2020-05-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det där är FHMs siffror och du kan se exakt hur stor eftersläpningen varit dag för dag. Ladda hem FHMs excel varje dag som den källan gör så får du se. Men ditt intellekt klarar ju inte ens att skilja på dag och natt så jag hyser inget hopp.
Länka istället FHM. Nä just de för du länkar bara källor som gör så att du har rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du fattar verkligen ingenting...
Hur i helvete kan du ens med att skriva ett inlägg här med hänvisning till den siffran..

Vad visar siffran då? 2.3% har eller har haft infektionen. 97.7% kan fortfarande bli smittade. Kan det sägas tydligare?
Citera
Medlem
sannes avatar
I Skåne är det cirka 10% som kommit in på äldreboende. Det är ju jättebra av Skåne tycker jag.
Han säger att testen måste ju användas för något, en ögonblicksbild därför testar de lite mindre i Skåne. Han önskar ett test för antikroppar, och de har utökat sin kapacitet för tester säger han. De har saknat provtagningsmaterial därför har de testat mindre tidigare.

https://www.svtplay.se/video/26771345/nyheter-direkt/coronakrisen-det-senaste-om-smittspridningen-i-sverige-och
Citera
2020-05-13, 15:01
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Är det rapportering på TV4 också? Kollar alltid på SVT.

https://www.svtplay.se/video/26771345/nyheter-direkt/coronakrisen-det-senaste-om-smittspridningen-i-sverige-och

Samma skit, plus några "expertkommentatorer".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Enligt en undersökning från slutet av april var andelen smittade 2,3% i Stockholm. Det är ca 53000. Det skulle innebära ett dödstal på över 3%. Eller en kvarts miljon döda innan den eventuella flockimmuniteten kickar in...
Men enligt tom britton och proffesorerna på fb är Flockimmunitet nådd inom några veckor.
Citera
Avslutad
I andra länder innebär en hög peak (dödsfall/dag) att många fler människor avlider efter peaken. Folk verkar tro att det nästan är över när vi har nått peaken, men i andra länder har det snarare bara varit början mätt i antal dödsfall totalt sett...

Exempelvis Italien hade sin peak redan den 27 mars (drygt 900 dödsfall/dag), totalt sett låg dom då på drygt 9000 dödsfall. Efter peaken har det varit ytterligare 20 000 dödsfall... Hitills.

Pga att det går mycket långsammare för kurvorna att ta sig nedåt än uppåt.

Liknande trender även i andra länder:

Spanien hade drygt 10 000 dödsfall före sin peak och närmar sig snart 30 000 efter sin peak. Frankrike hade under 2 500 dödsfall före peaken och är snart uppe i 8 000.

Belgien låg på 3 000 dödsfall innan sin peak och är snart uppe i 9 000 dödsfall. Osv. Och det är fortfarande inte över i något av dessa länder...

Om vi nu inte är helt unika, där kurvorna går mycket snabbare nedåt just här av någon anledning, så borde en liknande trend innebära: Tre gånger fler dödsfall än vi har när vi har nått vår dagliga peak (eller fler).
Citera
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det dör runt 90.000 personer om året i Sverige "vanligtvis" - har vi någonsin haft kontoll över detta?

Nä, har väl ingen påstått heller.
Citera
2020-05-13, 15:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Nu har jag följt dessa presskonferenser sedan start och jag får inte ut ett skit ifrån det, Läget stabilt! vaddå stabilt?`dödstalen stiger antalet smittade stiger det är altså stabilt uppåt?

börjar lessna på sveriges slapphet totalt... varför säger de inte som det är? istället för att förminska och förmildra..
Det känns som att de har sagt att vi har varit på nedgång nu i flera veckor.

Kanske har ställt min TV uppochner för jag kan inte för mitt liv se det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Nej inte senaste dygnet. De rapporterar ju knappt in folk på helgerna och hur less jag än är på ordet och snacket om "eftersläpning", så är det just vad det är.

Har vi inte 1 officiellt dödsfall ålder 0-9?
Var väl 2 spädbarn men det var väl inte i sverige utan New York
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Yes! Äntligen! Kan man leva med nästan 4 tusen döda kan man också leva med några tiotusentals!

Det var helt klart värt 4000 döda för att jag inte har psyke nog att sitta i karantän i 30 dagar.
Citera
2020-05-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu har jag inte orkat räkna ut det men du får också tänka på att deomgrafin - dvs hur många det finns i varje åldersgrupp.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Andelen 80-89 år i Sverige är väldigt liten men antalet 80-89 år som avlidit i Covid 19 är väldigt högt.
Sedan är det troligtvis fler i 50-59 som åker på skidsemester i Italien än dom i gruppen 80-89 år (och även mer aktiva ute i samhället). Mao har troligtvis många fler i den yngre gruppen utsatts för smittan än i den äldre.
Citera
2020-05-13, 15:03
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte varit inne men såg hastigt något om 147 döda. Vad FAN liknar detta? Är det så att man samlar in eftersläpningar för att dom inte skall bli för gamla eller vad är det frågan om.

Sätt folk i arbete för (helvete) och se till att inräkning även sker under helger,

Jag hade förhoppningen om att detta skulle gå nedåt kraftigt nu denna veckan. Jag tvingas studera detta mycket mer för att förstå. Återkommer endast om jag har något konstruktivt att tillföra diskussionen.

Det är samkörningen med SCB:s dödsregister som skett. Det görs ju två gånger i veckan.

Resulterar i en påfyllning på typ 14 dagar bakåt. Se här;
https://www.bildtagg.se/bild/8yc4svu7w4r72lq92ovb0xqj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in