Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, man får verkligen hoppas det. Tyvärr finns det ju även en skräckteori, om att man får det värre andra gången... Det är detta som påstås ha hänt under spanskan: att de unga och friska bara fick en lindrig infektion under första vågen (vilket såklart är väntat), men att de på något sätt blev predisponerade för att få det mycket svårt vid nästa infektionstillfälle i stället. Det är jobbigt att inte veta någonting egentligen, om en ny sjukdom...

Andra vågen av spanska sjukan var ju en mutation, och utan att veta tror jag att de som drabbades i andra vågen inte var samma personer som redan haft det i första vågen?
Det är hursomhelst mycket större risk att ett
vaccin gör att man får svårare sjukdom. Det kallas ”vaccine enhancement”, och coronavirus-vaccin är faktiskt kända för att kunna orsaka det. Här är en mycket läsvärd artikel, där man intervjuar en av forskarna på SARS-vaccin, som upplevt just detta:
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-vaccines-insight/as-pressure-for-coronavirus-vaccine-mounts-scientists-debate-risks-of-accelerated-testing-idUSKBN20Y 1GZ
Artikeln tar även upp försök med vaccin mot RS-virus på 1960-talet, där majoriteten av de vaccinerade spädbarnen istället utvecklade mer allvarlig sjukdom när de sen fick RS, varav två spädbarn dog.
Nu säger jag inte att det kommer hända, men jag (som är pro-vaccin) känner mig mycket tryggare med att mina barn får COVID-19 än ett vaccin mot det, såsom riskbilden ser ut. Mina föräldrar får däremot gärna vaccinera sig, när möjligheten finns.