2020-05-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Under de 3 senaste veckorna har börsen stigit 18%, antar att du köpte?

Jag går för övrigt på valuguards siffror som är mer seriösa, vi får se vad de säger i nästa vecka.

Valuegard lär peka på mellan 4-6% minus när det gäller brf Stockholm.
Citera
2020-05-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Valuegard lär peka på mellan 4-6% minus när det gäller brf Stockholm.

Ja kanske, vi får se i nästa vecka.
Citera
2020-05-13, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Vasastan 70-90 kvm. - Husmask skriver -29% men grafen visar samma kvm. priser nu som i februari.

Vilken läser du av?

Hela innerstan samma kvm som du. Men du får mecka lite med sidan för att den ska uppdateras ordentligt.

Tror det är svårt att dra för långa slutsatser av ett så litet underlag som bara vasastan
Citera
2020-05-13, 18:27
Avslutad
Citat:
Varför inte då, du kan tjäna så mycket att du inte behöver bry dig om bostadspriser när du är så bra på att förutsäga konsekvenserna av corona.

Sålde av mitt innehav för ett tag sedan. Redan gjort bra pengar där.
Citera
2020-05-13, 18:28
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hela innerstan samma kvm som du. Men du får mecka lite med sidan för att den ska uppdateras ordentligt.

Tror det är svårt att dra för långa slutsatser av ett så litet underlag som bara vasastan

Håller med övriga - tror jag avvaktar Valueguard.
Citera
2020-05-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sålde av mitt innehav för ett tag sedan. Redan gjort bra pengar där.

"Ett tag sedan", de tre senaste veckorna har det stigit 18%.
Citera
2020-05-13, 18:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Arbetsmarknaden påverkar alltid värdet på bostäder!
Men kostnaden för nyproduktion, urbanisering, att människor gärna äger sitt boende samt klassikern läge, läge & läge kommer inte bara försvinna - även om det kan bli lugnare en tid.

Folk kommer inte betala mer än de behöver. Det där med läge, läge och läge har alltid gällt oavsett prisnivå.

Finns inget som säger att den här nivån kommer att behållas, mkt talar för att priserna nu kommer att gå ner. Det kommer inte att påverka alla, men många kommer att få det kämpigt.

Problemet med sjunkande bostadspris är att folk känner sig fattiga och inte spenderar vilket spär på problemen med arbetslöshet ännu mer.
Citera
2020-05-13, 18:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Vilka analyser har du sett som pekar på 20% arbetslöshet? Kikar jag på KIs prognoser (släppt i april) är huvudcaset 11% och det mer pessimistiska 14% vid årsskiftet i år. Nu verkar mycket av detta vara färskvara och förändras fort..

Ja Kerstin Hessius skulle jag lyssna på. Hon har sagt 20-40%... Då fattar du kanske själv att dessa priser inte kommer att hålla?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70GeX9/forre-riksbankstoppen-det-ar-som-11-september--varje-dag
Senast redigerad av kurt-sune 2020-05-13 kl. 18:46.
Citera
2020-05-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja Kerstin Hessius skulle jag lyssna på. Hon har sagt 20-40%... Då fattar du kanske själv att dessa priser inte kommer att hålla?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70GeX9/forre-riksbankstoppen-det-ar-som-11-september--varje-dag

Sedan den artikeln har börsen stigit 18%...
Citera
2020-05-13, 18:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sedan den artikeln har börsen stigit 18%...

Börsen är helt frikopplad från bostadsmarknaden och vara helt hispig av sig. Finns inget som säger att börsen ska ner tvåsiffrigt från denna nivå.

Själv tror jag även börsen ska ner betydligt mer och det vi sett är en s.k dead cat bounce .

Men det beror lite på vilken typ av bolag det gäller. Jag har ju mina favoritbolag som jag är väldigt bullish i och dessa går som tåget under corona.

Som exempelvis Google, Amazon och Alibaba etc.
Citera
2020-05-13, 19:01
Medlem
Citat:
Börsen är helt frikopplad från bostadsmarknaden och vara helt hispig av sig. Finns inget som säger att börsen ska ner tvåsiffrigt från denna nivå.

Själv tror jag även börsen ska ner betydligt mer och det vi sett är en s.k dead cat bounce .

Men det beror lite på vilken typ av bolag det gäller. Jag har ju mina favoritbolag som jag är väldigt bullish i och dessa går som tåget under corona.

Nej börsen och bomarknaden är inte frikopplade från varandra och effekterna av Corona driver båda dessa marknader nu, Däremot påverkas börsbolagen på olika sätt men om vi pratar om börsen som helhet är det en annan sak.
Citera
2020-05-13, 19:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Det kan säkert gå ner igen. Det är väl troligt. Men det är ju inte särskilt död studs. Nasdaq är på plus i år.

I övrigt har du rätt i att börsen är en sak och bostadspriser en annan. I början på 2000-talet dök börsen ganska rejält. Men bostadspriserna fortsatt stiga med full fart.

BNP dippar i år. Så därför är det rimligt att bostadspriserna också dippar. Sedan stiger BNP nästa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in