uppstått på flyg i Europa.
Citera
2020-05-13, 20:38
Medlem
Ratis avatar
Äldre på boendena dör som flugor. Det är helt ofattbart att vi inte lyckas skydda dom bättre.
Citera
2020-05-13, 20:38
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag vill inte vara pessimist, men många av de AT-troende vill göra stora poänger av att det minskar på intensiven, det behöver INTE betyda att vi ser en drastisk nedgång i antal dödsfall.
Helt rätt!

Minskningen av IVA-utnyttjandet är mera påtaglig medan nedgången i antal dödsfall inte alls är drastisk.

Ja, jag förstår att det är lätt att se en konspiration som skyddar landets intensivvård från patienter som riskerar bli liggande där väldigt länge. Men själv tror jag att det är viktigt att ha en stor reservkapacitet. (Bland annat för att inte bränna ut personalen.) Det är ju ingen som säkert kan veta hur de närmsta veckornas sjukvårdsbehov kommer att se ut.

Och när man väl bedömer att behovet av reservkapacitet har avtagit, då kommer det förhoppningsvis(!) först och främst handla om att börja operera personer som haft icke-akuta behov av operation, och som därför fått sin behandling uppskjuten.
Citera
2020-05-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
'
Man råkar alltid ut för dessa Tegnell dreglare. Ska rätta mig att man ligger i Toppen i de flesta listor och det har skrivit för men det blev nog fel där.

Det går bra och säga att sjukvården gått och helvete för att många har dött i Andra länder där sjukvården till vardags inte är den bästa i vanliga fall. Men när Sverige skryter om ha den bästa sjukvården av alla och så många dör då tar du tillfället i akt och hylla.
Jävla hycklare säger jag bara.

Stopp undan Tegnell dravlet och fatta vilka problem vi har. Vi har en massmördare och vi har kaos,

Med såna som dig är det svårt att höja nivån. Hur jävligt det en går och hur jäkligt Sverige ser ut finns det såna som du som tycker vi gör ett kanon jobb och följer planen bra
Usch. Höj nivån tack.

Ja, vi har en väldigt bra sjukvård internationellt sett. Så är det. Finns en massa olika mätningar internationellt sett och vi är där uppe i toppen.

I en pandemi så dör folk ja.

Du är uppenbarligen inte särskilt gammal och inte intresserad av ämnet.
Citera
2020-05-13, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Många hänger upp sig på 150. Kolla hur lågt dom 4 senaste dagarna varit. Är det 300 döda på en dag och 10 på 4 dagar så låter det värre än 60 döda 5 dagar i rad.

Sluta svamla nu.... när det dör 5 pers en söndag så hyllar ni förnekare den svenska modellen. När det sen dör 150 så är det samma vals.

Vi ligger nu nästan sämst till i världen per capita...

När skall ni ge er?

Vi kommer med 100 procent säkerhet vara no.1 i världen vad det gäller dödsfall i Covid19 framåt midsommar.
Citera
2020-05-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Här gissas det vilt. Det är fantastiskt att för varje dag som går så blir man påmind hur dum svensken har blivit.

Nu inför flera flygbolag åtgärder för att minska risken för smittspridning på flighterna, bland annat krav på munskydd i kabinerna.

En åtgärd som är svår att förstå, tycker statsepidemiolog Anders Tegnell.

– Det finns inga kända fall av covid-19 som uppstått på flyg i Europa.

Och det gör det ju faktiskt inte heller. Det är ju därför inte EASA som bestämt detta bifogar något som helst vetenskaplig grund för beslutet. För det finns helt enkelt inte.
Citera
2020-05-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Islänningarna har ju en långt, långt bättre folkhälsa än Ryssarna så där är jag inte särskilt förvånad.

Hur många de mörkat genom att rapportera på detta sättet vet såklart ingen. Väldigt, väldigt många av allt att döma.
Det går inte att mörka dödsfall. Man kan fippla med dödsorsakerna, men själva dödsfallen går inte att sopa under någon matta. Så visa mig statistik på överdödlighet. Som sagt, för perioden januari-mars så syns ingenting i kurvorna (snarare en förbättring jämfört med tidigare år) men du kanske har fått tag på statistik för april som du kan visa oss?
Citera
2020-05-13, 20:42
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea

Sverige har väldigt hög procent av folk som begår självmord utan en lockdown. Vad gör man åt det?

Sverige har väl ingen hög procent som begår självmord jämfört med andra europeiska länder?

Varför säger du det?

Vi registrerar mer noggrant än många andra länder där det är lite mer skambelagt, men ligger bara på plats 60 av 170 länder trots det.

Du kan inte fortsätta att bara hitta på saker och skriva saker som inte stämmer.

Ingen tar dig på allvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Sluta svamla nu.... när det dör 5 pers en söndag så hyllar ni förnekare den svenska modellen. När det sen dör 150 så är det samma vals.

Vi ligger nu nästan sämst till i världen per capita...

När skall ni ge er?

Vi kommer med 100 procent säkerhet vara no.1 i världen vad det gäller dödsfall i Covid19 framåt midsommar.

Är detta en tävling för dig? I så fall varför?

Kom igen om 4-5 år när detta är över (kanske). Att gapa efter 3 månader... ja herregud.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag tycker att det är bra att prata med en vården och köpa från ett apotek. Det är kanske inte alla som kan ta Melatonin och sedan vill man ju veta att det är av rätt kvalité.

Det är bara att logga in på en vårdapp så är det fixat på några minuter.

Tja, är du sugen på att betala 270 spänn för 30 st 3 mg så vassego.

FYI: Melantonin är en ytterst okomplicerad substans att framställa. Var receptfritt även i Sverige tills någon pippade någon på läkemedelsverket och vips så var det receptbelagt. Är ett otroligt mesigt hormon. I princip inga biverkningar utom då du har epilepsi eller diabetes. I utlandet rekommenderas det regelbundet för teens som har svårt att komma i säng i tid.

Lycka till!
Citera
2020-05-13, 20:43
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nä, varför skulle det vara viktigare med prognoser än faktiska siffror vad gäller dödstal?
Om du inte är en av alla de som påpekat att andra länder enligt deras prognoser kommer få lika många döda som Sverige (och att antal döda nu inte spelar någon roll) så ber jag om ursäkt (kan ha blandat ihop dig med de andra på "samma sida" i debatten).
Citera
2020-05-13, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det går inte att mörka dödsfall. Man kan fippla med dödsorsakerna, men själva dödsfallen går inte att sopa under någon matta. Så visa mig statistik på överdödlighet. Som sagt, för perioden januari-mars så syns ingenting i kurvorna (snarare en förbättring jämfört med tidigare år) men du kanske har fått tag på statistik för april som du kan visa oss?

HAHA! Klart att det går. Fråga Kina och Nordkorea
Jo, det går

Kommunistregimer kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in